Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: CSV - CSV filter voor internetbankieren met KMyMoney  (gelezen 2119 keer)

Offline teushagen

• Lid
CSV - CSV filter voor internetbankieren met KMyMoney
« Gepost op: 2011/03/01, 19:39:40 »
Er lijkt wat vraag te zijn naar een filter te gebruiken om gedownloade CSV files met de mutaties van je bank account voor een bepaalde periode.
Zelf gebruik ik al enkele jaren een zelf geschreven Perl filter om met een enkele click op de filter en de betreffende gedownloade CSV file om de fin. records als QIF records te importeren in KMyMoney.
Het filter is geschreven voor CSV files van ABN-AMRO en ING bank.
Het filter is in staat om via een RC file aan een QIF record een categorie toe te voegen via een patroon herkennings mechanisme.
Ook de eigenzinnigheden van de bank tav payee en memo gegevens worden via de RC file zo goed als mogelijk weer in orde gemaakt.

Mijn ervaring is natuurlijk vrij uniek. Ie toegespitst op de records zoals ik die zelf tegenkwam. Maw bij gebruik door anderen zal er wat verbeterd kunnen worden.

Ook als anderen gegevens hebben over hoe de CSV bestanden van andere banken eruit zien en wat daar weer de eigenzinnigheden zijn dan graag.

Maw een uitnodiging om het Perl programmatje (copyright is GPL)  te verbeteren!

Het programma is voorzien van veel commentaar en dus uitleg hoe het gebruikt kan worden. Ook als je geen programmeer ervaring hebt geeft het commentaar wat inzicht tav command argumenten en een voorbeeld van een RC file.

Graag wat (positieve) feedback.

teus

Re: CSV - CSV filter voor internetbankieren met KMyMoney
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/01, 21:23:07 »
Ik ben nieuw en gebruik Ubuntu pas heb Kmy money ook geïnstalleerd.
Mijn vraag is hoe nu verder want ik krijg de CSV files van de ING bank niet geïmporteerd
Dat progje wat jij geschreven hebt zorgt ervoor dat ik dat wel kan begrijp ik?
En hoe werkt dat dan ?

Offline teushagen

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/03, 13:03:20 »
Download de filter (Perl). Zorg dat je bijv via CPAN Text::CSV als module hebt geinstalleerd (Perl modules installatie handleiding: zie man CPAN).
Bekijk het filter programmatje. er staat in commentaar hoe de featuring (commando argumenten) werkt. Of probeer "perl filter_naam -help". Installeer zonodig de RC file (een voorbeeld, verander het naar wens). Zie via -help hoe je dat kan doen.

Download je mutaties via www.mijn.ing.nl in bijv de file "ING_datum.TXT". Probeer "perl filter_naam <ING_datum.TXT >ING_datum.QIF". Bekijk de QIF file.
Via import in KMyMoney van de QIF file kan je overzien of het filter werkt zoals het zou moeten. Pas desgewenst je RC file aan om de juiste benamingen van het KMyMoney account te gebruiken.
Bedenk dat dit filter in eerste instantie naar eigen situatie binnen KMyMoney geschikt gemaakt was. Er is geprobeerd een en ander wat meer aanpasbaar te maken voor anderen. Dat werk is nog niet helemaal klaar (ieder gebruikt KMyMoney op zijn eigen wijze). Maw hier is feedback voor nodig.

Als het werkt voeg je in KMyMoney (zie KMYMoney manual) de filteraanroep nij en kan je volstaan door te clicken op de gedownloade file en het juiste filter.

Graag CSV file formaten van Rabo, Triodos, etc banken....

Feedback zal leiden tot verbeteringen. Er zijn er al een paar: flexibeler account naam mogelijkheid, en automatische toevoeging van bankspaar transacties met een referentie account nr (bijv ING naar bonus rekening, Bank of Scotland, NIBC Direct, etc.). Deze spaarrekeingen werken allemaal met een counter rekening nummer en hebben geen download mogelijkheid van de transacties. Een to do wijziging is toevoegen van account saldo en check daarop, zodat controle op "zijn alle mutaties nu ook gedownload?" mogelijk wordt.

Succes

« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/03, 14:46:36 »
Jij gaat wel heel erg snel door de bocht.

Waar vond ik Cpan hoe installeer ik dat ? Ik heb perl geïnstalleerd maar vind het nergens terug.
het lijkt nogal omslachtig allemaal.

Offline teushagen

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/05, 21:47:55 »
Wees niet ongeduldig als je Perl niet kent. Zoals met alles in Linux is er altijd een leergang om een en ander te kunnen gaan gebruiken.

Het commando "man CPAN" helpt je op weg. Of gebruik "perl -MCPAN -e shell" en "install Text::CSV" om module "Text::CSV" toe te voegen in je systeem.
Bedenk dat als je geen kennis van Perl hebt je met deze filter in test stadium wat meer problemen te tackelen hebt. Maar al doende leer je.

Deze filters is momenteel voor "lurkers" (naieve gebruikers) niet zo geschikt. Zulke gebruikers moeten afwachten.

Maar het kan natuurlijk sneller: Er is feedback en verbeteringen nodig om het aan een breed publiek die het filter "alleen maar willen gebruiken zonder programmeer kennis".
De wereld van financiele CSV door banken gebruik is te verschillend om zonder tests vanuit derden de filter zomaar te kunnen gebruiken momenteel. Iets waar een eenling zonder feedback zo alleen een wel erg tijdvergende lange weg heeft te gaan.

Met dank voor degeen die me de RABO bank CSV file formaat toestuurde. Ie de RABO bank wordt binnekort ook ondersteund.
Heeft iemand een ge-anomiseerde test input CSV  file van deze (of andere) bank of een verwijzing naar de formaat definitie?

teus