Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partitie backuppen  (gelezen 1144 keer)

Offline ivo

• Lid
partitie backuppen
« Gepost op: 2011/01/15, 15:54:45 »
Besten,

Mijn fdisk ziet er zo uit:

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1       20542   165001903    7  HPFS/NTFS
/dev/sda2           20542       38914   147568641    5  Extended
/dev/sda5           20542       38163   141535232   83  Linux
/dev/sda6           38163       38914     6032384   82  Linux swap / Solaris

Wanneer ik nu met een daarvoor geschikt tool (dd, partimage, fsarchive, ..., ...) van de sda2 backup
maak, dan heb ik toch ook de sda5 en sda6. Deze zitten immers in de sda2, of zie ik dat verkeerd?

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: partitie backuppen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/15, 19:37:02 »
Dat zie je niet verkeerd. De partities sda5 en sda6 zijn logische partities binnen de primaire partitie sda2.
Een backup hoef je alleen van sda5 te maken, sda6 is immers de swap file.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/15, 20:24:05 »
Dat zie je niet verkeerd. De partities sda5 en sda6 zijn logische partities binnen de primaire partitie sda2.
Een backup hoef je alleen van sda5 te maken, sda6 is immers de swap file.

Jij zegt nu alleen van sda5 een backup te hoeven maken, terwijl ik vroeg of het voldoende is om sda2 te pakken.
Ik zie het zo, sda2 is een doos waarin de inhoud van de doos, zijnde sda5 en 6 zitten. Kun je dan bij een eventuele restore alleen de inhoud (sda5) terugzetten zónder de oorspronkelijke verpakking sda2?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/15, 22:59:08 »
Ja, sda2 is inderdaad de doos waarin sda5 de root partitie inzit en de swap partitie, een partitie die verder leeg is en maar zelden als pagefile( zo heet deze bij Windows)wordt gebruikt. Lijkt mij onzinnig om deze te backuppen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/16, 10:58:44 »
Wat is dat toch, dat backuppen van partities? Veel belangrijker is het, een dagelijkse backup te hebben van je persoonlijke data. Enkel die zijn onvervangbaar.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/16, 22:28:38 »
Wat is dat toch, dat backuppen van partities? Veel belangrijker is het, een dagelijkse backup te hebben van je persoonlijke data. Enkel die zijn onvervangbaar.

Je hebt wellicht gelijk en ik heb die dan ook op zeker. Maar je gaat wel eens mee in een bepaalde sleur, wilt ook wel eens wat proberen.
Het is mij tot op heden dan ook niet gelukt om een met partimage gemaakte backup te restoren zodanig dat het zaakje ook gewoon weer werkt.
Zo dacht ik laatst een backup (partimage) te hebben van mijn Windows XP partitie, maar na een crash van mijn laptop harddisk en en inbouwen van een nieuwe (identiek zelfde merk/type) lukte mij het niet deze backup te restoren. Ik heb dus zo mijn twijfels hierbij.