Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Afsluiten wordt afmelden op laptop 10.10  (gelezen 2390 keer)

Afsluiten wordt afmelden op laptop 10.10
« Gepost op: 2011/01/09, 10:23:09 »
Laptop, meerdere gebruikers; upgrade (geen verse install) van 10.04 naar 10.10.

Als meerdere gebruikers ingelogd zijn, en ik wil als één van de gebruikers de laptop uitzetten, dan word ik afgemeld maar de laptop niet afgesloten. (Ik kom op een inlogvenster van een andere gebruiker, alsof ik me afmeld i.p.v. de laptop afsluit.) Onder 10.04 gaf dit nooit problemen; ik heb alle administratieve rechten.

Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Offline HarzG

• Lid
Re: Afsluiten wordt afmelden op laptop 10.10
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/09, 11:20:56 »
Als meerdere gebruikers ingelogd zijn, en ik wil als één van de gebruikers de laptop uitzetten, dan word ik afgemeld maar de laptop niet afgesloten.
De technische oorzaak van deze wijziging ken ik niet. Maar het lijkt mij juist een verbetering dat niet zomaar wordt afgesloten als er nog gebruikers ingelogd zijn.

Als je desondanks direct wilt afsluiten, kan dat volgens mij in de terminal met:
sudo shutdown now
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/09, 11:30:52 »
Maar het lijkt mij juist een verbetering dat niet zomaar wordt afgesloten als er nog gebruikers ingelogd zijn.

Maar het is geen verbetering als je schijnbaar de keuze wordt gegeven tussen
-afmelden sessie en
-afsluiten computer ('beëindigt uw sessie en sluit de computer af')

« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/09, 14:24:23 »
Ik heb de laatste tijd zo soort probleem ook maar als ik dan de computer herstart krijg ik het wel weer terug. Het lijkt me dat er regelmatig wat fout gaat in Ubuntu of Gnome. dat het de menubalken niet vast kan houden bij updates. Ik vind dit erg lastig. Ik hou dan effen de power knop in zodat je een menu krijgt om hem aftesluiten of te herstarten.
Steunpunt van Alphen aan den Rijn. Mijn website is  voosterom.nl.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/09, 14:51:04 »
Wat staat bij jullie bij Energiebeheer->Algemeen-> Acties bij het gebruiken van de Aan/Uit-knop?
Je kan daar ook vastleggen dat de notebook wordt uitgeschakeld - lukt het dan als je de knop gebruikt om normaal af te sluiten?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce