Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]Nieuwste kernel verwijderen en opnieuw installeren  (gelezen 1795 keer)

Offline Joris Donders

• Lid
  • Steunpunt: Ja
[OPGELOST]Nieuwste kernel verwijderen en opnieuw installeren
« Gepost op: 2011/01/28, 18:36:09 »
Ik heb recent een update gekregen waar ook de -28 versie van de kernel bij zat. (ik werk met 10.04)
Na opstarten geeft hij netjes de bootsplash weer, maar laadt Gnome of het aanmeldscherm niet meer.

Opstarten --> Grub--> oudere kernel kiezen de -27 versie werkt alles ok!

Mijn vraag is nu hoe verwijder ik de -28 (nieuwste dus) kernel vanuit de -27 versie, én hoe herinstalleer ik deze ? Ik vermoed dat er tijdens de installatie iets foutgelopen moet zijn.

Soit ik kan nog in mijn systeem en dat is al heel wat. XD
« Laatst bewerkt op: 2011/01/29, 11:32:45 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline heir4c

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Nieuwste kernel verwijderen en opnieuw installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/28, 19:35:53 »
Via Synaptic kan je de kernel verwijderen/herinstalleren zoals je een met een ander pakket doet. Kijk onder Linux.... . Daar zie je alle pakketten van de kernel:
linux-headers-...
linux-image....

Offline Joris Donders

• Lid
Re: Nieuwste kernel verwijderen en opnieuw installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/29, 10:34:53 »
Ok, maar ik weet niet goed waar ik nu mee bezig ben (= de eerste keer dat zo'n probleem heb) XD.

Kan je, of iemand anders, een stap voor stap uitleg geven; met kernels ben ik liever héél voorzichtig, het systeem waar ik dat probleem nu heb
is eigenlijk mijn belangrijkste computer. Het is een test/ werkomgeving tegelijkertijd.
Ik heb zó veel ingesteld en geconfigureerd dat het heel jammer zou zijn moest ik een nieuwe installatie moeten doen.
Let wel het is geen experimentcomputer ! Daarvoor heb ik een andere laptop, waar het me niet uitmaakt of die crasht of niet.

Ik heb in Synaptic al even gekeken, maar ik ben wat terughoudend omdat ik niet precies weet wát ik moet verwijderen.

EDIT: ik heb via de zoekfunctie van deze site de oplossing gevonden. Het valt eigenlijk reuze mee  :). Ik heb daarna de updatemanager laten lopen
en de nieuwste kernel terug geïnstalleerd; werkt perfect !
Ik vraag me enkel af wát er precies foutgelopen is tijdens die eerste installatie ervan .... ???

Met deze topic heb ik het gedaan: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/opruimen-oude-kernels/
d
« Laatst bewerkt op: 2011/01/29, 11:48:07 door Joris Donders »

Offline JPaulus

• Lid
Re: [OPGELOST]Nieuwste kernel verwijderen en opnieuw installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/29, 14:55:29 »
Wat er fout is gegaan? Hoeveel mogelijkheden wil je genoemd hebben?
Dat is echt koffiedik kijken. Belangrijk is dat je de zaak weer aan de draai hebt  ;)
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Offline donpedroII

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/29, 18:50:55 »
Citaat
Ik vraag me enkel af wát er precies foutgelopen is tijdens die eerste installatie ervan
Wat ik nog wel eens tegenkom is de ongeduld die mensen hebben om de nieuwe kernelinstallatie af te wachten.
Diverse mensen beleven het als 'het vastlopen van het systeem', terwijl er wel degelijk iets op de achtergrond gebeurt.

Weet niet of je dit herkend, maar als je de installatie niet volledig hebt uitgevoerd door ongeduld ... hier je antwoord.

Offline Joris Donders

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/29, 19:32:04 »
XD donpedro; neen hoor! Ik laat het gehele proces lopen en volg het eigenlijk op de voet.
Ik was eigenlijk bezig op dat moment met topics lezen van het forum. Dus ik heb pas herstart (zoals wordt aangeboden na de installatie)
na ongeveer 3 uren.

Direct met het opstarten (na de bootsplah) kreeg ik gewoon een zwart scherm, en geen een commando werkte.

Offline donpedroII

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/30, 12:10:06 »
3 uur gewacht, dan moet het toch wel klaar zijn  =D .