Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot; Windows na Ubuntu installeren. Kan dat tegenwoordig?  (gelezen 2982 keer)

Offline BaukeP

• Lid
Hallo,

Beide PC's van mij draaien Ubuntu met windows in VirtualBox. Door problemen met het omzetten van VHS banden (USB drivers ION Video 2 Go etc werkt niet) heb ik eigenlijk besloten er maar weer een windows versie naast te zetten. Vandaar mijn vraag.

Als het erna kan is dat de kortste klap. Kan het niet, dan maak ik wel een image van de ubuntu partitie en zet die na installatie van windows weer terug op een andere partitie. Zijn hier trouwens nog zaken waar ik even op moet letten?

Alvast bedankt

Bauke

Offline heir4c

• Lid
Re: Dual boot; Windows na Ubuntu installeren. Kan dat tegenwoordig?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/15, 17:39:01 »
Maak een backup van al je Persoonlijke bestanden. Anders ben je die sowieso kwijt.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline BaukeP

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/15, 21:12:48 »
@femke98:
Het kan wel zeg je. Hoe dan?

@heir4c:
Alles wat ik wil bewaren staat al op een aparte partitie. In home (niet een aparte part.) staan eigenlijk alleen maar links naar m'n dat partitie.

Bedankt beide!

Bauke

Offline ivo

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/15, 21:45:17 »
Hoi Bauk,

Stap 3 die Femke noemt doe je zo. In je home directory.
dpkg --get-selections > baukinstall.txt

Nu ga je aan de slag, je maakt een backup van je home directory etc. en dus ook het bestand to-install.txt
Je installeert de zaak opnieuw. Daarna:
sudo dpkg --set-selections < baukinstall.txt

Dan zet je de backup van je home directory terug.
Bovenstaande vorige week nog uitgevoerd vanwege een gecrashte harddisk in mijn laptop -> OK!

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline BaukeP

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/15, 21:59:13 »
Dank je Ivo.

Maar mijn vraag aan femke98 ging eigenlijk over het nĂ¡ Ubuntu installeren van Windows (de opmerking boven haar (zijn) opsomming)

Bauke

Offline BaukeP

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/16, 18:50:47 »
Dank je wel Femke!

Hier in het noorden komen zowel AU als OU redelijk veel voor. Het schijnt dat de echte friese schrijfwijze met OU is!?!

Bauke

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/16, 21:29:27 »
... zwaar geschut wat hier allemaal zie ...
Het is volgens mij helemaal niet nodig om Ubuntu opnieuw te installeren. Je moet de installatie/partitie alleen verschuiven, Windows in de 1e primaire partitie installeren en Grub herinstalleren voor de verschoven Ubuntu-partitie.

Stel je hebt Ubuntu op sda1 staan en je "moet" met frisse tegenzin Windows op sda1 plaatsen.

1. Kopieer Ubuntu-sda1 naar bijv. "sda34" (op een logische partitie).
2. Maak hierna van sda1 een partitie van (20?) ... GB voor Windows - formatteer met NTFS.
3. Installeer Windows in sda1, reboot, reboot, reboot, re ... sorry, ik heb dat niet bedacht ...
3. Pak de live cd en herstel Grub voor "sda34" met alle instellingen/home/etc.

De nabewerking moet waarschijnlijk ook plaatsvinden met de live-CD als het niet in de 1e aanloop lukt. Door de verschuiving van Ubuntu en de installatie van een nieuwe Windows, kan de UUID veranderd zijn. Dat moet niet alleen in Grub maar ook in de fstab gerepareerd worden.

De andere manier is, dat je de "niet OSE"-versie van VirtualBox installeert, want daarmee heb je de USB-ondersteuning.
Hiervoor moet je de VirtualBox OSE-versie verwijderen en hierna bijv. een versie van deze lijst installeren.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline BaukeP

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/30, 01:03:41 »
'Toon nieuwe reacties op jouw berichten' is ook een aardige.
Ik was er al uit , maar de reactie van Harzg is de moeite van het proberen waard. Ik heb het vastgelegd en ga het proberen als de nood weer aan de man komt.

Bedankt (al is het wat laat)

Bauke