Waar ik hele goed ervaring mee heb, is testdisk.
linkDit gebruikte ik vaak met het live OS knoppix.
ik heb mensen gehad waar een bad-sector in de FAT-index was gevallen, dus alle bestanden waren weg. partitie was beschadigd volgens windows en alleen nog te formateren.
Met testdisk alle bestanden op 2 foto's en een textbestand na kunnen herstellen, deze hadden ook bad-sectoren.
als snel op een verwisselbare schijf gezet en klaar.
Mensen dacht slim bezig te zijn om een extra 20 Gig schijf te pakken voor alle foto's en het besturing systeem en programma;s op een 100 Gig schijf te zetten. Alleen er nooit bij stil gestaan dat je dan als nog alles kwijt bent als de 20 gig schijf er mee stopt.
Nu maken ze netjes back-ups op een verwijderbare harddisk... Ze hebben er wel wat van geleerd

Ook mensen gehad wie Ubuntu wilde uitproberen en op next/next/next hadden geklikt, alle partitions verwijderd en alleen nog maar Ubuntu. Hier veel data terug kunnen halen maar niet alles.
Met test disk kan je dus partitions herstellen, maar ook naar oude partions zoeken en deze herstellen, als wat dan nog niet overschreven is, kan je terug halen.
Dit vergeten mensen ook nog wel eens als ze een 2de ahnds pc verkopen, dan kan je dit dus ook terug halen. volgens mij kan je met testdisk tevens een hardeschijf ECHT leeg halen. (overal dus 1en of 0en schrijven) zodat er geen data meer terug te halen is.