Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe regel je regelafstand desktop? en Hoe maak je het gnomepanel smaller?  (gelezen 2080 keer)

Offline Willy4

• Lid
Omdat het met deze poging om mijn gnome-panel netter te maken niks geworden is, probeer ik nu maar twee panels er als één uit te laten zien. Dat lukt redelijk, alleen krijg ik de panels niet smaller dan 30 beeldpunten terwijl ik ze eigenlijk naar 24 probeer te krijgen. Ik heb in de Configurator-editor en Gnome-Colors de icoontjes op op z'n kleinst (= 16 beeldpunten) gezet. Het struikelblok is nu het lettertype. Omdat ik de standaard regelafstand van het systeem te klein vind, gebruik ik een lettertype met een vrij grote regelafstand. Helaas is de hoogte van het panel afhankelijk van de totale lettergrootte. Ik heb in Gnome-Colors een ander lettertype voor het panel gekozen, maar dan wijzigen alleen de zichtbare letters. Het panel houdt de hoogte aan van het systeem-lettertype. Ik heb dus twee vragen:
Kan ik de regelafstand van het systeem ergens instellen?
Is er nog een methode om de panels smaller te krijgen?
Alvast bedankt voor het meedenken. :)

Groet, Willy
« Laatst bewerkt op: 2010/12/18, 11:48:12 door Willy4 »
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline Willy4

• Lid
Even een bumpje.
Je weet maar nooit. :)
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline HarzG

• Lid
Laat ik het zo zeggen: een bump werkt niet altijd als een positieve prikkel.
Maar ok, er komen elke dag veel vragen binnen en die van jou is nog niet beantwoord.

Inleiding:
Er zijn in Ubuntu reeds veel stijl/icon-instellingen aanwezig. De combinatie van beiden is dus door verschillende ontwikkelaars getracht tot het aantal zinvolle combinaties terug te brengen.
Als je hiervan wilt afwijken, is dat je goed recht, maar dan moet je de beste instellingen voor deze combinaties zelf uitproberen.
Een roze paneel met een rood lettertype schijnen sommige 20- users nog prima te kunnen gebruiken. De meeste 40+ gebruikers beginnen daar niet aan. Deze verfijningen zijn in sterke mate afhankelijk van je videokaart/scherm/ogen-combinatie.

Globaal:
De desktop wordt met bepaalde standaard-instellingen geleverd die getest zijn voor de bruikbaarheid.
Waar ik bij de aanpassingen van een desktop begin:
stijl (zoeken naar de passende kleurcombinaties), hierna icons (wat is voor mij intuïtief herkenbaar), als laatste pas kom ik bij de fonts.

Concreet:
Ik kan hier met de rechter muisknop op een paneel klikken en daar via paneel->eigenschappen de grootte aanpassen. Daar kan ik gaan tot minimaal 23. Kan dat bij jou niet? Welk lettertype heb je gekozen?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Willy4

• Lid
Laat ik het zo zeggen: een bump werkt niet altijd als een positieve prikkel.
Excuses, het is absoluut niet mijn bedoeling om mensen te ergeren. Ik zal het niet meer doen.

Globaal:
De desktop wordt met bepaalde standaard-instellingen geleverd die getest zijn voor de bruikbaarheid.
Waar ik bij de aanpassingen van een desktop begin:
stijl (zoeken naar de passende kleurcombinaties), hierna icons (wat is voor mij intuïtief herkenbaar), als laatste pas kom ik bij de fonts.

