Kleine review van Bodhi 2:
Draai nu al 2 weken Bodhi 2. Op zich prima en ik heb er geen spijt van dat ik Kubuntu heb verruild voor deze distro. De meeste dingen werken prima. E17 is een prettige omgeving, die nog enigszins volgens de oude desktop metafoor werkt, maar ook veel snufjes heeft van de modernere omgevingen. Het geheel is redelijk lichtgewicht, misschien niet als openbox, maar het komt dan ook met veel meer features. Wel is te merken dat E17 nog lang niet af is. Af-en-toe heeft het systeem last van geheugenlekjes en ook reageert het systeem soms onverwacht. De composite is lichtgewicht en werkt redelijk goed, zij het dat er soms kleine bugs naar boven komen. Dingen als automatisch de iPod of digitale camera herkennen is vrij standaard bij Ubuntu maar werkt bij Bodhi niet altijd even goed. Ook had het systeem moeite met het herkennen van mijn geluidskaart en ik moest in de commandline om dit te herstellen. Bij Ubuntu is dit nog nooit een probleem geweest (alle versies sinds 2008). En zo zijn er dus een aantal kleine onvolkomenheden.
Als wat meer doorgewinterde linux gebruiker is dit allemaal niet zo erg en zelfs erg leuk. Als de boel eenmaal draait heb je er een erg prettige OS aan die erg snel werkt en heel flexibel is. Bodhi is meer bij de tijd met software dan Ubuntu (draait al Gimp 8 bijvoorbeeld) en de semi-rolling release betekent dat je de eerste 2 jaar geen nieuwe installatie hoeft te doen.
Mijn conclusie: prima distro voor thuis en voor de wat meer doorgewinterde linux gebruiker. Zou het professioneel niet gebruiken en zou dan eerder voor een Ubuntu omgeving gaan. Voor beginners is het verstandig om een ervaren iemand bij de hand te houden en veel te vragen op het Bodhi forum.
Dit is natuurlijk mijn persoonlijke ervaring op 2 verschillende systemen. Het kan zijn dat de ervaring op andere systemen anders zal zijn.