Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows kwijt?  (gelezen 2227 keer)

Windows kwijt?
« Gepost op: 2010/12/12, 00:13:07 »
Hoi mensen,

Ik ben diep wanhopig, ik hoop dat de schade niet te ernstig is...
Ik heb zojuist voor mijn werk Ubuntu naast W7 geïnstalleerd, alleen heb ik niet een aparte Ubuntu partitie gemaakt en kan ik dus  nu niet Windows/Ubuntu dualbooten. ik kom meteen in Ubuntu. Ook bestandssysteem -> eigenschappen geeft aan 206GB aan vrije ruimte te hebben. Nu stond er niet veel belangrijks op, maar het is wel jammer. schijven en hopen muziek zijn nu dus gewoon weg?
Ik had Ubuntu alleen maar nodig voor het uitlezen van Bad Sectors, niet om compleet over te stappen?!
Is de data nog te redden of ben ik hopeloos verloren> voor één maal leg ik mijn trots als systeembeheerder aan de kant. een dual-boot ben ik niet gewend!

groet,

Joppe.

Re: Windows kwijt?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/12, 07:20:51 »
Zoek in nautilus if de windows mappen er nog staan, kijk zo nodig wat je indeling van je harde schijf is (of het nog een ntfs is).
Kijk uit naar de mappen 'Windows' 'System32' en 'ProgrammData' enzo, die je alleen op windows vind.

En als je alleen de bad sectors wou zoeken, waarom gebruik je dan niet gewoon de liveCD/liveUSB?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/12, 08:00:00 »
Het punt was dat ik een hot swap bay heb voor harde schijve, dus klepje open, harde. Schijf erin en je hebt je harde schijf ingeladen. Dat zou een hoop tijd besparen elke keer.
Ik denk dat ik de paretologic weer even ga opzoeken om de bedrijfsinfo weer even naar boven te halen. Dat is het wel zo'n beetje. Ik zal dadelijk mijn computer opstarten en kijken of die mappen er nog zijn.

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/12, 08:14:09 »
Probeer eens in de terminal het commando sudo update-grub.Als er echt een dual Boot is aangemaakt,zou nu dit commando ook Windows in Grub moeten verschijnen.
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/12, 08:18:15 »
Het ziet erin de nautilus niks gevonden. ook zoeken naar mappen als system32 of Program Files leverde niks op. bij dit commando krijg ik alleen Found Linux image, Found initrd image en Found memtest86+ image. Nu had ik Memtest86+ geinstalleerd op windows, is dit een spoor naar de oplossing?

Ik ben niet bang om Windows opnieuw te installeren, was ik eigenlijk sowieso al van plan aangezien de schijf aardig vol begon te raken met niks. punt is dat ik bezig was met een vriend een bedrijf op te zetten en dat logo's en alles ook in Windows stonden. Zou erg jammer zijn als die nu weg zijn. Maar ik kan er mee leven.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/12, 08:21:11 door naarden 4ever »

« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/12, 08:21:07 »
Nee niet bepaalt.
Is de harde schijf nog wel NTFS? want ik denk dat je toch geformatteerd hebt...
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/12, 08:22:59 »
De schijf is nu inderdaad ext4, geen NTFS. geformatteerd dus. Jammer, maar niks aan te doen.

Linux Live CD pakken en maar eens partities gaan maken dan.

BTW, is die 10GB wisselgeheugen normaal? kan me niet herinneren dat het zo groot was. Mijn 250GB harde schijf is nu nog maar 210GB, voorheen was dat 232GB... Kan ik de unallocated gewoon wegpartitioneren, of is dat de ruimte voor de bad sectors?

grtz
« Laatst bewerkt op: 2010/12/12, 08:28:47 door naarden 4ever »

« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/12, 08:27:16 »
Das inderdaad wel jammer ja :(
Je hebt geen back-ups? En partities zijn altijd handig he? Een stuk veiliger vind ik ook.
Desktop:
Notebook:

Offline chaos7

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/12, 08:31:25 »
een collega van mij heeft dit ook eens gehad. er zijn tooltjes om toch nog een heleboel data terug te halen. niet alles is overschreven. maar hoe dat nu heet?
iets met "rec" dacht ik.
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/recovery-met-photorec-hoe-opslaan-naar-externe-harde-schijf-%28ik-vind-ze-niet%29/
« Laatst bewerkt op: 2010/12/12, 08:43:12 door chaos7 »
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/12, 08:32:17 »
Nope, geen backups, moet ik wel maken maar ik heb op het moment van typen geen externe harde schijf tot mijn beschikking. bovendien is de enige harde schijf die we thuis hebben, is een 150/150GB harde schijf, en daar past mijn harde schijf in zijn geheel niet op.

maar is 10GB unallocated normaal? mag die kleiner?

« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/12, 08:32:55 »
een collega van mij heeft dit ook eens gehad. er zijn tooltjes om toch nog een heleboel data terug te halen. niet alles is overschreven. maar hoe dat nu heet?
iets met "rec" dacht ik.

Heb er ook verschillende. Het heet, tenminste, in mijn geval, Paretologic Data Recovery Pro.

Offline tim100

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/12, 08:48:02 »
nou het klinkt misschien raar maar ik ben pas 7 jaar en ik weet er alles van maar goed jou probleem kont wel eens vaker voor maar ik denk dat jou systeem niet te reden is alleen als je een back-up hept gemaakt dan kan je nog een paar dingen reden maar ik heb een tip een schijf van een laptop is heel maar dan ook heel gevoelig maar zo niet geen back-up dan weet ik het niet om mij te mailen op het Ubuntu  account is dit mijn gebruikers naam waar je me mee kan mailen tim100 en ik heet Tim Hammink

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/12, 12:30:45 »
@naarden4ever: de swap-partitie moet iets groter zijn dan de omvang van je RAM-geheugen. Bijvoorbeeld 100 MB (0,1 GB) groter. Dat is zat.

Je hebt het trouwens eerst over wisselgeheugen, en daarna over unallocated. Dat kan niet allebei zo zijn. Hoe zit het precies?

Moderator edit: even een wat opgeschoond
« Laatst bewerkt op: 2010/12/12, 12:57:21 door Nunslaughter »

« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/12, 12:57:57 »
Een paar berichten verwijderd. Gelieve de topicstarter te helpen, niet afreageren op andere leden.

« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/12, 14:29:47 »
met je hot swap bay (wat ik ook heb ! een buttherworth) kan je je 'verloren' schijf terug inlezen;
je maakt van die bay een boot-systeem met een andere schijf, en je gebruikt je verknoeide (sorry vond geen ander woord; ligt aan me zenne lol ) schijf als een slave-schijf. Zo kan je direct verloren data terugvinden.

Ik hoop alleen, met de suggestie die jezelf gaf van recovery-software, dat het probleem niet nóg groter maakt; heb zo'n vermoeden.

Succes !

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/12/12, 14:36:48 »
"Unallocated" wil nog niet zeggen dat het "Vrije Ruimte" is.
Heb zelf eens gehad dat het bestandssysteem-lijst (hoe heet dat ding nu weer? Het ontglipt mij ineens) verdwenen was en geheel mijn schijf was unallocated maar was niet leeg, dus dat kan de windows-data zijn. Let dus op dat je dit niet ziet als vrije ruimte.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline opvolger

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2010/12/12, 22:06:12 »
Waar ik hele goed ervaring mee heb, is testdisk. link
Dit gebruikte ik vaak met het live OS knoppix.

ik heb mensen gehad waar een bad-sector in de FAT-index was gevallen, dus alle bestanden waren weg. partitie was beschadigd volgens windows en alleen nog te formateren.
Met testdisk alle bestanden op 2 foto's en een textbestand na kunnen herstellen, deze hadden ook bad-sectoren.
als snel op een verwisselbare schijf gezet en klaar.
Mensen dacht slim bezig te zijn om een extra 20 Gig schijf te pakken voor alle foto's en het besturing systeem en programma;s op een 100 Gig schijf te zetten. Alleen er nooit bij stil gestaan dat je dan als nog alles kwijt bent als de 20 gig schijf er mee stopt.
Nu maken ze netjes back-ups op een verwijderbare harddisk... Ze hebben er wel wat van geleerd :)

Ook mensen gehad wie Ubuntu wilde uitproberen en op next/next/next hadden geklikt, alle partitions verwijderd en alleen nog maar Ubuntu. Hier veel data terug kunnen halen maar niet alles.

Met test disk kan je dus partitions herstellen, maar ook naar oude partions zoeken en deze herstellen, als wat dan nog niet overschreven is, kan je terug halen.

Dit vergeten mensen ook nog wel eens als ze een 2de ahnds pc verkopen, dan kan je dit dus ook terug halen. volgens mij kan je met testdisk tevens een hardeschijf ECHT leeg halen. (overal dus 1en of 0en schrijven) zodat er geen data meer terug te halen is.

« Reactie #17 Gepost op: 2010/12/12, 22:10:53 »
met je hot swap bay (wat ik ook heb ! een buttherworth) kan je je 'verloren' schijf terug inlezen;
je maakt van die bay een boot-systeem met een andere schijf, en je gebruikt je verknoeide (sorry vond geen ander woord; ligt aan me zenne lol ) schijf als een slave-schijf. Zo kan je direct verloren data terugvinden.

Ik hoop alleen, met de suggestie die jezelf gaf van recovery-software, dat het probleem niet nóg groter maakt; heb zo'n vermoeden.

Succes !

nu vraag ik je, waarom zou het erger worden? Gebruik het vrij vaak bij mensen die per ongeluk belangrijke files hebben weggegooid...

Maar goed, ik heb mijn Linux/W7 dualboot, ik heb toch maar geen Ubuntu gekozen vanwege het niet gewend zijn eraan, en linux kleiner is en gparted en diskutility heeft.

Er mag een slotje op

Grtz