Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bodhi linux  (gelezen 88026 keer)

FrSu

• Gast
Re: Bodhi linux
« Reactie #175 Gepost op: 2012/01/02, 17:49:56 »
Op mijn oude Packard Bell Easynote kreeg ik wel de wifi netwerken te zien, maar de verbinding met mijn netwerk kon maar niet gemaakt worden. Komt volgens mij door de toegepaste kernel in combinatie met oudere hardware.

Als er een andere kernel toegepast zou kunnen worden die dit oploste dan zou het voor mij een aanrader zijn voor een oudere PC/Laptop. E17 is een erg goede basis voor een lichte distributie.

Off opic: ZevenOS ken ik (nog) niet. Heb je een link?

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #176 Gepost op: 2012/01/02, 19:30:34 »
Off topic  @FrSu http://www.zevenos.de/ ik ben een uur aan het kloten geweest met de geluidskaart van de pc, zonder succes. Wifi werkte wel, verder is ZevenOS een aanrader. 

« Reactie #177 Gepost op: 2012/01/02, 20:08:53 »
Je kunt in Bodhi elke kernel installeren die je maar wilt vanaf 2.6.35; gewoon in Synaptic kijken.

FrSu

• Gast
« Reactie #178 Gepost op: 2012/01/02, 22:02:47 »
Je kunt in Bodhi elke kernel installeren die je maar wilt vanaf 2.6.35; gewoon in Synaptic kijken.

Hmmmm, klinkt interessant.

« Reactie #179 Gepost op: 2012/01/25, 10:51:33 »

drum

• Gast
« Reactie #180 Gepost op: 2012/07/27, 16:54:04 »
Vraag voor de bodhi-experts, sinds vandaag draait de nieuwe iso op mijn netbook maar nergens vindt ik iets terug voor weatherforecast of is dit niet aanwezig in e17?

« Reactie #181 Gepost op: 2012/07/27, 20:16:17 »
Vraag voor de bodhi-experts, sinds vandaag draait de nieuwe iso op mijn netbook maar nergens vindt ik iets terug voor weatherforecast of is dit niet aanwezig in e17?

Niet standaard nee. Maar er zijn 3 weather forecast-widgets beschikbaar om te downloaden waarvan 2 ook in NL werken. Check Synaptic.

drum

• Gast
« Reactie #182 Gepost op: 2012/07/27, 20:27:50 »
zou je ook kunnen zeggen welke 2 er in NL werken?

« Reactie #183 Gepost op: 2012/07/27, 20:35:08 »
http://trac.enlightenment.org/e/browser/trunk/E-MODULES-EXTRA/eweather

en

http://trac.enlightenment.org/e/browser/trunk/E-MODULES-EXTRA/forecasts

Je kunt ze van source bouwen via de bovengenoemde links, maar AFAIK heeft Bodi ze ook gepackaged (kan het niet nakijken omdat ik op dit moment Bodhi niet aan heb staan).

drum

• Gast
« Reactie #184 Gepost op: 2012/07/28, 07:10:36 »
http://trac.enlightenment.org/e/browser/trunk/E-MODULES-EXTRA/eweather

en

http://trac.enlightenment.org/e/browser/trunk/E-MODULES-EXTRA/forecasts

Je kunt ze van source bouwen via de bovengenoemde links, maar AFAIK heeft Bodi ze ook gepackaged (kan het niet nakijken omdat ik op dit moment Bodhi niet aan heb staan).
bedankt ;)

« Reactie #185 Gepost op: 2012/07/28, 10:31:39 »
Graag gedaan :)

Ter verduideljjking: na het installeren ervan kun je via Instellingenpaneel --> Geavanceerd --> Modules de weer-extensies inladen en dan kun je ze via linkermuisknop op bureaublad --> Systeem --> Gadgets toevoegen :)

Offline MKe

• Lid
« Reactie #186 Gepost op: 2012/07/29, 12:28:44 »
Heb nu bodhi 2.0 64 bit geinstalleerd. Het geheel ziet er wat gelikter uit. Paar probleempjes nog, zo werkt de mixer gadget niet. Geluid werkte eerst ook niet en bodhi heeft geen simpele manier om dit op te lossen. Cli werk dus, geen probleem voor mij maar misschien wel voor nieuwe gebruikers. De thema's zijn wat minder teletubbie, dus het is een stuk serieuzer geworden. Ik gan het in de komende dagen testen en laat wel horen hoe het bevalt.

« Reactie #187 Gepost op: 2012/07/29, 13:36:24 »
Ik heb hier totaal geen problemen met de mixer-gadget. Daarbij gebruikt die mixer-gadget gewoon PulseAudio.

Thema's was trouwens nooit een probleem want je kunt duizenden thema's downloaden va Bodhi Forums of e17-stuff.org :)

Offline MKe

• Lid
« Reactie #188 Gepost op: 2012/07/29, 14:19:54 »
Klopt, maar de standaard out-of-the-box ervaring is ook belangrijk. En het heeft nu een wat professionelere  en modernere uitstraling met de nieuwe thema's en dat is goed mijns inziens.
Bij 1.4 had ik totaal geen problemen met de mixer gadget. Ik kan wel via het menu bij de mixer, dus dat is het probleem niet. Had graag de gadget op mijn desktop gehad maar het is niet heel erg belangrijk. Ben alleen wel nieuwsgierig waarom het niet werkt.

