Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installeren van dsl router met 1 lan uitgang  (gelezen 1360 keer)

Offline summer of 69

• Lid
  • Steunpunt: Nee
installeren van dsl router met 1 lan uitgang
« Gepost op: 2007/01/05, 10:44:34 »
Hay,
Ik moet straks internet configureren bij vriendin.Ze heeft een Tomson speedtouch dsl router met één lan uitgang.Kan ik gewoon in de webserver komen via 192.168.1.1 of heeft die een andere ip. En best instellen met Winxp of met ubuntu 6.10 ?
Hebben jullie wat advies a.u.b.
:)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
  • Steunpunt: Nee
installeren van dsl router met 1 lan uitgang
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/05, 12:21:38 »
Ik heb zelf een Alcatel Ethernet DSL modem met maar 1 LAN port. Dat wil dus zeggen dat de PC die je er aan hangt als router moet fungeren als er meerdere PCs naar internet willen. Is op zich geen straf (wel weer wat meer werk) want je kunt met Linux een betere firewall bouwen. Afijn, bij mij is het zo dat de PC's netwerk op 10.0.0.138 zit en de router op 10.0.0.150 (of was het andersom? Deze twee adressen in elk geval). De Alcatel heeft geen webinterface. Of dat bij Tomson ook zo is weet ik dus niet. Verder gebruik ik altijd ADSL4Linux: een stel shell en perl scripts en uiteraard zo te downloaden. Even wat dingetjes invullen en gaan met die banaan. Maakt zelfs een vuurmuurtje als je dat wilt. Hoop dat je hier wat aan hebt ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl