Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Advies nodig: PDF-jes bewerken in Open Office?  (gelezen 8344 keer)

[OPGELOST] Advies nodig: PDF-jes bewerken in Open Office?
« Gepost op: 2011/01/12, 12:36:48 »
Ik overweeg een overstap naar Ubuntu met Open Office, maar ik heb een vraag:

Ik werk nog met het Window-systeem.
Voor mijn werk haal ik regelmatig informatie uit bestaande PDF-jes, versie 4.0 en maak hiermee nieuwe documenten in Word XP.

Is het mogelijk om uit deze PDF-jes van Adobe ook in Open Office nieuwe documenten te maken met deze 'geknipte en geplakte' gegevens?

Op een PC waar alleen Open Office staat is het heel erg irritant om een Word-bestand op te slaan, gaat niet. Bewerken gaat ook niet. Het Open Office tekstverwerkingsbestand kan ook niet naar Word worden getransporteerd.
Word en Open Office combineren gaat niet.

Hoe zit het nu met wat ik altijd hoor, dat je op Open Office juist wel Word-documenten kunt lezen?
« Laatst bewerkt op: 2011/01/22, 16:43:01 door Monique2009 »
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline vanadium

• Lid
Re: Advies nodig: PDF-jes bewerken in Open Office?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/12, 13:31:52 »
Ik overweeg een overstap naar Ubuntu met Open Office, maar ik heb een vraag:

Ik werk nog met het Window-systeem.
Voor mijn werk haal ik regelmatig informatie uit bestaande PDF-jes, versie 4.0 en maak hiermee nieuwe documenten in Word XP.

Is het mogelijk om uit deze PDF-jes van Adobe ook in Open Office nieuwe documenten te maken met deze 'geknipte en geplakte' gegevens?
Geen probleem.
Citaat
Op een PC waar alleen Open Office staat is het heel erg irritant om een Word-bestand op te slaan, gaat niet. Bewerken gaat ook niet. Het Open Office tekstverwerkingsbestand kan ook niet naar Word worden getransporteerd.
Word en Open Office combineren gaat niet.
Dit klopt niet. Vanuit OpenOffice.org kan je een bestand opslaan als Word doc bestand. OOo kan een Word doc document inlezen, je kan het bewerken en terug opslaan als Word doc bestand, of in het eigen formaat, odt.
Citaat
Hoe zit het nu met wat ik altijd hoor, dat je op Open Office juist wel Word-documenten kunt lezen?
Heb je het eigenlijk al eens geprobeerd?

OPGELOST: Re Advies nodig: PDF-jes bewerken in Open Office?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/12, 17:42:33 »
Dankje! Jazeker heb ik geprobeerd om een Word-document in het tekstverwerkingsprogramma van Open Office te bewerken, dat ging niet en opslaan ging ook niet. Ik zal dit topic op opgelost zetten.

Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Offline MKe

• Lid
Re: OPGELOST: Re Advies nodig: PDF-jes bewerken in Open Office?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/12, 20:56:40 »
Dankje! Jazeker heb ik geprobeerd om een Word-document in het tekstverwerkingsprogramma van Open Office te bewerken, dat ging niet en opslaan ging ook niet. Ik zal dit topic op opgelost zetten.

Dat is heel raar. Ik lees en bewerk hier .doc en .docx bestanden zonder moeite met de OOo in Lucid. Weet je zeker dat het bestand niet was beveiligd tegen schrijven?

Offline Lexaldo

• Lid
Re: [OPGELOST] Advies nodig: PDF-jes bewerken in Open Office?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/12, 21:02:56 »
Ik kan met OpenOffice moeiteloos doc-files openen en bewerken, maar pdf's bewerken is een ramp.

Als je die opent met OpenOffice, gebeurt dat met O.O. Draw en het is mij tot dusver niet  gelukt om daar een pdf fatsoenlijk mee te bewerken.

« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/12, 22:26:24 »
Dank voor de reacties. Het Word-document was door mijzelf thuis gemaakt en wilde ik opslaan op mijn toenmalige werkplek. Daar was geen Word alleen Open Office. Ik kon het niet opslaan en heb ook niet de kennis om te weten hoe je het dan wel kunt opslaan (zoals je in Word 7 je documenten toch een .doc naam mee kunt geven zodat in een oudere Word-versie het doc toch nog te openen is).

Het tweede: ik heb heel wat PDF-jes waarin ik naar hartelust gegevens haal en nieuwe documenten van maak. Die zijn dan dus niet meer in OO Draw (ja, die naam zocht ik) te lezen, te bewerken.

