Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: externe harde schijf wil niet mounten  (gelezen 1941 keer)

Offline pietermeurs

• Lid
  • Steunpunt: Nee
externe harde schijf wil niet mounten
« Gepost op: 2011/03/01, 15:20:29 »
een vriendin van me krijgt haar externe harde schijf (lacie 500gig) niet gemount. Ze heeft een hele tijd problemen gehad met virussen op haar windows pc en dan heb ik haar ubuntu op haar laptop gezet. Die externe harde schijf was zo een beetje een backup. Misschien heeft dat er wat mee te maken? Wanneer ze de schijf inplugt (usb), krijgt ze deze foutmelding:

Error mounting: mount exited with exit code 13: $MFTMirr does not match $MFT (record 0).
Failed to mount '/dev/sdb2': Input/output error
NTFS is either inconsistent, or there is a hardware fault, or it's a
SoftRAID/FakeRAID hardware. In the first case run chkdsk /f on Windows
then reboot into Windows twice. The usage of the /f parameter is very
important! If the device is a SoftRAID/FakeRAID then first activate
it and mount a different device under the /dev/mapper/ directory, (e.g.
/dev/mapper/nvidia_eahaabcc1). Please see the 'dmraid' documentation
for more details.

aangezien ik een absolute nul ben wat betreft ubuntutechniek, vraag ik hier maar raad. Iemand enig idee?

Offline vanadium

• Lid
Re: externe harde schijf wil niet mounten
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/01, 15:26:16 »
In the first case run chkdsk /f on Windows
then reboot into Windows twice. The usage of the /f parameter is very
important!
Dit is wat voor jou telt. Het bestandssysteem (ntfs) werd niet correct afgesloten. Ubuntu zal daarom de partitie niet aankoppelen. Eerst moet het bestandssysteem gecontroleerd en eventueel hersteld worden. Aangezien ntfs een bestandsysteem is van Microsoft, waar niet alle geheimen van gekend zijn, moet die controle onder MS Windows gebeuren.

Het is een externe schijf, dus ik onderstel dat je die wel even aan een Windows systeem kan koppelen? Als je enkel Ubuntu in huis hebt, is het ook mogelijk die schijf vooralsnog aan te koppelen. In dat laatste geval mag je echter niet met het bestandssysteem ntfs blijven werken, en zou je de schijf moeten herformatteren naar ext3 of ext4.

Offline pietermeurs

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/02, 09:56:35 »
Het is een externe schijf, dus ik onderstel dat je die wel even aan een Windows systeem kan koppelen? Als je enkel Ubuntu in huis hebt, is het ook mogelijk die schijf vooralsnog aan te koppelen. In dat laatste geval mag je echter niet met het bestandssysteem ntfs blijven werken, en zou je de schijf moeten herformatteren naar ext3 of ext4.

Een windows pc is wel in de buurt, maar ik heb zo veel schrik dat er nog wat virusjes huizen op die externe harde schijf dat ik die liever niet aankoppel aan mijn windows (werk)laptop. Er staat echter wel heel veel data op die externe harde schijf die ik nodig heb. Is er toch een manier om aan de schijf te geraken in ubuntu, zonder de tussenstap windows?

edit: kan ik overigens van op ubuntu mijn externe harde schijf scannen op virussen (van een windows pc)?
« Laatst bewerkt op: 2011/03/02, 09:58:36 door pietermeurs »

Offline pietermeurs

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/02, 10:41:44 »
opgelost:

ik heb eerst ntfsprogs geïnstalleerd:

sudo apt-get install ntfsprogs

daarna

sudo ntfsfix /dev/sdb2

en probleem was opgelost.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/02, 11:04:44 »
ntfsfix kan inderdaad één en ander. echter, in "man ntfsfix' vind je:
       ntfsfix  is a utility that fixes some common NTFS problems.  ntfsfix is
       NOT a Linux version of chkdsk.  It only repairs some  fundamental  NTFS
       inconsistencies,  resets  the  NTFS  journal file and schedules an NTFS
       consistency check for the first boot into Windows.
De ontwikkelaars stellen dus zelf dat ntfsfix niet volledig de Windows tools kan vervangen. Bottom line: als je een schijf enkel onder linux wil/kan gebruiken, zet die dan om naar een bestandssysteem dat volledig door linux ondersteund wordt: ext4.