Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Winmail.dat  (gelezen 10410 keer)

[Opgelost] Winmail.dat
« Gepost op: 2010/12/23, 12:43:56 »
L.S.

Ik (Mint 9 gebruiker; volledig Ubuntu compatibel) krijg regelmatig e-mails met attachments met de extensie '.dat' (Winmail.dat). Thunderbird kan daar klaarblijkelijk niets mee. Mijn lief heeft hetzelfde probleem onder Windows Vista. Iemand een idee hoe ik dit probleem oplos? Een dergelijk e-mailbericht terugsturen met de vraag de internet standaarden te respecteren, zoals eerder hier is gesuggereerd, is ook zo klant onvriendelijk...

gegroet,
mrt
« Laatst bewerkt op: 2010/12/24, 18:09:43 door Plotinus »
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: Winmail.dat
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/23, 12:50:42 »
Dat kunnen bijlagen zijn met foto's, dan kan je eventueel die .dat extentie veranderen in .jpg extentie. Kan je ze dan wél openen?
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/23, 13:12:01 »
Als ik mij goed herinner, komt het probleem bijv. voor door het gebruik van een mail-bijlage met de extensie RTF (rich text format).
Het kan voor Thunderbird opgelost worden door deze add-on te gebruiken.

Maar voor een "normale" webmail benadering helpt je hierbij ook niet. Ook bij een provider komt de mail binnen met een winmail.dat-bijlage.
(Outlook Web Access mailbox heeft daar waarschijnlijk geen moeite mee, als je de InternetExplorer gebruikt. )
« Laatst bewerkt op: 2010/12/23, 13:14:57 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/23, 13:32:17 »
Een dergelijk e-mailbericht terugsturen met de vraag de internet standaarden te respecteren, zoals eerder hier is gesuggereerd, is ook zo klant onvriendelijk...
Het is nog meer klant-onvriendelijk van de afzender een proprietair formaat te gebruiken. Vriendelijk het probleem signaleren is echt niet zo klantonvriendelijk.
Los daarvan kan je met het commando 'tnef' (eerst installeren) een winmail.dat bestand decoderen.

Offline RobinAJ

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/24, 12:20:04 »
Een dergelijk e-mailbericht terugsturen met de vraag de internet standaarden te respecteren, zoals eerder hier is gesuggereerd, is ook zo klant onvriendelijk...
Het is nog meer klant-onvriendelijk van de afzender een proprietair formaat te gebruiken. Vriendelijk het probleem signaleren is echt niet zo klantonvriendelijk.
Los daarvan kan je met het commando 'tnef' (eerst installeren) een winmail.dat bestand decoderen.

En wijs je de afzender hierop krijg je steevast te horen dat het aan jouw computer moet liggen want andere klanten (Windowsklanten dus!) hebben hier geen probleem mee! Dus blijf je gewoon winmail.dat ontvangen. In mijn geval gaat het om een Excel- en een Word-file. Deze zijn gemakkelijk om te zetten via de volgende site:

http://tud.at/php/tnef/index.php

Instructies staan op de site.

Dit is volgens mij al eens in een ander topic naar voren gekomen. Weet zo gauw niet meer waar. De reden waarom dit gebeurd staat er ook bij. Ik zal kijken of ik het topic nog kan vinden.

Ik heb het gevonden, hier staat de uitleg:
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/tnef/msg671293/#msg671293
« Laatst bewerkt op: 2010/12/24, 12:22:05 door RobinAJ »
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/24, 15:35:36 »
en als we dat inderdaad over ons heen laten gaan, dan begint iedereen vrij winmail.dat attachments te sturen, net zoals het normaal bevonden wordt docjes en andere Microsoft Office formaten door te sturen. Uit het draadje waarnaar je linkt, zie je dat ik in deze consequent blijf. Maar toen heb ik geen oplossing gegeven.

Offline RobinAJ

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/24, 17:21:00 »
Ben ik helemaal met je eens, maar het nivo van de windows mensen die deze mails versturen is volgens mij niet zo hoog als het zou moeten. Zelfs als je de hele tekst en uitleg geeft zeggen ze nog gerust "maar de andere klanten kunnen het wel gewoon lezen". Ja, natuurlijk, deze werken met windows en hebben waarschijnlijk nog nooit van een ander besturingssysteem gehoord. Ik heb het trouwens nogmaals gevraagd en ze werkt zelf met Vista alleen weet ik niet de versies van alle software. Ik heb nu gevraagd of ze de 2 bestandjes in een aparte mail wil versturen. Nog wel in MS formaat (Excel en Word) maar dat is nog te doen met OpenOffice.

Over dat andere draadje, de oplossing stond net boven jouw antwoord. Het is jammer dat we tot zulke oplossingen moeten komen. Het zou beter zijn als MS zich aan het internetprotocol houdt waardoor dit niet nodig zou zijn. Maar goed, het is de wereld waarin we leven.
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/24, 17:25:56 »
Zelf werk ik liever met "tnef". Dan hoef je de attachments niet weer up te loaden en ben je niet afhankelijk van een webserver ergens ter wereld en of die het wel doet (maar zoals gezegd, normaal vraag ik eerst enkele keren om het "normaal" te doen).

