Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe schijf  (gelezen 1296 keer)

Offline Math.

• Lid
Externe schijf
« Gepost op: 2007/01/14, 09:00:38 »
Ik heb een externe schijf van 500Gig die het onder ubuntu gewoon doet.
Hij is alleen in NTFS-formaat, maar heb alles van de schijf ge-backuped, dus mag inprincipe helemaal leeg.
Alleen... hoe...? Moet het dan naar EXT2 of EXT3...?
Is het ook mogelijk partities aan te maken, of is dat sowieso al nodig, omdat het zo'n grote schijf is?
Met welkecommando's krijg ik m'n schijf geformateerd en eventueel gepartioneerd?

Offline mcgyver

• Lid
Externe schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/14, 09:15:40 »
Citaat van: Math.
Ik heb een externe schijf van 500Gig die het onder ubuntu gewoon doet.
Hij is alleen in NTFS-formaat, maar heb alles van de schijf ge-backuped, dus mag inprincipe helemaal leeg.
Alleen... hoe...? Moet het dan naar EXT2 of EXT3...?
Is het ook mogelijk partities aan te maken, of is dat sowieso al nodig, omdat het zo'n grote schijf is?
Met welkecommando's krijg ik m'n schijf geformateerd en eventueel gepartioneerd?
Ik heb een aparte Gparted Live cd gebrand, doet wonderen. In stoppen beetje klikken en slepen en klikken. Zie http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=173828

Er is ook een USB stick versie, maar die wil bij mij nog niet werken. Jammer want die had ik liever.

Offline Math.

• Lid
Externe schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/14, 09:32:22 »
...je bedoeld dus te zeggen; partioneren/formateren vanaf een liveCD?
Kan het niet gewoon in de terminal gedaan worden...?

Offline mcgyver

• Lid
Externe schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/14, 09:42:06 »
Citaat van: Math.
...je bedoeld dus te zeggen; partioneren/formateren vanaf een liveCD?
Kan het niet gewoon in de terminal gedaan worden...?
Kan zelfs geheel of gedeeltelijk grafisch. Betreffende schijf aansluiten en unmounten. Daarna Gnome partitiebewerker (Gparted) opstarten en je kan ook klikken en slepen en klikken. Doe dan tenminste een gedeelte fat32 als je het (dat gedeelte) ook in windows wil lezen.

Als ik fout zit hoor ik het wel. Je kan in ieder geval niks kapot maken. Wel opletten welke schijf je kiest in Gparted.

Toch prefereer ik de Gparted Live CD. Toen ik het voor het eerst hier las dacht ik ook "moet dat nou echt", maar hij is heel handig. Vooral als je vaak knoeit zoals ik. Je hoeft meestal niet eens je gegevens te verwijderen. Voor de zekerheid wel backup maken. Tot nu toe hoefde ik nooit gebruik te maken van die backup

Offline jgoor

• Lid
Externe schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/14, 10:52:28 »
Ik heb ook een externe 500Gig schijf: heb ik ext3 geformatteerd. Werk er nu 3 maanden mee. Geen problemen.  Met Samba te benaderen voor mijn Windows laptop (van het werk). Foto's, mp3's etc...
Echter ik adviseer om LVM te gebruiken. (Logical Volume Manager). Ik heb daar nu een beetje spijt van en zal mijn data elders moeten dumpen om de schijf LVM te geven.
Het voordeel van LVM: partities 'on the fly' vergroten/verkleinen. Bijvoorbeeld een encrypted partitie van een paar gig voor prive documenten. Mocht de boel gehacked worden of gejat, dan hebben ze geen inzage in de prive data. (het is maar een toepassing).
LVM heeft geen noemenswaardige nadelen.

Offline Math.

• Lid
Externe schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/14, 11:09:07 »
Ok, dat klinkt wel goed. :) Heb lvm-common net geïnstalleerd.
Hoe werkt dit nu verder? Wil de schijf dan in tweën delen, met een encrypted partitie.
Heb hier niet zo veel verstand van, weet alleen maar vanuit dos en windows te partitioneren en te formateren.

Offline jgoor

• Lid
Externe schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/15, 08:40:10 »
Dooddoener misschien: maar lees eerst een LVM HOWTO. Dat moet ik nl ook als ik ermee aan de slag ga - al is het maar voor het 'o ja!'- effect. ;-)
Maar in het kort: (bron: http://tldp.org/HOWTO/LVM-HOWTO/anatomy.html)

hda1   hdc1      (PV:s on partitions or whole disks)                        
       \   /                                                                    
        \ /                                                                    
       diskvg        (VG)                                                      
       /  |  \                                                                  
      /   |   \                                                                
  usrlv rootlv varlv (LV:s)
    |      |     |                                                              
 ext2  reiserfs  xfs (filesystems)                                        

Dus: in dit geval betreft het 1 schijf (bij mij is de usb schijf /dev/sda1)
Deze definieer je als PV (Phisical Volume)
Vervolgens definieer je die PV als VG (Volume Group)
Dan (in jouw geval) maak je 2 PV's aan: bijv. 1 van 400Gig en 1 van 100Gig, naar gelang jouw wensen.
Deze 2 PV's mount je als een partitie, bijv. /mount/encrypted (voor de 100Gig) en /mount/bigstorage (voor de 400Gig) (vergeet niet er een filesystem op te zetten)

Nu kan je met de admin commando's Deze PV's vergroten/verkleinen, of PV's toevoegen etc.

Voor wat betreft het encryptiedeel zijn er legio mogelijkheden: een hele interessante is: http://kernelnewbies.org/LinuxChanges#head-cde9a18fe75107701d7c673e31e57657deae812c
Alleen dit is pas bij kernel 2.6.20 Ikzelf ga daar maar een custom kernel voor bakken. :-)
Succ6

Offline Math.

• Lid
Externe schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/15, 09:04:27 »
Jgoor, thnx voor de aanvullende info. :)

Tis toch weer een kwestie van rtfm (read the f#cking manual), maar ja... er zijn ook zoveel dingen die je nog wilt uitzoeken he...
En als je dan gewend ben via een dos-diskette alleen maar fdisk.exe te hoeven in te voeren, of een format e: te hoeven in te typen. Dan vind je het eigenlijk wel even best met handleidingen en wil je dit meteen even kunnen doen. :)
Maar je hebt me al een eind opweg geholpen, thnx! :D

Wordt vervolgd... :)