Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Veilig internetten in hot spot of wifi omgeving?  (gelezen 7273 keer)

Offline John K

• Lid
Veilig internetten in hot spot of wifi omgeving?
« Gepost op: 2010/12/13, 13:51:57 »
Ik kom af en toe in locaties met wifi internet, hoe kan ik mijn internetverkeer beveiligen tegen meekijken bij bijv. inloggen en lezen in/van webmail? Ik gebruik Firestarter, maar dat lijkt mij niet bedoelt om internetverkeer te beveiligen.

Groeten John K

Re: Veilig internetten in hot spot of wifi omgeving?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/13, 20:17:32 »
Terminalvenster:

sudo ufw enable

Beveiligd :)

Offline Tom

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/13, 20:25:15 »
Nog beter is gufw installeren staat in synaptic dan ziet u ook grafisch wat er ingesteld is ,ook kunt u nog een logboek daarbij inschakelen om de activiteiten te lezen.
Als u hem normaal activeert staat hij geloof ik op laag ,via gufw kunt u hem ook wat hoger instellen.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/13, 20:26:49 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/13, 20:36:22 »
ssh tunnel maken naar thuis, en van daar uit internetten.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/13, 20:43:39 »
Ik heb zelf ook Firestarter, dat is een grafische firewall (met logs).
Echter, ik vermoed dat je het daadwerkelijke draadloze verkeer tussen een router en je pc bedoelt. Als je die wilt versleutelen, zul je WPA2 moeten instellen als je verbinding maakt met die router. Of die router zelf adequaat beveiligd is (als die niet van jezelf is), en hoe je dat kunt vaststellen, kan ik niet goed beoordelen (ik werk nog oldskool met LAN-bekabeling  ;)). Ik zou daar voorzichtig mee zijn.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Tom

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/13, 20:47:56 »
Ik kom af en toe in locaties met wifi internet < Dat heeft hij geschreven dus niks thuis. :evil:
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/13, 20:56:30 »
Wanda, dat bedoel ik ook ('die router------als die niet van jezelf is'). Misschien had ik het wat duidelijker moeten formuleren. Thuis kan je alles instellen, dat wordt een ander verhaal bij een lokaal WiFi punt 'ergens in de stad'. Volgens mij bedoelen we hetzelfde  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Tom

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/13, 20:57:36 »
 :-* :-* :-*

« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/13, 21:04:04 »
GUFW is ruim voldoende ! Tijdelijke connecties zelfs met WEP- versleuteling zijn niet zó snel  te kraken... tenzij je pc constant als ROOT gebruikt wordt.

Roaming connecties zijn slechts tijdelijk, tenzij je er een sport van maakt om op het netwerk van je buurman te zitten.... !!!

Hotspots (zoals wij die kennen hier in België) gebruiken is relatief vrij safe...
Maar de vraag is : wát ben je aan het doen op zo'n netwerkje ....???
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Reijer

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/13, 21:38:33 »
http://sites.google.com/site/computertip/veiligheid#TOC-Gebruik-van-onbeveiligde-of-gedeeld
(punt 5, rechterkolom)
Mee eens; alleen zou ik "firewall" vertalen met "brandscherm"
Reijer.

Offline John K

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/14, 13:21:18 »

Maar de vraag is : wát ben je aan het doen op zo'n netwerkje ....???

Heb ik al genoemd; inloggen op webmail. Ik zou niet graag willen dat onbevoegden mij mijn inlognaam en wachtwoord 'zien' invullen of mijn mail meelezen.

Zo ie zo vind ik de vraag niet relevant. Wat ik ook doe, ik wil niet dat mensen meekijken. Maar mijn grootste zorg is of ik veilig kan internetbankieren en mailen en mijn server kan bereiken via een WIFI/ hotspot 'ergens in de stad'.

Offline landfiets

• Lid
    • Toets en Stem
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/14, 13:30:17 »
Ik ben regelmatig aan het internetten via de hotspots van KPN. Nou ik ben vrijwel altijd de enige op die plek.
Als je gewoon een hotspot neemt die niet druk is (zoals bij benzinestations) dan kan er denk ik niet zoveel kwaad.

Ik denk dat je voorzichtig moet zijn met prive wlan netwerkjes van mensen of van het plaatselijke hotel die zelf wat in elkaar geflansd heeft. Daar is denk ik een groter risico. Ik ben al bij hotels geweest (vooral buitenland) waar ik zelf gewoon in de router kon komen omdat ze de standaard passwords er in hadden. Ik kon alles zo veranderen.

Ga dus voor een hotspot die erkend is en waarvan je het idee hebt dat er op dat moment niet veel opzitten.
Beveilig je computer extra met een firewall en let op op wat voor manier de security daar is.
Wanneer het beveiligd is met WEP dan is er al een veel hoger risico dat er iemand theoretisch gezien zou kunnen meekijken.
Omdat het password van WEP simpelweg veel eenvoudiger te hacken is.

