Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: upgrade naar versie 10.10 ging faliekant  (gelezen 501 keer)

mvdv

  • Gast
upgrade naar versie 10.10 ging faliekant
« Gepost op: 2010/12/04, 23:15:20 »
Hallo,

Ik heb drie weken terug ubuntu geinstalleerd op een nieuwe laptop (gegevens hierna) en dat beviel mij uitstekend. Met name vond ik de "update manager" reuze handig. HIj maakte mij ook attent op een upgrade naar de nieuwste versie, ubuntu10.10. Het hele proces (plm 2 uur!) verliep vlekkeloos, tot ik weer opstartte: het scherm met "ubunti" verschijnt even, en dan zie ik alleen nog zwart-witte blokken. Geen beweging in te krijgen.

Gegevens die ik kon verzamelen:
Hewlett-Packard,  notebook model HP EliteBook 8540w,
Processor type Intel Core i5 CPU M 520, 2.40GHz,
4096 MB RAM
BIOS Revision: 68CVD Ver.F.OB
Video BIOS Revision: nVidia 03/08/10
Er staat verder geen windows of ander OS op.

Is er een andere oplossing dan alles overschrijven met een volledig nieuwe installatie?
Marcel
« Laatst bewerkt op: 2010/12/04, 23:16:53 door mvdv »

Re: upgrade naar versie 10.10 ging faliekant
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/04, 23:44:43 »
Vermoed dat de grafische kaart het probleem is. Maar dat is natuurlijk een beetje een blinde gok.
Kun je wel met de LiveCD van Ubuntu 10.10 werken?
Als je die het systeem laat opstarten heb je meer diagnostische mogelijkheden en dus meer kans op herstel.
Al blijft het belangrijke steeds maar weer te herhalen wat velen al hebben moeten ervaren: een complete verse install is altijd beter dan een upgrade.

Probeer dus eerst eens de Live CD van 10.10 en geef daar in de monitor het commando: sudo lspci (kleine letter L); vervolgens wordt je password gevraagd

Als je dat hebt ingegeven (+entertoets) krijg je een overzicht van de verschillende controllers die in je systeem zitten. Omdat je al NVidia hebt vermeld zal die er waarschijnlijk ook in zit. Dan heb je mogelijk een andere driver nodig.

Geef de uitkomst van lspci hier weer met copieren en plakken.svp tussen code tekens die je boven je tekstveld kunt vinden
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: upgrade naar versie 10.10 ging faliekant
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/04, 23:45:27 »
Dat was een online update ?

Bij mij is dat ook faliekant fout gelopen, zelfs tijdens het installatieproces.

Ik heb gekozen voor een volledig nieuwe installatie, wat eigenlijk ook het beste is om te doen (las ik op het engelstalig forum)

Misschien toch proberen om vlak na het BIOS scherm, de SHIFT toets ingedrukt te houden en via het GRUB menu de herstelmodus te proberen te activeren. Het geeft je mogelijk de optie om het opstartgedrag van Gnome te wijzigen/ herstellen. Als het kan de opstartmanager installeren en instellen .

Maar ik denk dat een 'verse' installatie een meer logische keuze is (downloaden / branden/ installeren)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort