Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vfat partitie zichtbaar maken in Ubuntu  (gelezen 915 keer)

Vfat partitie zichtbaar maken in Ubuntu
« Gepost op: 2007/01/07, 09:25:44 »
Hoi iedereen,

Ik heb moet de zoekfunctie gewerkt, maar kon niet direct iets vinden dat me zou helpen.
Dus je kan me mss antwoorden met een link van het forum,...

Ik heb eerst windows geinstalleerd met de partities: system(nfts), programs(nfts), data(fat32)
Dan Ubuntu met partities: /, swap, /home (foutje)

Nu wou ik mijn /home en data dezelfde partitie laten worden. Mijn eerste vraag is, kan home op een Fat32 staan? Want hier ging hij fout bij de ubuntu installatie waardoor mijn home niet appart staat.

Dan wil ik mijn home zo laten(op /), maar de fat32 partitie laten zien in Ubuntu, zodat ik daar  ipv op home al mijn gegevens kan zetten, zodat ze beide toegankelijk zijn in windows en Ubuntu.

Ik heb de wiki gevolgd. https://wiki.ubuntu.com/NlProblemenMetWindows

Eerst heb ik het commando uitgevoerd:
mount -t vfat /dev/hda6 /media/hda6 -o user,rw,uid=1000,gid=1000,fmask=0111,dmask=0000Hier kreeg ik de melding: Mount point /media/hda6 does not exist

dan zag ik dat er een auto script is, maar daar was ik niet zo voor omdat ik enkel de fat32 wou koppelen en niet de nfts.
Tevens, was het programma diskmounter dat op de wiki staat, van het net afgehaald of verplaatst.

Kan iemand me zeggen hoe ik dit kan doen?

Vriendelijke Groeten,
Arvid Van Essche

Vfat partitie zichtbaar maken in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/07, 11:05:18 »
Ik ben ondertussen al wat wijzer geworden.
Ik heb eerst zelf een directory in /media aangemaakt.
sudo mkdir /media/windowsXPDaarna heb ik het gemount met het commando:
sudo mount -t vfat /dev/hda6 /media/windowsXP -o user,rw,uid=1000,gid=1000,fmask=0111,dmask=0000NU kan ik al op mijn bestanden, maar ik zou ook graag mijn partitie zien in places>computer. Want nu kan ik het enkel benaderen via /media/windowsXP/

edit: Telkens ik de pc herstart moet ik opnieuw de partitie mounten met bovenstaand commando. Hoe kan ik dat automatisch laten doen?

Groeten,
Arvid Van Essche

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Vfat partitie zichtbaar maken in Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/07, 16:10:32 »
Dat kan door een regel toe te voegen in /etc/fstab. Dat heeft een eigen formaat, maar als je al zover bent als je boven beschrijft, dan herken je de velden wel. Verder heb ik in dit forum al diverse goede beschrijvingen zien staan over /etc/fstab.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Vfat partitie zichtbaar maken in Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/07, 16:49:30 »
Hoi,

idd, het is me gelukt!
in /etc/fstab heb ik het volgende toegevoegd.

/dev/hda6       /media/DOCUMENTS        vfat user,rw,uid=1000,gid=1000,fmask=0111,dmask=0000 0       0Nu worden ze mooi bij het opstarten gemount en komen ze mooi in places>computer

Bedankt!

Vriendelijke groeten,
Arvid Van Essche