Er is ongeveer 111 GB vrije ruimte naast de Windows-partities.
Ik wil dit als volgt indelen:
een "/root-partitie" van 40GB,
een "swap-partitie" van 4 GB
en de rest als "/home/ca-partitie" voor mijn bestanden.
Bij vorige installaties heb ik die partities in het "schijfbeheer" tijdens installatie aangemaakt.
Het is een keer mislukt de partities vooraf klaar te maken en toen kreeg ik ze allemaal dubbel.
Dan zou ik dat ook weer op dezelfde (bekende) manier met de bovenstaande indeling doen met "schijfbeheer" tijdens de installatie.
Als de partities vooraf worden aangemaakt moet namelijk de bestaande indeling handmatig tijdens de installatie worden toegewezen.
Als het via "schijfbeheer" wordt gedaan, dan gebeurt dat automatisch zonder extra handeling.
(Noot: Met af en toe F5 "actualiseren" in Firefox te gebruiken komen de nieuwe berichten direct in beeld.
Het automatische vernieuwen in het bestaande scherm kan enige tijd duren.)
Om (later) Ubuntu nog iets vlotter te laten werken, kunnen de adviezen van Pjotr gebruikt worden - maar dat komt later wel.
@ Jan E.
NB: Pardus of Ubuntu - De minimale processor moet bij Pardus een 1,4 GHz zijn en bij Ubuntu een 1 GHz processor (zegt wikipedia).
Ik heb hier een 2e pc met een 733 MHz processor en Xubuntu 10.04 in gebruik. Niet supersnel, maar wel de volledige functionaliteit.
Of de installatie van Pardus lukt met een oudere Packard Bell kan ik niet beoordelen - de Pardus-live-CD zou daarvoor een indicatie zijn.
@ KeesS:
Tijdens de installatie van Ubuntu wordt u misschien gevraagd of u ook updates meteen wilt installeren. Dat zou ik niet doen vanwege de vertraging die hierdoor ontstaat. De updates kunnen volgens mij veel sneller na de afgeronde installatie worden uitgevoerd.