Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bodhi linux  (gelezen 88041 keer)

Re: Bodhi linux
« Reactie #100 Gepost op: 2011/10/12, 17:41:37 »
Je vergeet het woordje install ;)
sudo apt-get install build-essential

« Reactie #102 Gepost op: 2011/10/12, 17:53:58 »
Verhip!! Je hebt gelijk!! Als we jou niet hadden....

edit: ik heb reeds de nieuwste versie.

Dan snap ik de foutmelding van de rode uitknop niet.

Hehe =D
Maar kijk eens bij linkermuisknop op bureaublad>>>Instellingenpaneel en dan naar Modules>>>Extensies. Kijk eens of daar de module voor die afsluitknop wel geladen is ;)

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #103 Gepost op: 2011/10/12, 17:56:08 »
Heeft ze gedaan, zie mijn post ;)

Offline softbart

• Lid
« Reactie #104 Gepost op: 2011/10/12, 18:55:44 »
Heb Bodhi even geprobeerd in een VB. Ziet er leuk uit.
Misschien iets voor de oude Toshiba 1730.
Ondanks slechts 192MB geheugen draait deze zeer soepel.

Helaas niet op het netbookje, de EeePC 1101HA. Deze stond ook niet in het lijstje :( :(
Dit was juist aantrekkelijk geweest omdat eindelijk de gma 500 driver was opgenomen.
Het booten liep vast op de zowel een usb-cdrom als een usb-stick.
Na de batterij check ging het licht uit. Verschillende opties geprobeerd.

Helaas. Misschien een volgende versie.

Groet,

Theo

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #105 Gepost op: 2011/10/12, 19:17:51 »
Batterij er eens uitnemen en enkel op netspanning werken. Misschien geeft dit verschil.
Ook acpi=off aanvinken of bijzetten bij de boot-parameters. Weet niet direct hoe je dat doet bij Bodhi, maar misschien dat Vistaus dat wel weet.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline softbart

• Lid
« Reactie #106 Gepost op: 2011/10/12, 19:40:14 »
De batterij-check geeft ok. Tijdens de boot op netspanning.
Echter daarna zwart beeld. de back-light blijft wel aan. Daarna wordt het stil.

Met tab kan je de parameters in de bootregel plaatsen.
hierin plash en quiet verwijderd zodat de boot is te volgen.
acpi=off, nomodeset en xforcevesa op verschillende manieren gebruikt.

Is de eerst machine die ik niet aan de praat heb gekregen met een Linux in ca. 15 jaar tijd.
Dus zo'n slechte score is nu ook weer niet. :) :)

groet,

Theo

Offline softbart

• Lid
« Reactie #107 Gepost op: 2011/10/14, 11:04:02 »
Dat neemt niet weg dat iedere suggestie welkom is.
Bodhi op het netbook lijkt me toch wel leuk. :) :)

groet,

Theo

Offline MKe

• Lid
« Reactie #108 Gepost op: 2011/10/23, 12:59:58 »
Heb Bodhi net op onze oude laptop gezet. Werkt inderdaad erg snel en prima out of the box. Midori lijkt een goed alternatief voor FF als browser en werkt hier ook razend snel. Toch een paar vraagjes:

1. Ik heb het thema op laptop gezet. Hierdoor heb ik nu een dock onderaan. Maar hoe zet ik hier nieuwe starters in?
2. Ik heb in eerste instantie het inloggen bij opstarten aan gezet. Hoe kan ik dit weer uit zetten, zodat de laptop kan opstarten zonder eerst om een wachtwoord te vragen?

