Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ICEauthorization error  (gelezen 700 keer)

Offline natasja

• Lid
ICEauthorization error
« Gepost op: 2011/02/06, 08:33:23 »
Hallo mede-Ubuntugebruikers,

Ik ben een maand geleden overgestapt van MS naar Ubuntu, en ervaar dat nog elke dag als een openbaring :)

Vanochtend maakte ik echter wel iets heel vreemds mee: GRUB liet een nieuwe moglijkheid tot booten zien,
i.e. linux kernel met versie nummer++. Als ik deze selecteerde voor het booten, kreeg ik echter een popup melding
over een ICE authorization failure, betreffende een tweede user op mijn systeem (deze is +/- een week geleden
aangemaakt om e.e.a. uit te testen).  Ik heb dit weten op te lossen door vanuit een rootshell deze tweede user's
home directory (recursief) voor iedereen lees-/schrijf-/uitvoerbaar te maken, maar dit voelt niet echt als de meest
subtiele oplossing.

Zou iemand hier iets zinnigs over kunnen zeggen?  Het was wel ff schrikken, zo op den vroege zondagmorguh:
ik was letterlijk pas 3 minuten uit bed :) Het lijkt me sowieso geen kwaad kunnen om deze tweede user weer te
verwijderen van het systeem, nu ik weer normaal in desktop in mijn desktop-environment kan werken.

x Natasja

Offline vanadium

• Lid
Re: ICEauthorization error
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/06, 10:36:34 »
Je mag inderdaad nooit massaal rechten en eigenaars gaan veranderen. In sommige gevallen kan dit een systeem onherroepelijk breken.

Je verwijdert inderdaad best die tweede account. Indien nodig, maak je hem terug aan.

Een ICEauthority fout kan "selectief" opgelost worden door eigenaars en permissies van het bestand .ICEauthority weer goed te zetten

chown rick:rick /home/rick/.ICEauthority
chmod 600 /home/rick/.ICEauthority

Door het gebruik van grafische programma's met "sudo" in plaats van "gksudo" kan het voorkomen dat de eigenaar van dat bestand veranderd wordt naar "root". Dat is een reden dat je grafische programma's als root steeds met "gksudo" (of "gksu") moet starten.

Offline natasja

• Lid
Re: ICEauthorization error
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/06, 12:49:09 »
bedankt, het probleem is opgelost.