Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: openoffice base & onze school... (VBA+forms)  (gelezen 1566 keer)

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
openoffice base & onze school... (VBA+forms)
« Gepost op: 2010/12/03, 10:47:40 »
beste forum.
op dit moment heb ik op mijn school 2 informatica-projecten lopen. 1 daarvan ligt stil.
het probleem is het volgende: we zijn bezig met een database die de kopieën en de reproducties van een repro van een school moet bijhouden. volgens de officiële methode moet dit op MS-access. mijn leraar heeft toestemming gegeven tot het gebruik van base (ubuntu-versie). tot nog toe is alles goed verlopen, ik kon vrijwel alles op base wat ik ook op msacces kon. nu komt het probleem. ik heb een formulier gemaakt en daarin moet een knop "bewerken" komen. (de knop is er al, maar de functies doen het niet). de knop bewerken moet de vergrendeling van het subformulier (tabelobject met de naam SubForm) opheffen. dus ik kan niets veranderen, maar als ik op "bewerken" druk moet ik wel iets kunnen veranderen. op het moment dat het wijzigen van gegevens ontgredeld is moet de knop bewerken een groene tekstkleur krijgen.
ik heb een basic-macro toegevoegd, maar de volgende code geeft alleen maar foutmeldingen terug:
REM  *****  BASIC  *****

Sub Main
SubForm.AllowEdits = True

End Sub


private sub knopBewerken_Click()
SubForm.AllowEdits
knopBewerken.ForeColor = RGB(0, 200, 0)

End Sub

natuurlijk komt dit uit de access handleiding maar ik zou niet weten hoe dit in base zou moeten. de documentatie van base is ook waardeloos. HELP!!



ik heb het bestand bijgevoegd: http://www.mediafire.com/?j6b0k32165ocbrk

Offline Brumm3l

  • Lid
Re: openoffice base & onze school... (VBA+forms)
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/03, 14:13:44 »
Ik heb hier helaas geen verstand van, maar wat me wel opvalt is dit:

Sub Main

End Sub

en vervolgens:

private sub

End Sub

Is de code (/taal) niet hoofdletter (/CamelCase) gevoelig?

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: openoffice base & onze school... (VBA+forms)
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/03, 16:31:35 »
nee de taal zelf is niet hoofdlettergevoelig, maar de variablen en de tabellen zijn wel hoofdlettergevoelig.
dus private sub en Private Sub maakt niet uit.
echter na lang googlen heb ik iets gevonden van een implementatie van VBA in base.
dan denk ik "ja fijn en hoe gebruik ik dat?" en dat staat er niet bij.
als ik een bibliotheek moet importeren of misschien afwijkende commando's moet gebruiken oké vind ik allemaal prima, maar oracle is zo vaag met zijn documentatie dat ik dat er zelfs niet uithaal

Re: openoffice base & onze school... (VBA+forms)
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/03, 21:36:01 »
Heb je al gezocht naar documentatie van Openoffice.org BASIC?

Hier is bijv. het e.e.a. te vinden: http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Documentation/BASIC_Guide

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: openoffice base & onze school... (VBA+forms)
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/04, 09:30:39 »
tuurlijk heb ik daar naar gekeken en als ik daar wijs uit was geworden dan had ik hier niets gepost.
dit ligt niet aan jullie maar aan oracle (en volgens mij zeggen de regels van het forum dat je eerst moet googlen voordat je iets vraagt)
« Laatst bewerkt op: 2010/12/06, 14:37:11 door niekn »