Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu gedownload, en nu?  (gelezen 1870 keer)

Offline wimt

  • Lid
ubuntu gedownload, en nu?
« Gepost op: 2011/01/17, 08:24:46 »
Dit is echt een vraag v.e. domme beginner:humor is mijn betere ding, dus na positief antwoord van jullie, maak ik er wel een leuke mop van, maar dat terzijde. Ik heb het gedownload en gebrand, met een moderne laptop, maar zie nergens een icoon die ik kaan aanclicken om ubuntu te starten. Ik zie het ook niet in "mijn programma's ", dus hier stopt het al voor deze sukkel. Wie sukkelt mij verder?

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: ubuntu gedownload, en nu?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/17, 09:40:24 »
Hi. Welkom op dit forum. Ubuntu is een besturingssysteem, dus je zal de computer opnieuw moeten opstarten en dan kiezen voor de biosinstellingen om op te starten met de DVD/CD drive, dan kom je in de Ubuntu setup.

Ondanks dat we je vragen uitgebreid kunnen beantwoorden hier, ben jij niet de enige die al deze vragen al gesteld heeft. Dus als je een beetje door het forum snuffelt kom je al heeeeeel veel tips tegen en hulp. Lees het forum maar eens door en gebruik desnoods de zoekfunctie.

hier => http://wiki.ubuntu-nl.org/


groetjes en succes
« Laatst bewerkt op: 2011/01/17, 09:42:15 door landfiets »
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline joop905

  • Lid
Re: ubuntu gedownload, en nu?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/17, 10:10:53 »
Welkom,
Of deze Handige tips voor beginners met Linux
http://sites.google.com/site/computertip/

grj.

Re: ubuntu gedownload, en nu?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/17, 11:00:09 »
En hier voor een Nederlandse handleiding hoe te installeren:

http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Caledonia

  • Lid
Re: ubuntu gedownload, en nu?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/17, 11:32:51 »
Dit is echt een vraag v.e. domme beginner:humor is mijn betere ding, dus na positief antwoord van jullie, maak ik er wel een leuke mop van, maar dat terzijde. Ik heb het gedownload en gebrand, met een moderne laptop, maar zie nergens een icoon die ik kaan aanclicken om ubuntu te starten. Ik zie het ook niet in "mijn programma's ", dus hier stopt het al voor deze sukkel. Wie sukkelt mij verder?

Misschien kun je je nog even verder verdiepen in Linux, want het zou een fantastische mop zijn als je straks al je data kwijt bent op je computer.

Re: ubuntu gedownload, en nu?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/17, 18:50:10 »
Dit is echt een vraag v.e. domme beginner:humor is mijn betere ding, dus na positief antwoord van jullie, maak ik er wel een leuke mop van, maar dat terzijde. Ik heb het gedownload en gebrand, met een moderne laptop, maar zie nergens een icoon die ik kaan aanclicken om ubuntu te starten. Ik zie het ook niet in "mijn programma's ", dus hier stopt het al voor deze sukkel. Wie sukkelt mij verder?

Misschien kun je je nog even verder verdiepen in Linux, want het zou een fantastische mop zijn als je straks al je data kwijt bent op je computer.

Mag ik dan hard lachen of niet XD

De howto's van dit forum en de documentatie lezen voordat je begint met iets dat je niet kent zou standaard moeten zijn. Bovendien zou het ook standaard moeten zijn dat je een externe back up maakt (regelmatig) van je data die je niet wilt verliezen. =D
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline heir4c

  • Lid
Re: ubuntu gedownload, en nu?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/17, 19:42:33 »
Dit is echt een vraag v.e. domme beginner:humor is mijn betere ding, dus na positief antwoord van jullie, maak ik er wel een leuke mop van, maar dat terzijde. Ik heb het gedownload en gebrand, met een moderne laptop, maar zie nergens een icoon die ik kaan aanclicken om ubuntu te starten. Ik zie het ook niet in "mijn programma's ", dus hier stopt het al voor deze sukkel. Wie sukkelt mij verder?

Er zijn geen domme vragen, enkel domme antwoorden.
Heb je de iso als 'image' gebrand? (Dus NIET als 'data')
Start dus je computer terug op met de cd IN de cd lade.

Let op! In geval je dit nog niet zou weten: In het BIOS van je computer moet het booten van cdrom als eerste staan. Welke toets je moet indrukken om in je BIOS te geraken hangt af van het merk. In de documentatie van je laptop vind je die wel. Ook verschijnt die op het scherm in het opstart scherm waar je normaal gezien het logo van het merk van je Laptop ziet.
Er zal ook evt. naar een knop verwezen worden (meestal F8 of F12) waar mee het niet nodig is om eerst in het bios te gaan maar om direct een klein menu te krijgen waar je cdrom, je harde schijf en evt andere hardware zoals een usb in kan staan vanwaar je op kan booten.
Met de pijltjestoets selecteer je die en klikt op Enter.

