Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Python 2 of 3  (gelezen 2149 keer)

Python 2 of 3
« Gepost op: 2011/02/25, 18:49:27 »
Deze vraag zal wel honderd maal gesteld zijn. Maar hoe kijken de programmeurs op dit forum naar de Python 2 of 3 discussie?
Python 3.2 is net uit, en 2.7 is de laatste in de 2* serie, geen nieuwe versies meer.
Lijkt er dus op dat iedereen nu wel moet overstappen naar 3. Ik begin net in de taal, om wat minder platform afhankelijk te zijn i.v.m. C#
Dus wat denkt iedereen over dit hele verhaal? Over het geestekind van onze landgenoot Guido ^-^

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Python 2 of 3
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/25, 19:13:35 »
Of je Python 2 of 3 leert maakt niet zo heel veel uit. Al zijn er wel verschillen tussen 2 en 3, het grootste gedeelte komt nog steeds overeen. Welke van de 2 versies je hebt best kunt gebruiken is per programma verschillend.

Borduur je verder op een oud programma, dan is het logisch dat je op die versie door gaat.
Begin je een nieuw programma, dan ben je meestal nog eens afhankelijk van de python versie van de bibliotheken die je wilt gaan gebruiken, veel zijn nog niet klaar voor versie 3. Ook veel linux distributies gebruiken nog steeds de (oude) python versie. Schrijven in versie 2.x is dus op dit moment de veiligste optie.

Tijden het developen kun je al rekening houden met versie 3.x, zodat de eventuele overstap gemakkelijk gemaakt is.

Wil je aan de slag gaan meet het schrijven van eigen bibliotheken, dan zou ik zeker ook een v 3.x versie beschikbaar maken, zodat andere programma's die deze bibliotheek gaan gebruiken de keuze hebben tussen beide versies.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Python 2 of 3
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/27, 20:20:35 »
Bedankt voor je antwoord. Ik begin er net mee, dus dan misschien wijzer v.3 te leren? Ik heb nul ervaring met Python, dus begin met een 'schone lei' in dit geval.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Python 2 of 3
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/27, 21:47:40 »
Of je Python 2 of 3 leert maakt niet zo heel veel uit. Al zijn er wel verschillen tussen 2 en 3, het grootste gedeelte komt nog steeds overeen.
Als het alleen om leren gaat maakt het dus niet uit.
Zelf zou ik voor Python 3 gaan, omdat met de tijd het steeds meer Python 3 wordt ipv 2.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: Python 2 of 3
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/28, 14:52:03 »
Of je Python 2 of 3 leert maakt niet zo heel veel uit. Al zijn er wel verschillen tussen 2 en 3, het grootste gedeelte komt nog steeds overeen.
Als het alleen om leren gaat maakt het dus niet uit.
Zelf zou ik voor Python 3 gaan, omdat met de tijd het steeds meer Python 3 wordt ipv 2.
Persoonlijk zou ik nog steeds voor Python 2 gaan, het bijleren van Python 3 is echt niet zoveel werk en momenteel zijn er nog niet veel projecten e.d. die Python 3 al gebruiken. Veel voorbeeldcode op internet is nog geschreven in Python 2, en datzelfde geld voor een aantal bibliotheken die je mogelijk zou willen gebruiken.