Concreet:
Ik kan hier met de rechter muisknop op een paneel klikken en daar via paneel->eigenschappen de grootte aanpassen. Daar kan ik gaan tot minimaal 23. Kan dat bij jou niet? Welk lettertype heb je gekozen?
Precies. Vanwege de leesbaarheid vind ik het fijner als de regelafstand in mijn gehele systeem groter is dan standaard. Daarom heb ik voor algemeen en documenten gekozen voor het lettertype Umpush Light, grootte 10.
Mijn panelen heb ik op Arial 8 gezet, maar ze blijven toch de hoogte van Umpush aanhouden.
Als ik die regelafstand nou los van het lettertype kan regelen, dan zou ik voor het hele systeem gewoon Sans of Arial kunnen kiezen en mijn panelen op 24 zetten.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/18, 13:54:11 door Willy4 »

Offline HarzG

• Lid
Vanwege de leesbaarheid vind ik het fijner als de regelafstand in mijn gehele systeem groter is dan standaard. Daarom heb ik voor algemeen en documenten gekozen voor het lettertype Umpush Light, grootte 10.
Helaas ben ik geen expert voor Gnome en gebruik tegenwoordig Xfce (vroeger KDE). Ik heb net gezien dat de verandering van een desktop-lettertype alleen gevolgen heeft voor de letters van de pictogram-teksten op je desktop. De panelen blijven onveranderd en houden het lettertype aan dat voor het systeem is vastgelegd. Merkwaardig is trouwens ook dat ik in Xfce panelen kan kiezen tussen 16 en 128. Met Gnome is de ondergrens bij 23. ... toch blij dat ik met Xfce werk ...   ;)

Ik denk niet dat "een regelafstand" iets is dat geregeld kan worden voor een paneel. Welk lettertype je ook kiest, de tekst wordt gecentreerd in de beschikbare ruimte geplaatst.
Om je wens misschien met een andere insteek op te lossen, zou je de focus kunnen verplaatsen naar "wat kan ik wel veranderen".

Misschien komt hier nog een Gnome-expert langs met een passende oplossing.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Willy4

• Lid
Helaas ben ik geen expert voor Gnome en gebruik tegenwoordig Xfce (vroeger KDE). Ik heb net gezien dat de verandering van een desktop-lettertype alleen gevolgen heeft voor de letters van de pictogram-teksten op je desktop. De panelen blijven onveranderd en houden het lettertype aan dat voor het systeem is vastgelegd. Merkwaardig is trouwens ook dat ik in Xfce panelen kan kiezen tussen 16 en 128. Met Gnome is de ondergrens bij 23. ... toch blij dat ik met Xfce werk ...   ;)
Niet helemaal waar; In de Configuratie-Editor kun je in Gnome de ondergrens verlagen. Ik heb die bijvoorbeeld gisteren op 10 gezet en als ik in Uiterlijk een compact lettertype aankies, kan ik de hoogte van een panel daar ook naar toe reduceren. Alleen wordt de rest van je systeem er dan niet leesbaarder op.

Ik denk niet dat "een regelafstand" iets is dat geregeld kan worden voor een paneel. Welk lettertype je ook kiest, de tekst wordt gecentreerd in de beschikbare ruimte geplaatst.
Om je wens misschien met een andere insteek op te lossen, zou je de focus kunnen verplaatsen naar "wat kan ik wel veranderen".

Misschien komt hier nog een Gnome-expert langs met een passende oplossing.
Ik heb volgens mij iedere mogelijkheid die ik kon vinden en begreep uitgeprobeerd.
Het blijft eeuwig jammer dat je aan het Quick-Lounge-applet geen Gnome-applets kunt toevoegen. Dan zou alles opgelost zijn.
Enfin, geen mijmeringen verder. Ik wacht het af.
In elk geval bedankt voor de genomen moeite en je antwoorden. :)
« Laatst bewerkt op: 2010/12/18, 19:35:53 door Willy4 »

Maak een bestand aan in je home directory
noem het .gtkrc-2.0 (vergeet de eerste punt niet)

Plaats in het bestand:

style "panel"
{
font_name = "Arial 10"
}
class "*Panel*" style "panel"

Sla het bestand op en open een terminal

voer in de terminal in :
killall gnome-panel

Dit herstart het panel met het gewenste effect

Good Luck!!

Se non è vero, è ben trovato (als het niet waar is, is het goed gevonden)
Desktop: Kubuntu | Laptop:Lubuntu