Citaat
Ik heb nu gevraagd of ze de 2 bestandjes in een aparte mail wil versturen. Nog wel in MS formaat (Excel en Word) maar dat is nog te doen met OpenOffice.
Dat maakt geen verschil. In beide aparte mails zullen de afzonderlijke bestandjes geëncodeerd zijn in ... een winmail.dat. Het zijn de verzendinstellingen in Outlook die moeten aangepast worden om Outlook het standaard formaat voor attachments te laten gebruiken.

Offline RobinAJ

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/24, 17:43:37 »
Nee, dat is geen waar. Stuurt ze beide bestandjes afzonderlijk krijg ik ze wel als een Excel en Word file door. Hoe de instellingen daar staan weet ik natuurlijk niet maar we hebben het geprobeerd en apart werkt het wel. Het gaat fout zodra ze meerdere bijlagen stuurt in 1 mail.

En ja ik ben ook liever niet afhankelijk van een extern iets maar ik weet niet hoe tnef werkt, dan moet ik daar eerst een stappenplan voor hebben of het moet zo simpel zijn met een druk op de knop...

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/24, 17:47:01 »
tnef winmail.dat
tnef installer je via Synaptic of Ubuntu Software Center.

« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/24, 18:09:18 »
Bedankt voor de reacties! Ik heb inmiddels een oplossing gevonden in de vorm van een add-on in Thunderbird: LookOut. Het werkt zowel in Windows als in Linux. tnef heb ik wel geprobeerd, dat wil zeggen geïnstalleerd, maar, ook na opstarten gebeurt er niets en weet ik nog niet wat ik met de mail moet doen. LookOut werkt direct en prima.

Verder sluit ik me wel bij de discussie aan dat het jammer is dat deze noodgreep moet worden toegepast. Maar ja, mijn lief wil gewoon kunnen mailen en niet te horen krijgen dat zij als enige van haar bestuur bepaalde mails niet kan lezen en dat daar de werkwijze niet op wordt aangepast. Ik heb al voorgesteld om in OpenOffice te gaan werken en zo deze lui een koekje van eigen deeg te geven. Maar dat soort gedachten hoort eigenlijk niet bij deze kersttijd en blijft dus liever achterwege.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline RobinAJ

• Lid
Re: [Opgelost] Winmail.dat
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/24, 18:35:18 »
tnef winmail.dat
tnef installer je via Synaptic of Ubuntu Software Center.

Ok, dank je wel, ik ga het proberen. Dat is nog een veel betere oplossing. Moet er nog een pad voor de winmail.dat gezet worden?
En waar komen de bestanden dan te staan?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/25, 10:50:04 »
Je moet het winmail.dat bestand opslaan op je harde schijf. Dan een terminal openen. Als je je bevindt in de directory waar winmail.dat zich bevindt, dan zal het commando als dusdanig werken. Anders een padnaam meegeven of even van directory veranderen. Het resultaat, de ingesloten bestanden, komen terecht in de huidige directory.

In synaptic heb ik gezien dat er ook voor evolution een plugin is.

Code: (Plotinus) [Selecteer]
Verder sluit ik me wel bij de discussie aan dat het jammer is dat deze noodgreep moet worden toegepast.

Ik vind dit niet. Het winmail.dat  systeem is geen algemene afspraak, maar een systeem dat door een groot Amerikaans bedrijf gepushed wordt zonder overleg. Het is niet aan de ontwikkelaars van Linux distributies om zich ook met al die fratsen bezig te houden. Ze hebben belangrijker dingen te doen. Let wel, misschien mogen ze zelfs niet zomaar ondersteuning voor winmail.dat bestanden meeleveren. Maar zoals gezegd, het is Kerst.

Offline RobinAJ

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/25, 11:09:44 »
Dank je wel. Het is gelukt.
Ik had al in de manual gekeken maar werd daar niet veel wijzer van maar met je uitleg is het gelukt.

Dat van die plugin heb ik ook gezien maar Evolution slaat regelmatig vast (waarschijnlijk staat het een beetje te vol) dus daar ga ik me maar niet aan wagen.

Ik ben het met je eens dat iedere keer maar verwacht wordt dat wij ons aanpassen terwijl de standaarden voor zich spreken. Vertel een windows gebruiker eens dat .odt bestaat dan kijken ze je aan of ze het in Keulen horen donderen, laat staan dat je ze verteld dat dat de standaard is en er voor MS een plugin is. Nee, wij moeten telkens weer hinkstapsprong doen om het werkende te krijgen. We hebben nog een lange weg te gaan maar gelukkig zit er langzaam toch vooruitgang in.

Afijn, dit werkt weer, op naar het volgende probleem.

Nog een fijne kerst.