Wees op je hoede, maar zie geen beren op de weg die er niet zijn.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/14, 13:39:25 »
De veiligste optie is het opzetten van een VPN naar een computer die je wel vertrouwt.
Dit kan al vrij simpel via SSH, waarna je al het browserverkeer via de SSH tunnel laat verlopen.
Korte Engelse handleiding: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=723025

Verder kan ik het gebruik van Firestarter afraden, omdat die niet lekker samenwerkt met de Netwerkmanager van Ubuntu. En Firestarter heeft sinds 2005 al geen updates meer gekregen voor zover ik het kan zien, dus ik verwacht ook niet dat dat binnen afzienbare tijd opgelost gaat worden.
Het handigste is dus om dat pakket compleet te verwijderen en om UFW te gebruiken.

Een firewall is natuurlijk altijd handig om je computer zelf te beschermen, maar het doet verder niks om je verbinding te beschermen tegen afluisteraars.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/14, 13:44:24 »
Ik ben regelmatig aan het internetten via de hotspots van KPN. Nou ik ben vrijwel altijd de enige op die plek.
Als je gewoon een hotspot neemt die niet druk is (zoals bij benzinestations) dan kan er denk ik niet zoveel kwaad.
Hoe weet je dat je de enige bent op die plek? Misschien zit er wel iemand in een auto het verkeer af te luisteren...
En die hoef je dus niet met je eigen ogen te kunnen zien, en je ziet hem ook niet als gebruiker van het netwerk omdat hij alleen luistert.

Citaat
Ga dus voor een hotspot die erkend is ...
En hoe wou je dat controleren?

Citaat
Beveilig je computer extra met een firewall en let op op wat voor manier de security daar is.
Wanneer het beveiligd is met WEP dan is er al een veel hoger risico dat er iemand theoretisch gezien zou kunnen meekijken.
De meeste hotspots die ik heb gezien gebruiken helemaal geen encryptie. Die zijn dus heel makkelijk af te luisteren.

Offline landfiets

• Lid
    • Toets en Stem
« Reactie #15 Gepost op: 2010/12/14, 13:56:47 »
Hoe weet je dat je de enige bent op die plek? Misschien zit er wel iemand in een auto het verkeer af te luisteren...
En die hoef je dus niet met je eigen ogen te kunnen zien, en je ziet hem ook niet als gebruiker van het netwerk omdat hij alleen luistert.

Citaat
Ga dus voor een hotspot die erkend is ...
En hoe wou je dat controleren?

Citaat
De meeste hotspots die ik heb gezien gebruiken helemaal geen encryptie. Die zijn dus heel makkelijk af te luisteren.

KPN hotspots moet je secure op inloggen, niet in de verbinding zelf maar wel als je je wachtwoord en username ingeeft bij KPN hotspot.
Dus het is zeker veilig. Erkend is natuurlijk of er een grote naam aanhangt.

Echter natuurlijk blijft opletten nog steeds van belang. Maar echt je moet ook geen beren zien die er niet zijn.
Internetbankieren kan best over die lijn. Je Tancode is maar een keer geldig, dus die kunnen ze heus niet zomaar weer gebruiken.

Ik internet veel via hotspots en heb nog NOOIT in al die jaren zelf problemen gehad !!
Ingewikkelde dingen met VPN tunnels lijkt me voor die paar keer dat je internet veel te veel gedoe.
Maar goed, je moet het uiteindelijk zelf bepalen, inschatten en vertrouwen.

Gezonde oplettendheid doet al heel veel denk ik
--------------
--------------

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #16 Gepost op: 2010/12/14, 14:05:15 »
KPN hotspots moet je secure op inloggen, niet in de verbinding zelf maar wel als je je wachtwoord en username ingeeft bij KPN hotspot.
Dan is alleen het versturen van je username en wachtwoord beveiligd via SSL oid, maar de rest van wat je verstuurd is dat toch niet?

Citaat
Iedereen kan een accesspoint ergens neerzetten met de naam van KPN, of een andere aanbieder. Hoe weet je zeker dat die accesspoint ook echt van die partij is? De inlogpagina kan je ook namaken, dus daar zie het dan ook niet direct aan.

Citaat
Echter natuurlijk blijft opletten nog steeds van belang. Maar echt je moet ook geen beren zien die er niet zijn.
Internetbankieren kan best over die lijn. Je Tancode is maar een keer geldig, dus die kunnen ze heus niet zomaar weer gebruiken.
Je TAN code is misschien wel veilig, maar vind jij het geen probleem dat een aanvaller jouw banksaldo kan bekijken? En alle bij- en afschrijvingen?

Citaat
Ik internet veel via hotspots en heb nog NOOIT in al die jaren zelf problemen gehad !!
Ingewikkelde dingen met VPN tunnels lijkt me voor die paar keer dat je internet veel te veel gedoe.
Hoe bedoel je dat je nooit problemen gehad hebt? Je krijgt niet vanzelf een waarschuwing dat iemand met jouw verbinding mee aan het kijken is.
Als zo iemand niet direct misbruik maakt van de afgeluisterde informatie kom je er ook niet direct achter...

