Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: thunderbird delen met windows  (gelezen 1510 keer)

Offline tangski

• Lid
thunderbird delen met windows
« Gepost op: 2011/01/19, 09:07:34 »
Hallo,

Op mijn laptop draai ik Ubuntu 10.04 naast windows 7. In beide systemen gebruik ik Thunderbird als mijn e-mailprogramma. Ik had graag gehad dat ik de ubuntu thunderbird kan syncroniseren met de windows thunderbird. Na wat opzoekwerk vond ik dat je in het profiles.ini bestand het pad moest veranderen naar de directory waar je windows profiel wordt bewaard. In mijn geval werd dit:

[General]
StartWithLastProfile=1

[Profile0]
Name=default
IsRelative=0
Path=/media/3A14A40F394AC5A2/Documents and Settings/Kevin/Application Data/Thunderbird/Profiles/ck0jy1cp.default

Dat werkt perfect zolang ik mijn laptop niet afsluit. Als ik na een herstart thunderbird probeer te openen krijg ik volgende melding:

"Thunderbird is already running, but is not responding. To open a new window, you must first close the existing Thunderbird process, or restart your system."

Wat kan ik hier aan doen. Gelieve niet te technisch te antwoorden, ik ben nog maar een nieuwe ubuntu gebruiker.

Re: thunderbird delen met windows
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/19, 15:14:34 »
Helaas weet ik niet hoe ik dit specifieke probleem kan oplossen. Maar in zijn algemeenheid zou in voorkomende situatie kiezen voor het kopieren van /media/3A14A40F394AC5A2/Documents and Settings/Kevin/Application Data/Thunderbird/Profiles/ck0jy1cp.default naar de .thunderbird map in Ubuntu. Een bestaande Profile verwijder je dan uiteraard. Vervolgens zorg je bij de server instellingen dat je de mail een aantal dagen (bijv. 14) op de server laat staan. Dat zorgt ervoor dat je op beider machines de mail binnen krijgt (mits je 1 x per 14 dagen het andere OS ook even start). Helaas gaat dit niet op voor de verzonden mailtjes.

Nog handiger is je pop account om zetten naar imap. Dan heb je nergens meer last van. Dan blijft alle mail (ook je verzonden mail) gewoon op de server staan en is het altijd syncroon met je andere thunderbird. Mocht je provider dat niet aanbieden dan zou je kunnen overwegen om je mail adres om te laten zetten naar een forward en laat je die forwarden naar bijv. Gmail. Dan is het probleem ook opgelost.

Linux op je desktop: Digiplace - http://www.digiplace.nl

Offline tangski

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/19, 19:34:24 »
Een andere denkpiste:
Bestaat er één of ander programma dat automatisch de 2 mappen met elkaar synchroniseert (bv. iedere keer dat ik inlog in Ubuntu en iedere keer als ik de pc uitzet)?

« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/19, 19:37:25 »
IMAP gebruiken ipv POP account. Heb je overal en op alle computers alles gelijk. Met IMAP worden je berichten op de server bewaard.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/19, 19:49:21 »
Synchroniseren gaat heel goed met unison.
Even googlen en je wat inlezen en je komt er denk ik wel uit.

Offline tangski

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/19, 21:49:21 »
Als ik IMAP gebruik, worden contactpersonen dan ook gesyncroniseerd?

Trouwens, wat betreft unison. Kan deze ook verborgen mappen synchroniseren. Ik krijg namelijk volgende error:

Cannot find canonical name of /home/kevin/.monzilla-thunderbird/ck0jy1cp.default: unable to cd either to it

(/home/kevin/.monzilla-thunderbird/ck0jy1cp.default: Bestand of map bestaat niet)
or to its parent /home/kevin/.monzilla-thunderbird
(/home/kevin/.monzilla-thunderbird: Bestand of map bestaat niet)

Offline dropl

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/19, 22:15:58 »
IK gebruik het thuis ook op de manier die je als eerste beschrijft, alleen heb ik het gedaan door thunderbird in ubuntu op te starten met:
thunderbird -ProfileManager
zo uit m'n hoofd dan. Dan kan je het grafisch instellen en dat ging prima bij mij.
Ge wit dit oit noit nie

Offline Roc.am

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/19, 22:30:45 »
Cannot find canonical name of /home/kevin/.monzilla-thunderbird/ck0jy1cp.default: unable to cd either to it

Ik ken unison niet maar het is mozilla niet monzilla dus misschien dat je daarom de foutmelding krijgt.

- Roc

Offline tangski

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/20, 15:29:16 »
IK gebruik het thuis ook op de manier die je als eerste beschrijft, alleen heb ik het gedaan door thunderbird in ubuntu op te starten met:
thunderbird -ProfileManager

Ik heb dit eens geprobeerd, maar dan gebeurde hetzelfde zoals ik beschreef in mijn eerste bericht. Ik heb echter hetvolgende ontdekt:
Stel ik start de pc op en open direct thunderbird, dan krijg ik een error. Als ik dan eerst eens met Nautilius in de windowspartitie ga (zodat deze ook op mijn bureaublad verschijnt), dan krijg ik geen error meer en zijn de bestanden gesynchroniseerd.
Ik denk dus dat de windowspartitie om één of andere manier niet toegankelijk is, totdat ik deze expliciet geopend heb. Kan iemand daar iets aan veranderen?

Offline dropl

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/20, 15:50:06 »
Je kan je windows partitie automatisch in /etc/fstab laten mounten.
Dan mount hij deze partitie bij het opstarten.
Ik kan je wel een voorbeeld geven:
/dev/sda1     /media/windows  ntfs-3g    rw,auto,nls=utf8,umask=000 0      0

Er van uit gaande dat /dev/sda1 je windows partitie is.
Let op dat de directory /media/windows wel moet bestaan en dat je je pad voor thunderbird aanpast
Ge wit dit oit noit nie

Offline tangski

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/20, 16:39:21 »
Hoe kan je het fstab bestand veranderen? Ik kan het wel openen, maar geen veranderingen in aanbrengen.

Offline dropl

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/20, 17:42:02 »
sudo gedit /etc/fstab

of

sudo nano /etc/fstab

Je moet root worden voordat je fstab kan veranderen. Dat doe je met sudo
Ge wit dit oit noit nie

Offline tangski

• Lid