Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: .NET toepassingen draaien met Ubuntu  (gelezen 621 keer)

Offline force317

  • Lid
.NET toepassingen draaien met Ubuntu
« Gepost op: 2011/02/12, 10:47:47 »
Is het mogelijk om met een 100% compatibiliteit .NET toepassingen ontwikkeld voor de Microsoft OS omgeving te draaien op een Ubuntu OS Desktop PC ?

Ik weet dat er een projekt is genaamd Mono http://www.mono-project.com/Main_Page, maar hoe zit het met de praktijk ?

Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline bprins

  • Lid
Re: .NET toepassingen draaien met Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/12, 12:23:35 »
Windows applicaties kun je draaien met Wine.

Als je mono applicaties schrijft, zijn ze executeerbaar op het microsoft .NET platform. Ik durf niet te zeggen of je windows .NET applicaties, geschreven in studio, ook kunt draaien onder mono (ik gok van niet).

Maarja, probeer 't uit en je weet 't :)

Offline force317

  • Lid
Re: .NET toepassingen draaien met Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/12, 17:42:23 »
Hm, ik ben zelf geen .NET programmeur, mijn vraag betrof eigenlijk de mogelijkheid om PC's met Ubuntu en Linux Mint in te schakelen in een netwerk met Windows XP (of later) PC's die van die op te laden .NET applikaties gebruiken. Deze Microsoft PC's moeten tenminste .NET Framework 3.5 geinstalleerd hebben en via de browser wordt dan de link naar een applicatie op een .NET applicatieserver gelegd. We hebben enkele Ubuntu en Linux Mint laptops/pc's en ik vroeg mij gewoon af of deze na installatie van mono met deze applicaties kunnen werken.

Waarschijnlijk niet dus ? Alleen een test zal zekerheid brengen.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/12, 17:44:27 door force317 »
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Re: .NET toepassingen draaien met Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/12, 17:51:56 »
Of de applicatie gaat werken hangt af van hoe deze is opgebouwd. Silverlight (en eigenlijk alle .NET) applicaties draaien in Mono als ze niet gebruik maken van te nieuwe functionaliteit. Moonlight loopt namelijk een stukje achter op Silverlight, waardoor het een deel van de functionaliteit mist. 95/98% zal werken, maar de rest is twijfelen/niet. De enige manier voor zekerheid is gewoon testen.

Haal de meest recente versie van de site van moonlight (3.0 preview), en je hebt de beste implementatie die op dit moment voor handen is.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline force317

  • Lid
Re: .NET toepassingen draaien met Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/12, 22:27:36 »
Ok, ga ik proberen.
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.