Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: JBOD NASschijven in Ubuntu zichtbaar/ bruikbaar krijgen  (gelezen 1276 keer)

JBOD NASschijven in Ubuntu zichtbaar/ bruikbaar krijgen
« Gepost op: 2011/02/25, 16:59:47 »
Ik heb een NAS (Western Digital MyBook World II) met 2 1TB schijfen en helaas is de controller daarvan kapot gegaan

Nu wilde ik om de bestanden te backuppen de schijven op mijn pc aansluiten, en ik heb inmiddels 2 sata -> USB adapters en ze aangesloten op een laptop met ubuntu (10.04 live cd!)

Hij mount ze niet vanzelf (dat zou helemaal prachtig geweest zijn natuurlijk :))

Maar ze zijn wel te zien in Disk Utility:
je ziet per schijf 4 partities (waarschijnlijk 3 meuk partities en 1 gewone van 997 Gb) maar er staat bij allemaal unknown en dus geen disknaam en bestandsformaat

Bij partition type staat Linux Raid autodetect (0xfd)
Maar lang niet alle gegevens zijn ingevuld zoals bij een gewone usbstick oid...

Nu lijkt het me dat het probleem is dat ze in JBOD gezet zijn, maar op slechts 1 schijf de partitietabel staat, je hebt ze dus beide nodig om er iets mee te kunnen (had het eerst met 1 gedaan onder windows, osx en open suse)

Ik weet niet precies welk bestandsformaat ze zouden moeten zijn, maar voor zover ik weet was het een linux bestandsformaat...

Maar nu is de vraag, hoe kan ik ubuntu zover krijgen dat hij de schijven als  1 nas ziet met 2 JBOD schijven zodat ik mijn files kan backuppen (en daarna mijn NAS ter reparatie wegbrengen :))

Zojuist iets gelezen over mdadm, is iemand hier bekend mee?
« Laatst bewerkt op: 2011/02/25, 17:56:06 door frankyboy707 »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: JBOD NASschijven in Ubuntu zichtbaar/ bruikbaar krijgen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/25, 18:05:33 »
Je kan idd proberen of je door het installeren van mdadm wel toegang krijgt.
Dan zie je daarna in de disk utility de losse schijven en ook de RAID-set.