Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: MagicQ van Chamsys installeren  (gelezen 2911 keer)

Offline GuruRo

  • Lid
MagicQ van Chamsys installeren
« Gepost op: 2011/01/02, 02:30:35 »
Ik probeer al 2 dagen dit veilige gedownloade programma MagicQ van Chamsys te openen en op mijn netbookje te zetten. Maar ik wordt er na 2 dagen manuals en internetsites toch een beetje moedeloos van.

In de terminal krijg ik steeds het bericht dat magicq-linux-v1-4-6-5.tar niet gevonden kan worden om te unzippen.
Ik krijg de file ook niet uit de downloadmap.
wat doe ik verkeerd, en is er iemand in de buurt van Dordrecht die me op weg wil helpen.

Alvast dank

Re: MagicQ van Chamsys installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/02, 12:33:41 »
Ga eerst met Nautilus naar de map Downloads, klik met de rechtermuisknop op het bestand magicq-linux-v1-4-6-5.tar kies in het menu wat verschijnt Hier uitpakken. Hierna staat er in de map Downloads een map met de naam magicq-linux-v1-4-6-5 Open deze map, meestal staan hier twee bestanden in een README en en INSTALL file, lees deze door hierin staat hoe je het programma verder moet installeren.
Veelal gaat dit zo, even een voorbeeld:
Navigeer met de terminal naar de eerder genoemde map   type in de terminal  cd Downloads/magicq-linux-v1-4-6-5 en geef een ENTER
Je ziet aan de prompt($) waar je staat dus dan zie je dit  gururo@gururu-desktop:~/Downloads/magicq-linux-v1-4-6-5$
Type in de terminal ./magicq      !let op de punt ervoor
Deels van http://www.chamsys.nl/v2/fileadmin/downloads/chamsys/manuals/NL/installeren%20van%20magicq%20linux.pdf
« Laatst bewerkt op: 2011/01/02, 12:42:05 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline barth

  • Lid
Re: MagicQ van Chamsys installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/02, 13:52:38 »
Als je het geïnstalleerd krijgt zul je merken dat het nog niet werkt...Zie dit draadje op het Chamsys-forum:
http://www.chamsys.be/forum/viewtopic.php?f=4&t=824&start=0

Offline GuruRo

  • Lid
Re: MagicQ van Chamsys installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/02, 16:04:24 »
Hi
Ik heb nu net een schone install gemaakt van Ubuntu 10.10 Netbook en Windows XP eraf gelazerd, er is nu dus geen weg meer terug, Ben ook eigenlijk een Mac-adict. ;-]
Nu net Chamsys en zijn driver gedownload, ga eens puzzelen of ik het nu wel open en werkend krijg.
Zal ook even naar het draadje kijken.

Alvast bedankt voor het advies.

GuruRo

Offline GuruRo

  • Lid
Re: MagicQ van Chamsys installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/02, 19:26:20 »
Nou het is me gelukt om het werkend te krijgen, kan een lampje aan & uitzetten, fantasties dus.
Vraag me alleen af of ik het wel goed heb geopend, heb alleen maar ¨uitpakken¨gedrukt en dan op het MagicQ icoontje gedubbelklikt en gaan met die banaan.
Nu staat de hele file alleen nog op mijn bureaublad, bij mac hoort zoiets toch in de ´programmamap´ te staan,
Nu is er nog een kleinigheidje, als ik een show van mijn Macbook op een USB-stick zet dan kan Ubuntu dat niet lezen, moet ik de stick dan eerst Ubuntu formateren? of is dit een bugje ?
Usb poorten werken, heb er een MIcrosoftmuis aangehad en mijn Enttec USB DMX PRO interface werkt  ook naar behoren.

Re: MagicQ van Chamsys installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/02, 19:44:40 »
Waar heb je de tar uitgepakt? Normaal doe je dat in een map, als je echter het bestand op je bureaublad hebt gedownload en je klikt op Hier Uitpakken, dan wordt de file op het bureaublad uitgepakt.
De show waar je het over hebt wat voor een extensie heeft die, van Mac? Ubuntu kan natuurlijk niet zomaar een file met een Mac extensie uitlezen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline GuruRo

  • Lid
Re: MagicQ van Chamsys installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/03, 01:28:39 »
Ha Gijsbert

Ik zal nog een heleboel moeten leren in Ubuntu, geeft niks wordt je niet stommer van.
Heb het nu staan in mijn persoonlijke folder, maar ik vind het toch gek dat het niet in de programmamap staat.

Wat ik probeer is een showfile van Chamsys gemaakt op mijn Macbook over te zetten naar Chamsys op mijn UbuntuBookje. Chamsys is crossplatform, dus ik kan een Chamsys showfile van mijn MacBook via E-mail sturen naar mijn collega die Chamsys op zijn Windows masjien draait. Het moet dus ook lukken met Ubuntu.
Het is me bij toeval gelukt om het file´tje via bestandsdeling tussen mijn MacBook en het UbuntuBookje over te zetten. Dat is dan weer mooi dat dat tussen Mac & Ubuntu werkt.
Blijft toch raar dat Ubuntu dat niet kan zien op mijn USB stick.

Ik heb nog wel meer prangende vragen, maar die zoek ik eerst wel op in de manuals.
OP dit moment heb ik een UbuntuBookje draaiend met Chamsys en dat was waar het allemaal om ging in eerste aanleg. Een stabiele back-up voor mijn lichtprogramma en dus een veilige theatervoorstelling.

Dank voor het meedenken.


Re: MagicQ van Chamsys installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2020/03/26, 19:44:30 »
Hey
Begin deze week heb ik voor het eerst Ubuntu op een laptop gezet. En wat probleempjes opgelost ;-) Ben echt een newbee!!
Nu wil ik MagicQ installeren maar ¨computer says no¨
´magicq_ubuntu_v1_8_5_5'  file van Chamsys gedownload.
Dubbelklikken geeft: Installeren mislukt: niet ondersteund
Uitpakken met Archiefbeheer geeft 3 files: Control.tar.gz, deta.tar.xz en debian-binary
Daar kan ik volgens het eerste antwoord niet mee aan de slag, nergens een Magicq-linux V..... te vinden.

Kan ik wat hulp krijgen?

Thanx a lot

Re: MagicQ van Chamsys installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2020/03/26, 20:44:08 »
Je kan beter een nieuw topic maken want dit is een draadje uit 2011.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: MagicQ van Chamsys installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2020/03/26, 22:01:49 »
Oud onderwerp, dus nu een slotje .........

Nonkel-Bob, graag een eigen topic openen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.