Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstartprobleem: / is read-only  (gelezen 1655 keer)

Offline Jitse

• Lid
Opstartprobleem: / is read-only
« Gepost op: 2011/03/14, 19:56:31 »
Ik zit met een ernstig probleem. Als ik Ubuntu opstart wordt / gemount als read-only en is de laatste melding die Ubuntu geeft, voordat het hele opstartproces stopt de volgende:
grub-editenv: error: cannot open the file /boot/grub/grubenv.
/usr/bin/automount: line 29: cannot create temp file for here-document: Read-only file system
Het is uiteraard niet de bedoeling dat / read-only is. Mijn vraag is dus wat het probleem is en hoe ik dit eventueel kan verhelpen.

Als ik in recovery-mode opstart zegt ubuntu ook dat hij niet kan opstarten omdat alles read-only is, ik kan door tot het blauwe scherm. Als ik daar iets kies houdt 'ie ermee op. FSCK zegt (vanaf een livecd) dat de harde schijf schoon is.

Ik gebruik Ubuntu 10.04 op een Compaq EVO N600C notebook met een harde schijf van 160 GB met twee partities, één als / en één als swap.

Groeten, Jitse

Offline Xarvaz

• Lid
    • Foto Blog
Re: Opstartprobleem: / is read-only
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/14, 22:29:55 »
probeer eens met een hirens cd of die kleine read-only partitie er nog op zit die Compaq rond 2000 overal opzette

http://www.hirensbootcd.org/

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/14, 22:43:48 »
Start even op van een live cd van Ubuntu en kijk via schijfgereedschap of die partitie geen fouten bevat.

Offline Jitse

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/15, 17:53:48 »
Palimpsest zegt het volgende over mijn harde schijf: http://twitpic.com/49ridw
Over de partitie zelf zegt hij "File system is clean".

Offline Jan E.

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/15, 20:06:38 »
Zo'n soort foutmelding als deze heb ik ooit ook gehad. Mijn pc / schijf startte overigens nog wel op. Maar een maand of 4 later was het einde oefening: schijf gecrashed..... Wat je ziet is volgens mij de voorbode van een HD-crash.

Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Jitse

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/15, 21:25:38 »
Dat zou dan al de tweede keer in een jaar zijn dat mijn laptopschijf de geest geeft :(