Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Heb opstart USB gemaakt maar kan die niet gebruiken  (gelezen 675 keer)

Offline louke u

• Lid
Heb opstart USB gemaakt maar kan die niet gebruiken
« Gepost op: 2011/02/26, 14:54:45 »
Enige tijd geleden was er een voorstelling van UBUNTU in het stadhuis te Genk. Toen hebben vriendelijke mensen op mijn notebook SONY VAYO in dual boot UBUNTU naast W XP geïnstalleerd.
Ik gebruik die notebook bijna uitsluitend met UBUNTU als OS.
Nu dacht ik een opstartschijf te maken voor het geval dat ik niet zou kunnen opstarten en kocht daarvoor een USB stick van 4 Gb.
Vandaag heb ik in Beheer geklikt op Opstartschijfmaken en de verschillende stappen gevolgd---> UBUNTO 10 downloaden en opslaan---->opstartschijf maken op de USB wat goed lukte en toen heb ik de notebook opgestart met de USB  ingestoken in de USB poort...
de normale keuze tussen Ubuntu en W XP verscheen....
dan heb ik heropgestart en op Esc gedrukt en zo kwam ik in  een scherm waar in kon kiezen van opstarten in Optische schijf, of HDD of floppy die er niet is...
nergens USB te vinden... dus zijn mijn inspanningen voor niets geweest...

en als ik nadien probeer een opstart DVD te maken in de optische drive vind ik niet dat dat zou kunnen... reden trouwens waarom ik een USB aanschafte...

wat doen?

ik ben senior van 73 jaar oud, dus niet meer zo bedreven in die dingen...

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
Re: Heb opstart USB gemaakt maar kan die niet gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/26, 16:42:26 »
Tsja als ik de stappen zo doorlees dan is alles goed gedaan?
Ik zou zo even niet weten waarom het niet zou werken eigenlijk....

Op zich zou de gevolgde methode een opstartbare usb stick op moeten leveren, maar misschien een proberen met unetbootin of Pendrive Linux een opstartbare usb stick te maken? Puur om uit te sluiten dat er toch iets niet goed is gegaan tijdens het maken van de usb stick.
http://unetbootin.sourceforge.net/

http://www.pendrivelinux.com/

Offline iceman564

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/26, 18:00:46 »
Op mijn pc moet ik eerst HDD selecteren , waarna alle disks EN USB sticks tevoorschijn komen.
Misschien is dit op uw laptop ook het geval?

« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/26, 21:36:14 »
Of het is domweg niet mogelijk om die computer van USB te starten. Twee van de drie laptops/notebooks die ik de afgelopen maanden onder handen heb gehad, konden dat ook niet. Een dat waren niet eens erg oude apparaten.

Citaat
en als ik nadien probeer een opstart DVD te maken in de optische drive vind ik niet dat dat zou kunnen...
Heb je dat met 'Opstartschijf aanmaken' geprobeerd? Dat lukt mij ook niet. De Engelse naam van dat product is 'usb-creator' dus ik heb sterk de indruk dat de Nederlandse vertaling iets te ruim is.

Je zou kunnen proberen met Brasero (een ander onderdeel van de Ubuntu-distributie) de opgehaalde iso op een CD of DVD te branden.