Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grub-probleem tijdens update  (gelezen 989 keer)

Offline LWM

• Lid
  • Steunpunt: Nee
grub-probleem tijdens update
« Gepost op: 2010/12/03, 12:29:40 »
Tijdens de Ubuntu update van gisteren (2 december) kreeg ik de volgende melding in het scherm 'Bezig met configureren van grup-pc'
Grub installation failed.

Processing trigger for python-support...
Instellen van grub-common (1,98-lubuntu8)...
Instellen van grub-pc (1,98-lubuntu8)...
/usr/sbin/grub-setup:error:
bestandssysteem in hdl,8 wordt niet herkend; veiligheidscontrole kon niet worden uitgevoerd

Onder 'help' kwam de melding:
grub failed to install the following devices
/dev/sdb8
If you continue your computer may not start up properly

Omdat ik niet weet hoe de updateprocedure af te breken (geen aanduiding terug of stop of annuleren oid) heb ik als enige optie  toch op Continue geklikt. Na de gevraagde herstart startte de computer gelukkig gewoon op. Wat is er fout gegaan cq wat moet ik met deze melding?  

Offline Gijsbert

• Lid
  • Steunpunt: Ja
Re: grub-probleem tijdens update
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/03, 19:27:06 »
Kan je een terminal (onder Hulpmiddelen) openen, en daarin typen sudo fdisk -l geef erna een ENTER, nu moet je het wachtwoord intypen, hier zie je niets van, geen sterretjes, balletjes o.i.d. Gewoon blind intypen en geef een ENTER. Kan je de uitkomst hier plaatsen?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline LWM

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/21, 23:52:31 »
Moest door omstandigheden mijn topics even laten rusten. Het was ook niet zo'n probleem omdat de pc gewoon prima in ubuntu functioneert en ook volgende updates gaven geen melding dat er iets fout was. Jammer genoeg bleek pas later dat mijn XP (dual boot) niet meer toegankelijk is. Het verschijnt niet meer in mijn keuzescherm.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/22, 00:20:09 »
Doe eerst eens wat Gijsbert vraagt.
Dan kunnen we zien hoe je schijf ingedeeld is en wat de sdb8 is.
ThX

Offline Pjotr

• Lid
    • http://sites.google.com/site/computertip
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/22, 00:36:57 »
Doe eerst eens dit:

Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in (kopieer en plak):
sudo update-grub

Druk op Enter. Je wachtwoord blijft geheel onzichtbaar, je ziet zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

Als dit goed gaat: misschien heb je zoveel Ubuntu-kernelregels in je opstartmenu, dat Windows-opstartregel "buiten beeld"  is geraakt. In dat geval kun je de Windows-opstartregel simpelweg met de pijltjestoets zichtbaar maken (blader door naar beneden).

Offline LWM

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/15, 17:06:30 »
En die laatste suggestie bracht de oplossing! Effe scrollen en daar stond XP keurig! Dat opstartmenu verschijnt maar zeer kort en ik wist helemaal niet dat je daarin kon scrollen (waarom anderhalve pagina opstartmenu vol staat met steeds dezelfde twee Ubuntu-regels is me niet duidelijk, maar het zij zo).
Het is dus opgelost en bedankt voor jullie hulp.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/15, 17:28:10 »
......... (waarom anderhalve pagina opstartmenu vol staat met steeds dezelfde twee Ubuntu-regels is me niet duidelijk, ........

Als daar inderdaad tig keer exact dezelfde twee Ubuntu-regels staan, klopt er iets niet. Waarschijnlijk staan daar steeds twee regels met hetzelfde kernel-nummer, één om 'gewoon' op te starten en één om in 'Veilige modus' op te starten.
Oude kernel-versies kun je verwijderen via (menu Systeem, Beheer) Synaptic pakketbeheer. Laat de nieuwste kernelversie en de versie daarvóór staan en verwijder alle andere. Van elke kernelversie staan drie items in de lijst: linux-headers-'versienummer', linux-headers-'versienummer'-generic en linux-image-'versienummer'-generic

Offline Pjotr

• Lid
    • http://sites.google.com/site/computertip
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/15, 18:21:16 »
Mikkel +1

Zelf verwijder ik altijd alle oude kernels, behalve de op één na nieuwste. Zodoende heb ik dus twee kernels om vanaf op te starten: de nieuwste en de op één na nieuwste.

Die laatste voor alle zekerheid: mogelijk werkt de nieuwste kernel niet zo goed op mijn computer, en dan heb ik tenminste een alternatief. Overigens heb ik dat alternatief maar twee of drie keer hoeven gebruiken, in vijf jaar tijd.

Methode:
http://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-B.-Oude-kernels-verwijderen