Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Kino: teveel bestanden en te groot  (gelezen 951 keer)

Offline petervs

  • Lid
[opgelost] Kino: teveel bestanden en te groot
« Gepost op: 2010/12/30, 19:18:15 »
Ik ben bezig om een dv-bandje te importeren op mijn computer (via kino), om ze uiteindelijk op een dvd te zetten. Ik heb gekozen voor avi, omdat ik dat het makkelijkst om kan zetten.
Alleen krijg ik wel heel veel losse avi bestanden op mijn computer en zijn ze wel erg groot, zodat ik nog geen 15 min. film op een dvd kwijt kan (avi), en bij omzetten naar dvd bestand wordt het nog groter.

Is het mogelijk om met kino de bestanden wat minder talrijk, en vooral iets minder groot maken?
« Laatst bewerkt op: 2010/12/30, 23:40:26 door petervs »
Ubuntu MATE 16.04

Offline petervs

  • Lid
Re: Kino: teveel bestanden en te groot
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/30, 21:56:32 »
Kino maakt elke keer wanneer er een nieuw shot met de filmcamera wordt genomen een nieuw bestandje aan, vandaar dat het er nogal wat waren. Wel erg handig: zo kun je mooi het per ongeluk opgenomen binnenkant van de rugzak eruit halen  ;)

Wat jammer is, is dat de films opgenomen zijn in 16:9 formaat, maar kino kan ze alleen maar in 4:3 uitbrengen, ook al heb je dat bij preferences aangepast in 16:9, daar doet kino dus mooi niks mee.

Even kijken of dat naderhand nog aan te passen is met een of ander programma, welke weet ik nog niet. Wel al van al die avi bestandjes een groot avi bestand gemaakt met avimerge.

Edit: Met Mandvd kun je echt heel veel: Menu's toevoegen, avi omzetten naar dvd, zorgt dat het past op dvd, geeft optie om de beeldverhouding weer 16:9 te maken en geeft het op een presenteerblaadje waarbij je in mandvd kunt aangeven dat je het gebrand wil hebben in bijv. k3b.
Super en leuk dat zoiets lukt en je er iets moois van hebt gekregen.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/30, 23:40:01 door petervs »
Ubuntu MATE 16.04

Pieter2

  • Gast
Re: [opgelost] Kino: teveel bestanden en te groot
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/31, 15:08:55 »
Openshot kan ook met DV overweg, alleen om te importeren / capturen van je kamera heb je dvgrab / kino nodig.