« Reactie #189 Gepost op: 2012/07/29, 14:22:16 »
Dat komt omdat 1.4 ALSA gebruikte en 2.0 PulseAudio. Ook op GNOME, KDE en daarvan afgeleiden die PulseAudio gebruiken zijn er mensen problemen dus dat zegt meer over PA zelf dan E17's mixer.

Offline bwman

• Lid
« Reactie #190 Gepost op: 2012/07/29, 19:51:09 »
ik krijg youtube niet in de wiggel op mijn oude acer laatste nieuwe bodhi+ flash geinstaleerd, acer laptop draait zeer vlot op bodhi is een p4 +2600 processor 512 ram geheugen volgens ik gelezen heb zou mijn processor te oud zijn om de nieuwe flash te draaien ? is er een alternatief? zou er vooral youtube filpjes mee willen bekijken.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

« Reactie #191 Gepost op: 2012/07/29, 20:22:56 »
Ja, je processor is te oud. Alternatief is Gnash, maar dan werken een hoop YouTube-video's niet. Andere optie is om HTML5 te gebruiken via youtube.com/html5 maar nog niet alle filmpjes zijn HTML5.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #192 Gepost op: 2012/08/12, 14:38:38 »
Kleine review van Bodhi 2:
Draai nu al 2 weken Bodhi 2.  Op zich prima en ik heb er geen spijt van dat ik Kubuntu heb verruild voor deze distro. De meeste dingen werken prima. E17 is een prettige omgeving, die nog enigszins volgens de oude desktop metafoor werkt, maar ook veel snufjes heeft van de modernere omgevingen. Het geheel is redelijk lichtgewicht, misschien niet als openbox, maar het komt dan ook met veel meer features. Wel is te merken dat E17 nog lang niet af is. Af-en-toe heeft het systeem last van geheugenlekjes en ook reageert het systeem soms onverwacht. De composite is lichtgewicht en werkt redelijk goed, zij het dat er soms kleine bugs naar boven komen.  Dingen als automatisch de iPod of digitale camera herkennen is vrij standaard bij Ubuntu maar werkt bij Bodhi niet altijd even goed. Ook had het systeem moeite met het herkennen van mijn geluidskaart en ik moest in de commandline om dit te herstellen. Bij Ubuntu is dit nog nooit een probleem geweest (alle versies sinds 2008). En zo zijn er dus een aantal kleine onvolkomenheden.
Als wat meer doorgewinterde linux gebruiker is dit allemaal niet zo erg en zelfs erg leuk. Als de boel eenmaal draait heb je er een erg prettige OS aan die erg snel werkt en heel flexibel is. Bodhi is meer bij de tijd met software dan Ubuntu (draait al Gimp 8 bijvoorbeeld) en de semi-rolling release betekent dat je de eerste 2 jaar geen nieuwe installatie hoeft te doen.
Mijn conclusie: prima distro voor thuis en voor de wat meer doorgewinterde linux gebruiker. Zou het professioneel niet gebruiken en zou dan eerder voor een Ubuntu omgeving gaan. Voor beginners is het verstandig om een ervaren iemand bij de hand te houden en veel te vragen op het Bodhi forum.

Dit is natuurlijk mijn persoonlijke ervaring op 2 verschillende systemen. Het kan zijn dat de ervaring op andere systemen anders zal zijn.

FrSu

• Gast
« Reactie #193 Gepost op: 2012/09/15, 12:52:29 »
Ik heb gisteravond de laatste versie gedownload om eens uit te proberen via de Live USB op mijn netbookje.

Helaas lijkt de wifi niet te werken. Krijg het netwerk niet te zien in de taakbalk. Had gekozen voor de netbook/laptop lay-out.

« Reactie #194 Gepost op: 2012/09/15, 13:06:07 »
The network manager does not launch on the live disc by default any more no. The launcher was added to the menu to compensate for this.

(Applications --> Internet --> Network)

FrSu

• Gast
« Reactie #195 Gepost op: 2012/09/15, 14:47:44 »
Gevonden, wel jammer dat het niet gelijk in beeld is. Gelukkig heb ik Vistaus die me op weg helpt. ;)

Heb ook hier even naar gekeken om bureaublad op Gnome/KDE te laten lijken: Linksklik op bureaublad → Instellingenpaneel → Modules → Systeem → EFM → Laad

Echter EFM staat er niet bij.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/15, 14:51:37 door FrSu »

« Reactie #196 Gepost op: 2012/09/16, 20:02:03 »
Probeer het eens met de nieuwste ISO die EFM als standaard heeft ;)
http://jeffhoogland.blogspot.co.uk/2012/09/bodhi-linux-210-released.html

