Ik krijg dan deze gegevens
type grootte MB gebruikt MB
/dev/sda1 ntfs 104 35
/dev/sda2 ntfs 706024 41758
/dev/sda3 ntfs 42949 8205
/dev/sda4 ntfs 1074 358
sorry voor al mijn vragen maar ben hier een echte leek in.
heir4c heeft je al een paar tips gegeven.
Ik probeer een paar opmerkingen die in de link van de forumberichten staan te "verspreektalen".
Op een harde schijf kunnen maximaal 4 zog. primaire partities worden gemaakt. Windows werkt vrijwel overal met alleen primaire partities.
Op de pc staan 4 partities waarvan mij de functies nog niet duidelijk zijn. De partities 1 en 2 zijn duidelijk: boot-partitie en Windows-systeempartitie.
Globaal is mijn advies om de partitie sda2 te verkleinen en de
laatste 2 partities te verplaatsen naar een ander deel van de harde schijf. Dat deel is een "uitgebreide" partitie waarin zog. logische partities kunnen worden aangemaakt. In de "uitgebreide" partitie kunnen veel meer dan de oorspronkelijke "maximaal 4" partities staan.
Het huidige plaatje is sda1, sda2, sda3, sda4.
Het doel is een situatie met sda1, sda2 (Win C:), (sda3 = "uitgebreide", die wordt net getoond), sda5 (Win D: heette hiervoor sda3), sda6 (Win E: heette hiervoor sda4), sda7 (Ubuntu), sda8 (swap = extra geheugen voor bijv. stand-by/slaapstand).
Omdat je de bestanden met Windows wilt delen, kan je in principe werken met een Ubuntu-partitie van 20-30GB. Hiermee kan je later nog dingen uitproberen aan nieuwe programma's en ook (tijdelijk) een paar video's bewaren. De grote data-hoeveelheden staan op een Windows-partitie en kunnen daar door jou en de anderen aan de pc worden gezien. Om te vermijden dat data worden geschreven die je onder Windows niet kan zien, moeten de Ubuntu-programma's worden geïnformeerd via "links" waar de data moeten staan (kan later worden gedaan).
Voor het gebruik van programma's met Ubuntu is het in principe mogelijk dat je met dezelfde profielen voor internet/mail (Firefox en Thunderbird) onder Windows en onder Ubuntu kan werken. (Ik heb dat vroeger met Windows 98 gedaan.) Maar een bekende filosoof heeft gezegd
"Elk nadeel heb z'n voordeel." Dat is andersom ook waar en de profielen kunnen beschadigd raken door bijv. een virusscanner of problemen met de toegekende rechten. Als je dat wilt doen met dezelfde profielen, moet goed over de manier van werken worden nagedacht.
De swap-partitie kan klein zijn (zoals bij mij 500MB) als je die verder niet nodig hebt voor pauze/slaapstand-opties van de pc. Als je die wel wilt gebruiken, moet deze partitie een grootte hebben van ca. 2x je werkgeheugen. Daarin worden alle geopende programma's en bestanden tijdelijk gestort als de stand stand-by-functies gebruikt worden. Als je deze partitie te klein maakt en wel de pauze/slaapstand-opties zou gebruiken, kan je data kwijtraken die niet meer in deze tijdelijke bewaarplaats passen.
En nu de vragen:
1. Wat staat op de laatste 2 partities en kan je de laatste ook zien met Windows als bijv. E: "Recovery" (of is die verborgen)?
2. Hoeveel werkgeheugen heeft je pc?