Ik ben regelmatig aan het internetten via de hotspots van KPN. Nou ik ben vrijwel altijd de enige op die plek.
Als je gewoon een hotspot neemt die niet druk is (zoals bij benzinestations) dan kan er denk ik niet zoveel kwaad.
Hoe weet je dat je de enige bent op die plek? Misschien zit er wel iemand in een auto het verkeer af te luisteren...
En die hoef je dus niet met je eigen ogen te kunnen zien, en je ziet hem ook niet als gebruiker van het netwerk omdat hij alleen luistert.
Ga dus voor een hotspot die erkend is ...
En hoe wou je dat controleren?
Beveilig je computer extra met een firewall en let op op wat voor manier de security daar is.
Wanneer het beveiligd is met WEP dan is er al een veel hoger risico dat er iemand theoretisch gezien zou kunnen meekijken.
Omdat het password van WEP simpelweg veel eenvoudiger te hacken is.
De meeste hotspots die ik heb gezien gebruiken helemaal geen encryptie. Die zijn dus heel makkelijk af te luisteren.
KPN hotspots moet je secure op inloggen, niet in de verbinding zelf maar wel als je je wachtwoord en username ingeeft bij KPN hotspot.
Dus het is zeker veilig. Erkend is natuurlijk of er een grote naam aanhangt.
Echter natuurlijk blijft opletten nog steeds van belang. Maar echt je moet ook geen beren zien die er niet zijn.
Internetbankieren kan best over die lijn. Je Tancode is maar een keer geldig, dus die kunnen ze heus niet zomaar weer gebruiken.
Ik internet veel via hotspots en heb nog NOOIT in al die jaren zelf problemen gehad !!
Ingewikkelde dingen met VPN tunnels lijkt me voor die paar keer dat je internet veel te veel gedoe.
Maar goed, je moet het uiteindelijk zelf bepalen, inschatten en vertrouwen.
Gezonde oplettendheid doet al heel veel denk ik