Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] harde schijf volgelopen, xubuntu start niet meer  (gelezen 3486 keer)

Offline poj

• Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
[OPGELOST] harde schijf volgelopen, xubuntu start niet meer
« Gepost op: 2010/12/11, 19:59:36 »
Het volgende is het geval:

systeem met xubuntu 10.04
2 hard-disks
op eerste hard-disk meerdere partities (oa. /, /data en een windows xp partitie)
automatische back up op 2de hd.
2de HD gemount als /backup

Nu heeft de 2de HD het begeven en niet meer gemount. De back up wordt gemaakt op /backup en hierdoor liep de / -partitie vol. Wel het backup bestand weggegooid, maar het staat kennelijk nog ergens want de systeempartitie is helemaal vol en ubuntu wil niet meer opstarten in de grafische mode. Wel is een opstart in de tekstmode nog mogelijk.

Welke opties zijn er nog mogelijk, behalve dan het systeem opnieuw te installeren?

Hopelijk krijg ik snel een concreet antwoord.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/12, 17:18:15 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 22.04 en 24.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: harde schijf volgelopen, xubuntu start niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/12, 07:47:18 »
Formatteren.

Probeer anders wat nutteloze bestanden te verwijderen van de schijf zoals films etc.
Hoeveel van de hoeveel ruimte heeft de partitie nog over?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline ivo

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/12, 10:28:11 »
Formatteren.

Probeer anders wat nutteloze bestanden te verwijderen van de schijf zoals films etc.

"Formatteren", wat is dat nou voor een non-antwoord.
Gewoon ruimte vrijmaken en dan werkt het weer.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/12, 10:37:13 »
Om te kunnen uitzoeken wat daar fout gaat, kan je met een live-CD starten.
Vervolgens ga je de volle HD mounten en blader je naar het bestand /etc/fstab. NB: Dus niet het bestand van de CD maar dat van de HD bekijken.
Kopieer de inhoud van het bestand fstab en laat het hier zien.
Achtergrond: er kan sprake zijn van een dubbele/onjuiste mount voor de 1e of 2e HD.

Vraag: Waaraan zie je trouwens dat de 2e HD defect is? Misschien is die nog te benaderen/repareren.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/12, 10:38:19 »
Formatteren.

Het is een mogelijkheid, maar het is natuurlijk niet de slimste, dat is algemeen bekend ;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline ivo

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/12, 10:53:58 »
Formatteren.

Het is een mogelijkheid, maar het is natuurlijk niet de slimste, dat is algemeen bekend ;)

Ja, maar zulke antwoorden geven we hier niet. Voor je het weet doet iemand het inderdaad in onwetendheid en dan ie ie nog verder van huis.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline poj

• Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/12, 11:43:49 »
Beste mensen,

Dank voor de reacties.

@formateerder: Als mijn vraag leest dan had ik zelf ook al de conclusie getrokken dat opnieuw installeren een oplossing is, maar dat kost me weer een halve dag of zo. Zit ik niet echt op te wachten.

@formateerder: Het gaat om de schijf van de root, daar staan geen film e.d. op. De films staan op een andere partitie en die is nog niet vol.

@HarzG: het was me nog niet gelukt om de partitie via de live CD te mounten, maar ga het proberen. Maar ik denk niet dat er iets speciaals is met de Fstab. Ik had de niet werkende HD al een keer afgekoppeld. Het probleem is, dat er warschijnlijk ergenseen bestand oid staat van de backup. Ik had dit bestand wel weggegooid, maar het is niet echt weg kennelijk van de disk, of er wordt nog steeds ruimte voor gereserveerd. Maar ja, waar staat het? Eerder had ik nl nog ca 5 Gb vrij van de 10 Gb van de /-partitie.

@Ivo: Ik was al door schade en schande zo wijs geworden sommige reacties met een korrel zout te nemen. Maar het blijft irritant als er mensen zonder te weten wat ze precies zeggen dat op een forum publiceren. Het zou wijselijk zijn, dat ze er dan bij zetten dat het maar een ideetje is, maar ook nadenken over wat de gevolgen zijn als je opvolgt wat ze zeggen. Indeze zaak dus: formateren betekent het hele systeem opnieuw installeren.

Hopelijk komt er nog een reactie hoe ik de verborgen 5Gb kan vinden en verwijderen
« Laatst bewerkt op: 2010/12/12, 11:46:05 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 22.04 en 24.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline HarzG

• Lid
Re: zoeken naar grote bestanden, systeem opschonen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/12, 12:25:35 »
Je schreef, dat je in de tekst-modus nog kan opstarten. Daarin kan je bijvoorbeeld oudere installatie-bestanden opruimen met
sudo apt-get cleanMet de tekst-modus kom je dus ook naar de /etc/fstab. Je kan de midnight commander starten (mc), bladeren naar /etc en daar zou je fstab kunnen bekijken.