Kan ik ze omzetten, en hoe dan? Heel lastig als ik deze gegevens niet meer digitaal kan benaderen. Ik zou ze kunnen printen (dat ben ik toch wel van plan) en dan opnieuw te scannen (maar dat is een Windows-scanner).
Hoe moet dat dan?

Hoor graag weer van jullie!

Re: [OPGELOST] Advies nodig: PDF-jes bewerken in Open Office?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/12, 22:59:29 »
Ik kan met OpenOffice moeiteloos doc-files openen en bewerken, maar pdf's bewerken is een ramp.

De pdf import extensie is uw hulp in geval van nood. Gebruik ik zelf (maar dan in LibreOffice, maar add ons zijn universeel).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/12, 23:42:56 »
Ik kon het niet opslaan en heb ook niet de kennis om te weten hoe je het dan wel kunt opslaan (zoals je in Word 7 je documenten toch een .doc naam mee kunt geven zodat in een oudere Word-versie het doc toch nog te openen is).

Moet toch zonder problemen kunnen, hoor. ;)  OpenOffice heeft zelfs geen moeite met een docx-bestand, terwijl oudere Windows Office-versies niet weten hoe zo'n document te openen.
In (OpenOffice) Writer ga je naar menu Bestand, Opslaan als...
Rechts (bijna) onderaan in het venster dat dan opent, staat de knop ODF-tekstdocument (.odt) Klik daarop en je kunt o.a. kiezen voor opslaan als .doc

Offline chaos7

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/13, 07:31:53 »
als je open office 2.4 gebruikt (in ubuntu 8.04) dan geeft dit problemen met word documenten gemaakt in de 2007 versie. de nieuwste open office 3.2 heeft deze problemen niet meer.het is ongeveer hetzelfde als met microsoft, de nieuwe versies lezen wel de oude documenten maar de oude versies kunnen de nieuwe niet inlezen, of je moet het converteren.

het bewerken van pdfjes in openoffice weet ik niet hoe dat functioneert.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/13, 12:18:50 »
Bedankt allen voor deze prettige raadgevingen.
Ik heb nog geen beschikking over Open Office of Write, ik zie/ begrijp dat ik er vooral ook mee moet gaan oefenen (wat ik zeker wil!).

Alleen deze vraag staat nog open:
PDF-jes van versie 4.0, die nu nog te lezen zijn in Windows Millennium en waarmee ik in Word XP nieuwe documenten kan maken, kan ik deze PDF-jes ook nog in Writer openen en dan in Open Office (het equivalent van Word, ik weet niet hoe dat tekstverwerkingsprogramma heet) bewerken?

Deze vraag is heel dringend, wie weet een oplossing? Alvast bedankt.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/13, 12:45:22 »
Hier kun je een extensie binnenhalen die je in Open Office kunt prikken (installeren):
http://extensions.services.openoffice.org/node/874

Daarmee kun je dan PDF'jes bewerken.  :)

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/13, 12:48:45 »
Bedankt allen voor deze prettige raadgevingen.
Ik heb nog geen beschikking over Open Office of Write,
.... dan in Open Office (het equivalent van Word, ik weet niet hoe dat tekstverwerkingsprogramma heet) bewerken?
Het gedeelte voor de tekstverwerking van OpenOffice heet Writer (equivalent van Word), voor rekenbladen kan je Calc gebruiken (equivalent van Excel).

De mogelijkheden van de PDF-bewerkingsmodule in OpenOffice zijn in sterke mate afhankelijk van de kwaliteit van het PDF-document. Sommige kan ik prima bewerken, andere bevatten afbeeldingen en dan is het hopeloos.

[edit]
Zonet heb ik een PDF-document gezien dat van een MS Office DOCX-bestand werd gemaakt. De auteur heeft van het bestand met de Acrobat Distiller 9.4.0 een PDF geproduceerd. Zodra ik daarin kies voor een stuk tekst wordt een tekstkolom geselecteerd over de hele pagina.
Maar er is nog een truucje: druk op de ALT-toets -> hierdoor kan je een tekst-venster in een PDF-document selecteren. Helaas werkt dat niet bij alle PDF-documenten.[/edit]

Maar: Je kan PDF-bestanden met een viewer openen en de inhoud ervan kopiëren en vervolgens plakken in een OpenOffice Writer-document. Volgens mij had je dat ook eerder op deze manier gedaan.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/14, 16:17:48 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/13, 20:09:59 »
Als ik een pdf open (ubuntu 10.4) met Document Viewer 2.30.3 (Evince) en ik sleep met de muis over de tekst, dan kan ik die tekst gewoonweg in Writer (OpenOffice) plakken!