Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Krijg geen windows programma's werkend in wine  (gelezen 1887 keer)

Offline eekie

• Lid
Krijg geen windows programma's werkend in wine
« Gepost op: 2010/12/11, 20:09:31 »
Ik probeer een tool om satelliet ontvangers te herprogrammeren te installeren met wine. Dat lijkt helemaal goed te gaan maar aan het eind blijkt de toepassing een uitzondering te hebben gegenereerd die wine niet aankan. Code: Process ID=0x23 (35), Thread ID=0x24 (36). Er blijkt geen JIT debugger te zijn geinstalleerd. Zoek ik op JIT debugger in synaptic dat wordt niets zinvols gevonden. Na wat googelen dacht ik te begrijpen, dat de installatie van .netframework vereist was. Gedownload en met wine te lijf. Aan het eind van de installatie krijg ik een schermpje met: U moet "Windows onderdelen in- of uitschakelen"in het configuratiescherm gebruiken om Microsoft .Net framework 3.5 te installeren of te configureren. Ik zit in Ubuntu toch! Netframework 2.0 geeft bij het installeren de foutmelding: Het programma install.exe is een serieus probleem tegengekomen en moet worden afgesloten.
Ik heb wine 1.3.9 geinstalleerd omdat de beta versie die standaard op Ubuntu 10.10 zit de problemen ook gaf.
Andere programma's kon ik ook al niet installeren.
Wat is er loos met wine?
Eekie
Asus sabertooth 990fx motherboard  -AMD Bulldozer 8150 AM3 processorMSI -AMD-ATI-HD6800 -2x 4GB corsair 1600 DDR3 SDRAM memory -2 striping sata raid harddisks, 2x2 striping SSD (Vertex 2,3) ,    , 1 IDE disk -2sata DVD-R  Samsung Writemaster  -500 W powersupply

Re: Krijg geen windows programma's werkend in wine
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/11, 20:54:50 »
Mijn W7 had pas ook een update voor die .NET. Het is denk een of ander belangrijk systeemprogramma of iets dergelijks. En omdat Wine alleen een layer is, heeft hij dit waarschijnlijk niet.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline dropl

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/11, 21:57:29 »
Als je extra software in je wine-windows map wilt installeren kan ik je het winetricks script aanraden.
Hiermee installeer je getestte versies van windows onderdelen in een handomdraai.
Winetricks wordt ook op de site van wine besproken en doorgelinkt:
http://wiki.winehq.org/winetricks
Ge wit dit oit noit nie

Offline eekie

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/12, 15:48:38 »
Bedankt voor de winetricks. De .netframeworks, mono en andere software, waarvan ik dacht dat ze interessant waren heb ik geinstalleerd. De satelliet ontvanger herprogrammeertool die ik daarvoor aan de praat had gekregen (hoewel die ondere wine mijn com-poort niet kon vinden) wil niet meer opstarten, ook niet na herinstallatie.
Ik krijg de foutmelding: Please set registry key HKLM\Software\Microsoft\Net.framework\InstallRoot to point to the .NET Framework install location.
In windows kan ik hiemee vooruit maar hoe doe ik dat in wine?
Eekie
Asus sabertooth 990fx motherboard  -AMD Bulldozer 8150 AM3 processorMSI -AMD-ATI-HD6800 -2x 4GB corsair 1600 DDR3 SDRAM memory -2 striping sata raid harddisks, 2x2 striping SSD (Vertex 2,3) ,    , 1 IDE disk -2sata DVD-R  Samsung Writemaster  -500 W powersupply

« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/12, 17:47:50 »
extra info: .NET Framework is nodig voor C# (programmeertaal)
las ik vanmiddag bij de update ervan op mijn Windows.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline dropl

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/12, 18:26:49 »
Je kan altijd met wine opnieuw beginnen door de .wine map in je home dir te verwijderen.
Dat doe ik tenminste altijd als ik denk niet verder te komen met vage foutmeldingen
Daarnaast is het van belang dat wine toegang tot een compoort ondersteunt (geen idee) en dat je als gebruiker toegang hebt tot die compoort onder linux.
Heten die dingen onder linux niet /dev/ttyS0 etc?
Bij mij (debian) is de groepseigenaar dialout met lees- en schrijfrechten, dus zal je tenminste tot die groep moeten behoren.
sudo adduser `whoami` dialout
Ge wit dit oit noit nie

« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/16, 22:01:50 »
Misschien is Windows in VirtualBox een alternatief voor Wine.
Wat betreft de werking voor com-poorten heb ik geen idee, die dingen zitten al jaren niet meer op m'n laptop, maar als je de "Restricted" versie download werkt een heleboel usb-apparatuur prima, misschien com-poorten ook wel.
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5