Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual Boot Ubuntu - Linux  (gelezen 1379 keer)

hansvo286

  • Gast
Dual Boot Ubuntu - Linux
« Gepost op: 2011/02/08, 08:32:55 »
Ik heb op de pc van mijn partner Ubuntu geinstalleerd, als ik de pc opstart krijg ik de Dualboot scherm met keuzes wat ik wil opstarten  als 1e Ubuntu   2e Ubuntu veilige modus (oid) dan als derde Windows loader   kan ik de volg orde wijzigen zodat Windows loader    boven aan komt te staan ?  Ik gebruik Ubuntu 10.10

Bij voorbaat dank

Re: Dual Boot Ubuntu - Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/08, 08:51:33 »
Hay,

Dat kan als je het bestand /etc/grub./40_custom aanpast.
Hier vindt je de volledige uitleg daarover : https://sites.google.com/site/guyenlutgard/home/ubuntu-1/grub-bootloader
De uitleg handelt over 10.04 maar geldt ook voor 10.10
succes  ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Dual Boot Ubuntu - Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/08, 09:10:43 »
Of als je liever klikt  ;) Het zal er iets beperkter uitzien in nieuwere versies maar de volgorde is zo ook via een GUI in te stellen.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/OpstartManager
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Re: Dual Boot Ubuntu - Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/08, 15:52:03 »
Hoi,

Het is mijn ervaring, dat, als je windows boven aan zet, diegenen die kunnen kiezen eigenlijk nooit voor Ubuntu kiezen, maar altijd de computer aanzetten en automatisch laten doorstarten.
Dus starten ze eigenlijk nooit op in Ubuntu, maar altijd in windows.

Als je het menu zo laat zo het is, gebeurt het regelmatig, dat ze per abuis opstarten in ubuntu. Op die manier wennen ze in ieder geval aan het beginscherm van Ubuntu.

Ik probeer ook altijd mensen Ubuntu te laten gebruiken, om er mee kennis te maken, maar het blijft een crime.
Ik heb al tientallen mensen zover gekregen, dat ze Ubuntu hebben geinstalleerd, maar tot nu toe geen enkele die er na 1 week nog naar kijkt.
Jammer maar helaas, ik blijf mijn best doen.

mvg, Flip