Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: TomTom home en ubuntu  (gelezen 6188 keer)

Offline dis

  • Lid
TomTom home en ubuntu
« Gepost op: 2011/02/27, 11:35:47 »
Hallo,

ik ben sid en ik ben nieuw, dus nog helemaal niet bekend met ubuntu maar wel enthousiast, ubuntu draait nu op een externe schijf.
Een eerste vraag; Hoe moet ik een gedowloaded programma installeren? kan ik een windows versie gebruiken of een apple versie.

wie kan me helpen? Als ik ubuntu onder de knie heb schakel ik over (lekker snel)

alvast bedankt

Re: TomTom home en ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/27, 11:38:54 »
Op dit moment kan je nog niet vanuit Ubuntu je TomTom beheren. De software voor het beheer is Windows/ Mac only. De enige optie is om deze software onder Wine te draaien. Het probleem is echter dat Wine nog geen usb ondersteuning heeft, waardoor je tomtom niet wordt gedetecteerd.

Voor je tomtom ben je dus nog aangewezen op Windows.

Zelf heb ik voor dit soort gevallen een Virtual Machine ingericht met Windows, waardoor ik usb support heb voor apparaten die zich niet in ubuntu laten bedienen.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: TomTom home en ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/27, 11:44:08 »
Het bijwerken van m'n TomTom is zowat het enige waar ik Windows nog voor gebruik. Nou ja, daar hebben we dan een tweevoudige opstart voor....

Offline RikRik

  • Lid
Re: TomTom home en ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/27, 11:52:37 »
Het bijwerken van m'n TomTom is zowat het enige waar ik Windows nog voor gebruik. Nou ja, daar hebben we dan een tweevoudige opstart voor....

Ik ben beduusd, zelfs Pjotr kan niet zonder windows   :rolleyes:  Ik ben zelf ook aan het klooien geweest om m'n tomtom aan de praat te krijgen in Ubuntu maar het is mij niet gelukt...misschien heeft iemand iets aan de onderstaande link:
http://users.telenet.be/dirkroos/tomtom_update.html

Offline dis

  • Lid
Re: TomTom home en ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/27, 11:58:01 »
Virtual machine? ???

Jongens wat reageren jullie snel. Ik geloof dat de regen me vandaag niet stoort.


groeten.

Re: TomTom home en ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/27, 12:36:10 »
Aangezien nog niemand het heeft gezegd. XD
Welkom op het forum.

Er zijn vele medegebruikers die op het forum graag willen helpen en de vaak snelle hulp kunnen geven.

Een virtual machine is een programma dat een computersysteem simuleert.
Hierdoor kan je haast zonder risico andere besturingssystemen gebruiken binnen je huidige draaiende.
Sommige gebruiken het om windows te kunnen gebruiken als het ff nodig hebben zonder dat ze geheel de computer opnieuw moeten opstarten.
Anderen om verschillende besturingssystemen te ontwikkelen.
Nadeel is dat het je systeem extra zwaar belast (het ondersteund een geheel besturingssysteem) als het draait, maar dat is dan afhankelijk van hoe sterk je computer of je er last van hebt.

Een bekende virtual machine die onder Ubuntu beschikbaar is is VirtualBox.
De in het software centrum aanwezige VirtualBox heeft geen USB ondersteuning, maar de gesloten source versie die je van de betreffende site kunt halen wel.

Betreft Tomtom zelf.
Er zijn al enige verzoeken en acties naar Tomtom gestuurd met het verzoek een programma voor linux, maar daar is tot op heden nog helaas geen gehoor aan gegeven.
http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/aktie-tomtom-updaten-onder-linux/
Echter hoe meer mensen dit aan Tomtom te kennen geven hoe groter de druk.;)

Programma's in het algemeen.
Windows programma's (.exe) werken niet standaard in Linux systemen.
Gelukkig zijn er een hoop programma's werkende te krijgen met wine. Hoewel ook wel eens puzzelen is om zover te komen.
Ook Mac programma's werken niet in Linux, maar ik weet niet of dit geheel voor alle programma's geld en of er soms speciale manieren zijn.

Voor Linux programma's. De meeste programma's zijn beschikbaar via het software centrum.
Aparte delen kunnen worden geinstalleerd via Synaptic pakketbeheer.
Software in die niet in het standaard pakket zitten van Ubuntu zijn vaak via een .deb bestand te installeren of via een PPA toe te voegen.
Maar dit laatste en overige methodes komen wel als het zover is.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/27, 12:54:31 door Erik Krom »