Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: /usr bij /home op aparte partitie zetten  (gelezen 452 keer)

Offline Ecross

• Lid
  • Steunpunt: Nee
/usr bij /home op aparte partitie zetten
« Gepost op: 2011/01/20, 12:46:35 »
beste ubuntu'ers,

ik ben net nieuw bij ubuntu (en ook vrij nieuw bij linux over het algemeen) omdat mijn windows gecrashed was en het niet meer goed deed.

ik heb ubuntu op een externe (usb) hardeschijf geinstalleerd met het volgende partitie schema:
   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sdb1   *           1         638     5120000   83  Linux
Partition 1 does not end on cylinder boundary.
/dev/sdb2             638        3070    19531250    c  W95 FAT32 (LBA)
/dev/sdb3            3825       30402   213475328   83  Linux
/dev/sdb4            3070        3825     6068224   82  Linux swap / Solaris

waarbij sdb1 de root folder is, sdb2 een partitie waar ik backups op opsla, sdb3 de /home folder en /sdb4 een swap gedeelte.
ik de root folder is niet zo heel groot omdat ik dacht dat (bijna) alle bestanden in de /home worden opgeslagendie zijn eigen grote partitie heeft, maar nu ben ik erachter gekomen dat de programma's worden opgeslagen in de /usr folder, waardoor er nu nog maar 1.4 gb ruimte is op sdb1 terwijl ik nog best wel wat programma's wil installeren.

dus de vraag is...
hoe kan ik de /usr folder ook op de sdb3 partitie (waar nu al /home staat) plaatsen.
het liefste zou ik niet de partitie's veranderen.

alvast bedankt,
Ecross

Offline vanadium

• Lid
Re: /usr bij /home op aparte partitie zetten
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/20, 13:30:25 »
Verplaats /usr naar de nieuwe partitie, en vervang dit door een symbolische link naar die nieuwe plaats. Dat is het principe. In de praktijk moet je ervoor zorgen dat /usr verplaatst wordt met behoud van alle bestandsattributen. Ook zal je moeten werken van een recovery prompt of vanaf een live sessie, zodat /usr niet in gebruik is.

Samengevat, ik raad je dat als nieuw Ubuntu gebruiker eigenlijk nog niet aan. Met 1.4 GB kan je er zeker nog een flink aantal programma's bij installeren.

Als je later eens naar een nieuwe Ubuntu versie overgaat, doe dan meteen eens een herpartitionering, en neem een voldoende ruime home partitie, ten minste 10 GB.

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/20, 14:40:08 »
Met zo'n 5 GB is / wat aan de krappe kant en Swap lijkt mij met 6 GB onnodig groot. Als je 1 GB vrij houdt, zal het systeem goed blijven draaien. Dus je hebt 400 MB vrij voor extra programma's. Over het algemeen heb je niet zoveel ruimte nodig om nieuwe programma's toe te voegen (omdat heel veel bibliotheken gemeenschappelijk worden gebruikt en er al in zitten. Omgekeerd, als je onnodige programma's verwijderd zal je ruimte winnen (maar ook weer niet zo veel).

Als je niet wilt herindelen (hoop gedoe, maar wel leuk) of verplaatsen van b.v. /usr is het advies van vanadium het beste. Je kunt nog heel wat strippen uit Ubuntu: oude kernels na een update en heel veel programma's die je toch nooit gebruikt. 

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/20, 16:05:03 »
Even nog ter illustratie:

Mijn Kubuntu met alles erop en eraan (zoals Virtualbox, Digikam e.d) was 4.9 GB groot
Het nutteloze eruit (opgeslagen installatiepakketten Synaptic, oude kernel e.d): 4.6 GB
Arch linux, ook met KDE en Digikam, Virtualbox e.d.): 3.6 GB