Offline MKe

• Lid
« Reactie #197 Gepost op: 2012/09/19, 21:53:35 »
Probeer het eens met de nieuwste ISO die EFM als standaard heeft ;)
http://jeffhoogland.blogspot.co.uk/2012/09/bodhi-linux-210-released.html
Ik heb de 2.1 versie geinstalleerd, maar ben niet erg te spreken over EFM. Zo moet je zelf de interne drives toevoegen, niet dat dat erg moeilijk is (slepen van /media folder naar zijbalk) , maar voor een simpele gebruiker is dit niet zo handig. Verder werkt hernoemen en verplaatsen van files bij mij niet. Dit geldt ook voor de (gesleepte) interne drives die onder de sd# namen verschijnen en niet het label van de betreffende drive weergeven. Heb dus maar weer PCManFM geinstalleerd en die doet het nog prima :)
Verder is 2.1 wel een aanrader. De meeste problemen die ik met de 2.0 versie heb, vooral w.b. de grafische dingen lijken nu opgelost. Het geheel ziet er een stuk stabieler uit.

Ik werk nu al 2 maanden met Bodhi als hoofd distro. Op zich werkt het prima en is het een geweldige distro. Een waarschuwing echter voor potentiele gebruikers: het team heeft nogal de neiging om de laatste versies te gebruiken. Hierdoor treden er soms plotseling bugs op die dan met een haastige update weer opgelost moeten worden. Dit geldt met name de E17 omgeving. Dus kijk na een update niet raar op als de boel plotseling kuren begint te vertonen. Het team doet er wel alles aan om de problemen zo snel mogelijk weer op te lossen, maar kijk niet naar deze distro als je een stabiele werkomgeving wilt.
Ben je echter wat meer door de wol geverft en wil je graag zelf bepalen hoe alles moet werken en ben je niet bang voor een bugje of wat dan is dit nog steeds een enorme aanrader.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/19, 22:26:05 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

« Reactie #198 Gepost op: 2012/09/19, 21:57:36 »
Daarom is EFM ook nog in bèta-fase... Het is verbeterd t.o.v. wat het een jaar geleden was. Maar die bug die jij noemt van interne drives was al bekend en wordt spoedig opgelost AFAIK.

En natuurlijk gebruiken ze de laatste E17-updates. Er is nog geen finale versie van E17 dus ze moeten wel de laatste updates gebruiken... Heb echter nog nooit bugs ervaren, wel met de testing repo maar niet met de stable repo.
Aanvullend daarop nog even: er zijn 2 repo's de stabiele, die standaard ingeschakeld staat en de testing repo die je op het forum kunt vinden. De updates komen eerst in de testing repo en na testen door de community worden ze in de stabiele gegooid :)

Het is dus verschillend per persoon maar dat geldt ook voor de grote broers zoals Ubuntu bijv. De een heeft last van talloze bugs zoals die Johan Joost en anderen zoals ik weer niet. Dat geldt net zo voor kleinere distro's als Bodhi :)
« Laatst bewerkt op: 2012/09/19, 21:59:13 door Vistaus »

Offline MKe

• Lid
« Reactie #199 Gepost op: 2012/09/19, 22:25:52 »
Dat is absoluut waar Heimen. Maar dat EFM nog niet af is en wel als standaard in Bodhi wordt gegooit is een voorbeeld hoe dingen bij Bodhi toch wel erg snel doorgevoerd worden. Ik verwacht op zijn minst dat een filemanager gewoon kan knippen en plakken, maar dat lijkt (tenminste bij mij ) al niet te werken in EFM. Dat ze niet hebben gewacht tot de bug m.b.t de interne drives niet is hersteld is volgens mij op z'n zachtst gezegd niet zo slim. De minder doorgewinterde gebruiker slaat daar beslist van in de stress.

Om een voorbeeld van bugs in Enlightenment te geven: Ik had al mijn shelves transparant gemaakt. Plotseling worden al die shelves solid en niet meer doorzichtig. Een regen van klachten op het Bodhi forum en na een week wordt er een update gemaakt die de boel weer oplost. Let wel, i heb de testing repo's niet aan staan en al die anderen ook niet. Nou is dit niet zo'n erge bug, maar wel weer een voorbeeld hoe dingen wel erg snel in de stabiele gegooit worden. Dit had voorkomen kunnen worden als ook maar iemand even de transparante shelves had getest. Dit komt natuurlijk weer omdat Bodhi relatief klein is en er eigelijk niet voldoende testers zijn. Nogmaals allemaal niet erg en het maakt het voor mij zelfs erg leuk, maar ik zou Bodhi toch niet aanraden aan mensen die snel in paniek raken en ook zou ik Bodhi nooit in een professionele omgeving gebruiken.

In mijn ervaring hebben Ubuntu en andere grote distro's (RedHAt in mijn geval) dit gewoon een stuk minder.

Ik had trouwens eerst de update gedaan van 2.0.1 naar 2.1. Kreeg vervolgens allerlei problemen. Nu toch maar de boel weggegooit en een verse installatie gedaan en 2.1 werkt als een speer, buiten EFM om dan.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/19, 22:28:16 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/