« Reactie #109 Gepost op: 2011/10/23, 13:20:19 »
1 Dat weet ik niet uit mijn hoofd, heb dat laptop-profiel nooit gekozen.
2 Dat kan door linksklik op bureaublad --> Programma's --> Systeem --> LXDM Autoconfiguration

Offline davevr

• Lid
« Reactie #110 Gepost op: 2011/10/23, 15:49:45 »
Vraagje, ik probeer de Swapneiging te veranderen in Bodhi, hij staat op 60 wat mijn laptopje helemaal niet aankan, ik wil hem omlaag brengen: als ik cat /proc/sys/vm/swappiness   geeft hij aan dat hij dus op 60 staat maar als ik gksudo gedit /etc/sysctl.conf doe doet hij niets. Iemand een idee welke fout ik maak, of Bodhi? En mijn video beeld blijft schokkerig wat ik ook doe...ps. 't is een oude Toshiba Satellite pro met PIII, en origineel Windows xp/2000

Trouwens als ik op de site http://moodstream.gettyimages.com/  dat vinkje wil weghalen (rechtsklikken, instellingen) bij hardwareversnelling gaat het niet. Ik klik maar er gebeurd niets. Iemand een alternatief idee om die uit te schakelen?
« Laatst bewerkt op: 2011/10/23, 15:58:03 door davevr »

« Reactie #111 Gepost op: 2011/10/23, 15:54:53 »
W.b.t. je videobeeld: welke videokaart zit erin en heb je de gesloten driver geïnstalleerd?

Dat commando voor swappiness werkt niet omdat Bodhi standaard geen gedit maar leafpad heeft.
Je moet dus gksudo leafpad /etc/sysctl.conf doen.

Offline davevr

• Lid
« Reactie #112 Gepost op: 2011/10/23, 16:10:50 »
specificaties

00:00.0 Host bridge: ALi Corporation M1644/M1644T Northbridge+Trident (rev 01)
00:01.0 PCI bridge: ALi Corporation PCI to AGP Controller
00:02.0 USB Controller: ALi Corporation USB 1.1 Controller (rev 03)
00:04.0 IDE interface: ALi Corporation M5229 IDE (rev c3)
00:06.0 Multimedia audio controller: ALi Corporation M5451 PCI AC-Link Controller Audio Device (rev 01)
00:07.0 ISA bridge: ALi Corporation M1533/M1535/M1543 PCI to ISA Bridge [Aladdin IV/V/V+]
00:08.0 Bridge: ALi Corporation M7101 Power Management Controller [PMU]
00:0a.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82557/8/9/0/1 Ethernet Pro 100 (rev 0d)
00:11.0 CardBus bridge: Toshiba America Info Systems ToPIC100 PCI to Cardbus Bridge with ZV Support (rev 32)
00:11.1 CardBus bridge: Toshiba America Info Systems ToPIC100 PCI to Cardbus Bridge with ZV Support (rev 32)
00:12.0 System peripheral: Toshiba America Info Systems SD TypA Controller (rev 03)
01:00.0 VGA compatible controller: Trident Microsystems CyberBlade XPAi1 (rev 82)

« Reactie #113 Gepost op: 2011/10/23, 17:44:44 »
Hmm, een onboard videokaart dus. In dat geval heb je geen gesloten driver. Misschien is je videokaart dan niet krachtig genoeg voor video. Tenslotte is het een oude, onboard-kaart.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #114 Gepost op: 2011/10/23, 20:20:55 »
1 Dat weet ik niet uit mijn hoofd, heb dat laptop-profiel nooit gekozen.
Laat maar, ik heb het al gevonden. Het was eigelijk te simpel voor mij: gewoon erheen slepen :D

Offline MKe

• Lid
« Reactie #115 Gepost op: 2011/10/23, 20:49:57 »
Okay, nog een paar probleempjes:
Ten eerste lijkt het me niet te lukken om de boel in het Nederlands te zetten. Had het al aangegeven bij installatie, maar kreeg gewoon een engelse versie, geen probleem voor mij, maar wel voor mijn zoontje van 7. Ik heb de nederlandse taalmodule geinstalleerd, maar ik kon hem pas kiezen als systeem taal na 3x herstarten ofz. Nu heb ik hem geselecteerd, maar er gebeurt niets, alles is gewoon engels.

Ten tweede lijkt die afsluitknop mij ook wel wat voor mijn zoontje, maar ik kan hem niet vinden, niet in modules en niet bij gadgets. Moet ik hier nog wat voor installeren ofzo?

