Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom is Ubuntu Tweak gevaarlijk  (gelezen 2508 keer)

Offline jacq

• Lid
Waarom is Ubuntu Tweak gevaarlijk
« Gepost op: 2011/01/22, 11:10:34 »
Beste forumleden,
Waarom is het programma Ubuntu Tweak gevaarlijk?
Gebruik het reeds een jaar zonder problemen.
Ook het computer schoonmaak programma Jauntor, dat notabene door Ubuntu standaard wordt geinstalleerd.

Gaarne geen antwoorden, ga zo door of zoiets, maar een zinvolle verklaring.
Waar zit hem de kneep?

Offline TopGear

• Forumteam
Re: Waarom is Ubuntu Tweak gevaarlijk
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/22, 11:35:46 »
Het is gevaarlijk omdat je er mogelijk belangrijke pakketten heel makkelijk mee kan verwijderen.

« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/22, 11:44:04 »
http://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen#TOC-Gebruik-nooit-installatiescripts-zo

Zolang dat je weet wat je doet schijnt dit pakket wel ok, maar het gevaar van iets onherroepelijks te doen is groot !

De schoonmaaktool is eigenlijk ook niet nodig; je verwijdert er hooguit een paar honderd megabyte mee en ook hier is de kans reëel dat er wat mis kan gaan.

Ervaren gebruikers (niet ik dus) duiden op potentiële gevaren en dat is niet voor niets.

Maar ja mét ervaring kan je wel wat aanvangen met die tools.

Persoonlijk mijd ik ze.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/22, 13:21:41 »
Ik respecteer Pjotr's mening, maar het is nu niet omdat Pjotr zegt dat het gevaarlijk is dat het ook echt zo is hè. Het is zijn mening en meer niet ;)
Ubuntu Tweak is geen kwaadaardig programma en het veroorzaakt ook hier geen problemen. Je moet gewoon oppassen met die pakketten opruimen, maar de rest van de functies kunnen helemaal geen kwaad.

Offline Alver1

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/22, 14:12:03 »
Ik respecteer Pjotr's mening, maar het is nu niet omdat Pjotr zegt dat het gevaarlijk is dat het ook echt zo is hè. Het is zijn mening en meer niet ;)
Ubuntu Tweak is geen kwaadaardig programma en het veroorzaakt ook hier geen problemen. Je moet gewoon oppassen met die pakketten opruimen, maar de rest van de functies kunnen helemaal geen kwaad.
Helemaal akkoord. Ik heb slechts beperkte Ubuntu ervaring maar ik gebruik het al heel lang. Men moet wel goed de documentatie bestuderen (maar dat geldt voor elke toepassing  ;)) en dan stap voor stap de mogelijkheden exploreren.

Alver1

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/22, 14:23:21 »
Ik zie ook geen aanduiding waarom Ubuntu Tweak gevaarlijk zou zijn. Zolang het programma systeeminstellingen die je anders op verschillende plaatsen moet zoeken of verborgen zijn in gconf-editor, in één interface samenbrengt, is er denk ik geen fundamenteel probleem. Wel loop je meer kans dat echt onervaren gebruikers problemen oplopen, omdat ze zonder veel inzicht instellingen veranderen, die anders voor hen verborgen zijn.

Offline Nollie

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/22, 14:40:01 »
Ook ik heb geen problemen gehad. Ik gebruik het voor het opschonen (naast Bleachbit), rootrechten en paden wijzigen naar een andere partitie. De backup-tool bevalt me niet (of ik snap het niet). Hiervoor heb ik liever BackinTime.

Sommigen waarschuwen dat je moet oppassen voor sommige PPA's in UbuntuTweak. Maar dat moet je sowieso. Computer Janitor is veeeel gevaarlijker !
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline jacq

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/22, 18:58:55 »
Heb je met Jauntor iets verwijderd, dat een programma niet meer volledig wil werken. Dat is mij overkomen. Dan het programma gewoon weer installeren. Geen probleem toch. En ja Ubuntu Tweak totaal geen problemen mee gehad. Misschien met rotzooien met PPA. Ook deze zijn weer terug te zetten. of te verwijderen. Verder moet ik zeggen prima programma. Andere programma's zoals updates van Firefox kunnen ook wel eens verkeerd uitpakken. Allemaal niets mis mee. Ubuntu is een fantastische OS, waar je niet bang voor hoeft te zijn.
Via de terminal zijn vele correcties uit te voeren. In een van de tweets las ik Ubuntu Tweak direct verwijderen, enz, enz. Volgens  mij onzin. Beginnende Ubuntero's niet bang maken.

« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/22, 20:11:29 »
Tegenwoordig zit ook ppa-purge in Ubuntu Tweak, dus als er iets is mis zou gaan met een ppa, dan kun je met ppa-purge de ppa verwijderen en worden alle pakketten weer gedowngrade (of verwijdert als het pakket niet in de standaard repo's zit).