Citaat
Dat is altijd goed natuurlijk :)

Offline landfiets

• Lid
    • Toets en Stem
« Reactie #17 Gepost op: 2010/12/14, 14:14:24 »
Dan is alleen het versturen van je username en wachtwoord beveiligd via SSL oid, maar de rest van wat je verstuurd is dat toch niet?

Citaat
Iedereen kan een accesspoint ergens neerzetten met de naam van KPN, of een andere aanbieder. Hoe weet je zeker dat die accesspoint ook echt van die partij is? De inlogpagina kan je ook namaken, dus daar zie het dan ook niet direct aan.

Citaat
Je TAN code is misschien wel veilig, maar vind jij het geen probleem dat een aanvaller jouw banksaldo kan bekijken? En alle bij- en afschrijvingen?

Citaat
Hoe bedoel je dat je nooit problemen gehad hebt? Je krijgt niet vanzelf een waarschuwing dat iemand met jouw verbinding mee aan het kijken is.
Als zo iemand niet direct misbruik maakt van de afgeluisterde informatie kom je er ook niet direct achter...

Citaat
Dat is altijd goed natuurlijk :)

Als ik jou zo hoor kan je er beter gewoon niet aan beginnen met een hotspot.
Jij wil teveel zekerheid die er gewoon niet te vinden is in dit soort dingen.
Helemaal volledig dichtspijkeren zal NOOIT kunnen.
Het is het bepalen en inschatten van een risico en niet van het op slot zetten van een verbinding voor anderen.

Zoveel is er bij mij niet te halen dus ik heb werkelijk 'schijt' er aan als iemand mijn saldo zou kunnen zien.

Ik zou zeggen relax en gebruik je gezonde verstand of begin er niet aan
--------------
--------------

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #18 Gepost op: 2010/12/14, 14:25:22 »
Echt een groot probleem is het niet hoor.
Ik heb er geen problemen mee om al mijn verkeer via SSH te tunnelen. Zo is in ieder geval het makkelijk afluisterbare verkeer tussen de hotspot en mijn laptop versleuteld.

Offline John K

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2010/12/14, 15:57:14 »

Hoe doe ik dit? Zo http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=723025  ?

Ik heb geen kaas gegeten van VPN etc., wordt dat in bovenstaande link beschreven? En gaat het verkeer via de hotspot naar de comp thuis?

En wat is Openvpn dan in Ubuntu? Ik vind het verhaal in de link ingewikkeld, vooral het stukje over socks5 via ssh, is dit nodig?

Offline John K

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2010/12/14, 21:11:43 »
Niemand meer??

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #21 Gepost op: 2010/12/14, 21:25:25 »
Hoe doe ik dit? Zo http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=723025  ?
Dat is inderdaad een manier om je verkeer te tunnelen over SSH.

Als er WPA of dergelijke gebruikt wordt, betekent het dat de verbinding tussen jou en de router versleuteld is. Nu ben je "beschermd" tegen mannetjes die ook in de buurt zitten en meeluisteren.

Echter zou de beheerder van de hotspot nu nog steeds kunnen meekijken. Om dit ook nog te voorkomen kun je het beter ook nog end-to-end encryption gebruiken. Dus bijvoorbeeld alleen sites bezoeken die beginnen met https: Op deze manier gaan je gevoelige gegevens zoals wachtwoorden nooit onversleuteld over het lijntje. Dit is niet eens zo'n heel gek idee gezien het ook simpel blijkt te zijn om jezelf voor te doen als hotspot.

Het tunnelen is erg makkelijk en veilig omdat in iedergeval alles wat je browser verstuurt en ontvangt via de versleutelde SSH verbinding gaat.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/14, 22:31:04 door Rachid »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #22 Gepost op: 2010/12/14, 21:47:57 »
Beste John K,

In aansluiting op de post van Rachid, je kan een add-on op FireFox installeren waarbij je altijd een https-verbinding maakt: http://www.webmonkey.com/2010/11/secure-firefox-with-new-https-everywhere-add-on/  ;)

Offline John K

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2010/12/16, 20:41:25 »
Asphyxia, ik heb het geinstalleerd. Het lijkt goed te gaan maar soms opent Firefox toch HTTP ipv HTTPS. Even oefenen denk ik.

Ik heb de tunnel nog niet voor elkaar, lijkt erg ingewikkeld met deze link http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=723025

Er staat in de eerste alinea van deze HowTo: SSH Tunnel Firefox
"This tutorial assumes you have an account on a remote machine you can ssh into. This is a pretty easy set up."

Welk account???

Groeten John K

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #24 Gepost op: 2010/12/17, 00:19:07 »
you have an account on a remote machine you can ssh into.
Een computer waar jij via SSH op kan inloggen. Bijvoorbeeld een computer thuis (die dan uiteraard aan moet staan).
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!