Als dit gelukt is laat je de computer zijn werk doen. Je zal kunnen kiezen tussen Ubuntu eerst uitproberen zonder te installeren of Direct installeren. Je kan dus het eerste kiezen om eerst eens ubuntu te bekijken.

Moest je problemen ondervinden of vragen hebben dan post je die hier maar op het forum. Let wel. Maak voor elk nieuw probleem een nieuw topic aan. Zo kan men je makkelijker helpen per probleem dat zich zou voordoen.

Succes!

Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline wimt

  • Lid
Re: ubuntu gedownload, en nu?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/17, 21:31:19 »
Nou, dit is geen grap: zo snel en veel reacties: dat had ik niet verwacht. Het schrikt wel af, dat de boel hiermee kan vastlopen: da's voor mij geen grap. Ik heb nu Googlechroom, en die is ook razendsnel. Nadeel is dat er een virusscanner op moet, en bij Ubuntu niet.

Zijn er nog meer voordelen van Ubuntu bekend?

Al wel reuze bedankt, had al gedacht dat die Linuxsjes een hechte clan zouden vormen, maar dit lijkt wel een religion, misschein treed ik tot het geloof toe: ik hou wel van eigenzinnig en non-commercieel!

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: ubuntu gedownload, en nu?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/17, 22:00:55 »
Zijn er nog meer voordelen van Ubuntu bekend?

Al wel reuze bedankt, had al gedacht dat die Linuxsjes een hechte clan zouden vormen, maar dit lijkt wel een religion, misschein treed ik tot het geloof toe: ik hou wel van eigenzinnig en non-commercieel!

Aardige vaststelling WimT, we maken weliswaar wel eens grapjes over de 'ubuntukerk', maar we vinden het vooral heel erg leuk om ermee te werken, en hopelijk jij ook  ;)

Voordelen Linux/ubuntu te over.
- Het is nagenoeg ongevoelig voor virussen
- Het zit heel logisch en slim in elkaar
- Je systeem vervuilt vrijwel niet, bye bye defragmenteren
- Je kan er vrijwel alles mee wat met andere OS'en ook kan
- Je kan hetzelfde doen met minder hardwareeisen; het werkt gewoonweg sneller en efficienter
- Keuze zat: er zijn zo'n 600 Linux-distro's
- Je kiest zelf welke applicaties je wilt gebruiken. Er staat van alles standaard op, maar als je eens een ander messenger programma wilt proberen, er zijn er wel 20 of zo...
- Ubuntu software centre is uw snoepwinkel met zo'n 30000 programma's
- En vooral: het is OpenSource. Lees eens dit artikel over de pro's en contra's van 'security through obscurity': http://en.wikipedia.org/wiki/Security_through_obscurity
Vooral deze zinsnede zegt eigenlijk alles:
However, research indicates that open-source software does have a higher flaw discovery, quicker flaw discovery, and quicker turn around on patches. For example, one study[6] reports that linux source code has 0.17 bugs per 1000 lines of code while non-Open-Source commercial software generally scores 20-30 bugs per 1000 lines.

Zijn er ook nadelen? Maar natuurlijk.
- Omdat Ubuntu in vergelijking met bv. Windows klein is, zijn hardwarefabrikanten niet zo genegen om fatsoenlijke drivers te ontwikkelen. Linux dev's zijn duivelskunstenaars, dus doen het regelmatig zelf. Maar dat wil wel eens moeizaam lopen, en wellicht is die er niet voor dat goedkope webcammetje van het Kruidvat.
- Compatibiliteit met Microsoft diensten loopt wel eens stroef, omdat de protocollen regelmatig aangepast worden.


En als je verdere vragen hebt, dan meld je je maar  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/01/17, 22:49:46 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline wimt

  • Lid
Re: ubuntu gedownload, en nu?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/18, 16:36:29 »
Echt, ik ga van jullie houden, alweer zo'n suprcompleet antwoord. Ik ben nu nog te veeel een knukkel, om dit aan te gaan, maar kom er zeker op terug. Kusjes allemaal!!!!!

Offline Whyaken

  • Lid
Re: ubuntu gedownload, en nu?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/18, 17:07:17 »
Ik herken dit, ik heb voorheen ook wel 10 keer Linux geprobeerd. Elke keer als Windows me de keel uithing, ging Linux er weer op. Maar omdat ik er niet bekend mee was, dan toch weer Windows terug. Tot het moment dat Windows constant bleef crashen, heb ik Ubuntu geinstalleerd, en me verdiept in hoe alles werkt, zoals software installeren, updates, etc. Hoe meer ik leerde, hoe meer ik Windows verachtte, en ben tot op heden niet meer teruggeswitched.

Nog een vriendelijke noot naar dit forum: Zonder jullie was ik nog wel 10 keer heen en weer geswitched, de behulpzaamheid hier is ongeevenaard! =D

Dus WimT: tot gauw ;)