« Reactie #116 Gepost op: 2011/10/23, 21:04:28 »
Nederlands kun je kiezen bij Settings Panel>>>Language.
En dat werkt perfect. En dat weet ik, want ik ben de Nederlandse vertaler van E17.

En die afsluitknop: dan moet je via Synaptic of apt-get even bodhi-shutdown installeren. Dan naar Modules, die module laden en dan kun je hem via Gadgets toevoegen :)

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #117 Gepost op: 2011/10/23, 21:17:02 »
Afsluiten zit, links onder, klikken, dan systeem klikken(eerste knop naar boven), dan krijg je in het midden van het scherm wat je wilt doen.
Dus afsluiten, rebooten etc.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #118 Gepost op: 2011/10/23, 21:25:04 »
Nederlands kun je kiezen bij Settings Panel>>>Language.
En dat werkt perfect. En dat weet ik, want ik ben de Nederlandse vertaler van E17.

En die afsluitknop: dan moet je via Synaptic of apt-get even bodhi-shutdown installeren. Dan naar Modules, die module laden en dan kun je hem via Gadgets toevoegen :)
Ah, je moet de taal dus op twee plaatsen aangeven. Hij doet het inderdaad nu, bedankt, en goed gedaan! Ik weet alleen niet wat "schelven" zijn :D

Die module kan ik dus niet vinden. Ik krijg by apt-get de melding dat ik al de nieuwste versie heb geinstalleerd, maar ik zie hem niet bij de modules en ook niet bij de gadgets. Misschien maar weer opstarten, lijkt windows wel  :(

« Reactie #119 Gepost op: 2011/10/23, 22:41:57 »
Graag gedaan :)
Een schelf is een paneel.

En voor bodhi-shutdown: hier staat er meer over: http://forums.bodhilinux.com/index.php?/topic/810-bodhi-shutdown-solved/

Offline MKe

• Lid
« Reactie #120 Gepost op: 2011/10/24, 06:27:18 »
Graag gedaan :)
Een schelf is een paneel.
Dat wist ik wel :) Maar zou je het dan niet beter kunnen vertalen met paneel? De letterlijke vertaling van shelf is trouwens plank (boekenplank of plank in kast). Geen kritiek hoor, je hebt prima werk geleverd.

Ook bedankt voor de oplossing, dat werkte.

« Reactie #121 Gepost op: 2011/10/24, 11:06:10 »
Dankje :)
Ik weet wat de vertaling is, mijn Engels is toppie ;) Maar ik vind paneel geen lekkere vertaling. Een plank is al helemaal onduidelijk, dus ik heb er een eigen woord van gemaakt: "schelf" :)
Maar goed, ik sta altijd open voor suggesties :)

Offline MKe

• Lid
« Reactie #122 Gepost op: 2011/10/25, 19:55:38 »
Ik weet wat de vertaling is, mijn Engels is toppie ;) Maar ik vind paneel geen lekkere vertaling. Een plank is al helemaal onduidelijk, dus ik heb er een eigen woord van gemaakt: "schelf" :)
Schelf is een bestaand nederlands woord. Het betekent iets van hoop, berg (als in hooischelf=hooiberg). Vind ik persoonlijk niet zo passen.
Wat dacht je van "schap"? Je weet wel, als schappen in de winkel. Dat is ook een van de betekenissen van het engelse "shelves".

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #123 Gepost op: 2011/10/25, 20:05:10 »

« Reactie #124 Gepost op: 2011/10/25, 20:40:02 »
Schelf is een bestaand nederlands woord. Het betekent iets van hoop, berg (als in hooischelf=hooiberg). Vind ik persoonlijk niet zo passen.
Wat dacht je van "schap"? Je weet wel, als schappen in de winkel. Dat is ook een van de betekenissen van het engelse "shelves".

Nuja, je pleurt er dingen op dus het is niet helemaal incorrect.
Maar ik vind schap ook een mooie, dus ik zal straks wel even de vertaling updaten ;)