Als je in de tekstmodus het systeem wilt repareren, kan dat ook - stoer  XD .
Je begint met het uitschakelen van de /media omdat je daar niets wilt verwijderen.
# loskoppelen van alle mappen die in media staan
cd /media
ls
sudo umount /media/sda1
# en hiermee doorgaan met alle getoonde media-mappen, bijv.
sudo umount /media/data
# hierna nog kijken of iets anders/vreemds gemount is
mount
Er behoort alleen 1 device aan  / gemount te zijn en voor de rest staan er alleen nog tekstlijnen als proc/none/nfsd/binfmt.

Hierna zoek je naar bestanden van meer dan bijv. 100MB en verwijdert deze als die niet meer nodig zijn:
# de opdracht voor een compleet systeem is
sudo find . -size +100000000c -print
# de opdracht voor een map en alle submappen is
sudo find * -size +100000000c -print
# dan "terminal-verkenner" starten, naar de map bladeren en bestanden verwijderen met F8
sudo mc
Let op: In mc is een delete direct verwijderen en geen move naar de prullenbak.
Je kan je systeem onherstelbaar beschadigen als je vragen zoals "wil je dat echt" niet goed leest.

Maar het kan ook grafisch en dat heeft in deze situatie misschien wat voordelen. Dat werkt met de live-CD.
Het ging mij dus niet om het mounten van de live-CD (in de tekst-modus van het beschadigde systeem) maar om het booten met een live-CD. Hiermee kan je door het geïnstalleerde systeem bladeren en kijken waar die bestanden staan.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/12, 15:19:00 door HarzG »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/12, 16:17:56 »
Je backupbestand dat je weggooide, staat waarschijnlijk in de Trash en blijft dus schijfruimte innemen. Zorg er eerst voor dat je dit kan verwijderen voor je andere adviezen ter harte neemt.

De gebruikerstrash staat onder /home/$USER/.local/share/Trash (met je gebruikerslogin in de plaats van $USER). De eigenlijke bestanden staan daar onder "files": wis die.

Offline poj

• Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/12, 16:52:29 »
Mounten van de hd lukt niet vanuit de live-cd. Of ik doe iets niet goed:

ubuntu@ubuntu:~$ mount
aufs on / type aufs (rw)
none on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
none on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
none on /dev type devtmpfs (rw,mode=0755)
none on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=0620)
/dev/sr1 on /cdrom type iso9660 (ro,noatime)
/dev/loop0 on /rofs type squashfs (ro,noatime)
none on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
none on /sys/kernel/debug type debugfs (rw)
none on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
none on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
tmpfs on /tmp type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
none on /var/run type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
none on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
none on /lib/init/rw type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)

Ga eerst het advies van Vanadium eens volgen.

Offline poj

• Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/12, 17:17:21 »
geniaal Vanadium. Alleen stond deze trash in /root, maar uiteindelijk wel gevonden. Ben door al het gepruts wel een beetje opmaak van mijn bureaublad (met name de panelen) kwijt, maar in ieder geval start xubuntu weer netjes op.  :)

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/12, 17:41:18 »
Mounten van de hd lukt niet vanuit de live-cd. Of ik doe iets niet goed:
Op je bureaublad van de live-CD zie je volgens mij standaard een pictogram voor de harde schijven die worden gezien.

De opdracht "mount" in de terminal mount niets maar toont alleen wat gemount is.
Alleen dan als je na mount opgeeft waar een device is (bijv. dev/sda1) en waaraan dat gekoppeld moet worden (bijv. aan /media/sda1), kan iets gemount worden.

Kan je je defecte HD nog repareren? Daarmee zou je de verwijderde instellingen van de user weer kunnen repareren.

Offline vanadium

• Lid
Re: [OPGELOST] harde schijf volgelopen, xubuntu start niet meer
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/12, 18:17:13 »
Goed meevolgen, HarzG. Dit is ondertussen al opgelost.

Offline HarzG

• Lid
Re: [OPGELOST] harde schijf volgelopen, xubuntu start niet meer
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/13, 15:19:12 »
Goed meevolgen, HarzG. Dit is ondertussen al opgelost.
Daar ging het mij ook niet meer om vanadium.
Mijn 1e opmerking was de reactie op een misverstand van poj over het mounten.
Mijn 2e opmerking, over het repareren, ging dus ook niet over de 1e HD maar over de 2e HD. Die vraag had ik eerder geplaatst en had nog geen antwoord gezien.

Maar goed, voor de vraagsteller is het opgelost.