Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: tif fotobestanden en shotwell | opgelost  (gelezen 3941 keer)

Offline _Walter_

  • Lid
tif fotobestanden en shotwell | opgelost
« Gepost op: 2011/01/13, 21:47:14 »
Beste mensen,

Mijn eerste fototoestel was een digitale HP Photosmart. Als ik de foto's op de computer zette sloeg ik ze op als tif bestanden. Dit toestel heb ik ongeveer gebruikt tot 1999. Nu gebruik ik een paar maanden shotwell, maar die ondersteunt (nog) geen tiff bestanden.

Nu kreeg ik het idee om de foto's te converteren naar jpg of png en dan te importeren in shotwell. Nu heb ik diverse manieren geprobeerd, maar dan raak ik de tags kwijt, waaronder de datum waarop de foto genomen is en dan wordt het alsnog een chaos.

Heeft iemand een idee om de foto's te converteren. Of kan ik beter even wachten (er komen zeer vaak updates van Shotwell).
« Laatst bewerkt op: 2011/01/26, 23:25:17 door _Walter_ »

Re: tif fotobestanden en showell
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/13, 23:46:34 »
Probeer Geeqie, zit in Synaptic.

Offline vanadium

  • Lid
Re: tif fotobestanden en showell
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/14, 08:58:57 »
Neem jij foto's in raw formaat? Indien niet, dan staan je foto's in jpeg formaat op je camera, en heb je geen enkele redenen om die achteraf op te slaan in tif formaat: kwaliteit blijft hetzelfde, maar bestanden zijn veel groter.

Samengevat: converteer de foto's van je camera niet.

Verder is het inderdaad godgeklaagd dat exif ondersteuning voor verschillende grafische formaten zo slecht is. In het jpeg formaat is dit standaard, maar in veel andere formaten is de ondersteuning er niet of niet consistent. Onbegrijpelijk, voor mij toch.

Offline RikRik

  • Lid
Re: tif fotobestanden en showell
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/14, 17:21:27 »
Probeer Geeqie, zit in Synaptic.

Ik weel wel: m'n reactie is off topic, maar ik ben blij met deze fotoviewer die ik nog niet kende.
Met Geegie kan ik nu super snel en gemakkelijk  1:1 foto's vergelijken, voor zover ik weet kan dit alleen met Geegie .


« Laatst bewerkt op: 2011/01/14, 17:26:22 door RikRik »

Offline _Walter_

  • Lid
Re: tif fotobestanden en showell
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/14, 21:15:35 »
Ik heb het over een oude camera, die ik inmiddels niet meer heb. Maar de foto's heb ik nog wel :-). 640x480 zijn ze.

Ik kon met die camera ook jpg's maken, maar dan moest ik steeds de foto's fixen. Omdat een bitje niet altijd goed werd weggeschreven. (een 1 ipv een nul geloof ik). Met tif had ik daar geen last van.

Ik (en nog belangrijker, mijn vrouw) zijn helemaal gewend aan Shotwell. Ik heb niet zo'n zin om om te switchen. Maar ik zal zeker een kijkje nemen naar dat programma wat jullie noemen.

Gelukkig kan dit nu makkelijker, want sinds de laatste versie 0.81 zijn de tags eindelijk in de metadata opgeslagen.

Bedankt voor het meedenken. Groetjes, walter

Offline midas

  • Lid
Re: tif fotobestanden en showell
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/16, 09:19:49 »
Klopt, met oudere camera's kon je vaak kiezen tussen .tiff en .jpeg bestanden. Maar van 640 x 480 zal het .tiff bestand ook niet al teveel ruimte innemen. Eventueel omzetten naar .jpeg kan eenvoudig met Gimp...klik gewoon op 'opslaan als' en je krijgt een keuze in diverse bestandsformaten. Kies dan vervolgens voor de allerhoogste kwaliteit .jpeg-kwaliteit.

Ook een snel en handig programma is G-thumb... gewoon een vieuwer zonder poespas en kan bijna alle bestanden aan. Succes!
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline _Walter_

  • Lid
Re: tif fotobestanden en showell
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/16, 09:50:12 »
Het gaat alleen om een paar duizend foto's! Dat vind ik nogal wat om die allemaal met de GIMP op te slaan. Ik heb ze nu inmiddels als jpg tagloos geïmporteerd.  Elke keer als ik shotwell opstart verander ik een paar datums. Over een paar jaar zal ik dan wel klaar zijn. Die datums heb ik nog wel. HP Was toentertijd (ja ik heb het nl dictee gemaakt) zo slim om de datum ook in de bestandsnaam op te slaan!

Groet,
Walter

Offline vanadium

  • Lid
Re: tif fotobestanden en showell
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/16, 10:55:11 »
Met "convert" op de commandolijn kan je dergelijke conversies in enkele minuten doen. Ik weet niet of tags hierbij bewaard worden.

Offline _Walter_

  • Lid
Re: tif fotobestanden en showell
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/16, 11:16:35 »
Heb ik gedaan. Maar de tags worden dan niet meegekopieerd. Desalniettemin blijft het geweldig, want ik heb weer behoorlijk wat bijgeleerd.

Offline vanadium

  • Lid
Re: tif fotobestanden en showell
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/16, 13:23:42 »
Verken dan eens exiftool. Dit programmatje leest exif gegevens en kan die naar andere bestanden uitschrijven. In "man exiftool" vind je onder de voorbeelden:
exiftool -tagsFromFile src.crw dst.jpg

Met een loop kan je alle bestanden in een directory doen. Gebruik "basename" om de correcte naam van het overeenkomstige jpeg bestand te genereren ("tif" erafhalen, vervangen door "jpg").

for f in *.tif ;  do exiftool -tagsFromFile "$f" $(basename "$f" tif)jpg ;  done

Offline _Walter_

  • Lid
Re: tif fotobestanden en showell
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/26, 22:31:42 »
Beste vanadium,

Jij bent geweldig!

Ik ben nu je loop aan het uitvoeren en heb alleen nog een klein probleempje: bestandsnamen met spaties. Ik heb geprobeerd *tif te veranderen in "*tif" maar dan doe 'ie' het niet.

Misschien lukt het straks nog wel.

Groetjes,
Walter

Offline _Walter_

  • Lid
Re: tif fotobestanden en showell
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/26, 23:24:46 »
Volgens mij heb ik beet:

for f in *.tif ;  do exiftool -tagsFromFile "$f" "$(basename "$f" tif)jpg" ;  done

Bedankt nogmaals!

Offline vanadium

  • Lid
Re: tif fotobestanden en shotwell | opgelost
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/27, 08:54:18 »
Goed opgelost inderdaad. Met die spaties kan het wat "tricky" zijn!

Offline _Walter_

  • Lid
Re: tif fotobestanden en shotwell | opgelost
« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/28, 21:40:37 »
Ik had ook wat geduldiger kunnen zijn. Maar je weet natuurlijk niet van tevoren hoe snel de ontwikkelingen gaan. Sinds de laatste update worden tif's netjes geïmporteerd in Shotwell. Vanaf versie 0.9.0.

Desalniettemin was het wel erg leerzaam om met exiftool te rommelen.

Groet,
Walter