Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mounten usb vanuit ubuntu live.  (gelezen 922 keer)

Mounten usb vanuit ubuntu live.
« Gepost op: 2010/12/01, 23:32:54 »

Zojuist Ubuntu live CD opgestart. Nu wil ik een usb flash drive mounten maar dit werkt niet.

Hij geeft een foutmelding met een suggestie te gaan mounten.

Echter als ik wil mounten moet ik het su (superuser commando) ingeven.

Wat ik begreep van su was dat je zo root kon worden. Maar dit is een live cd; wie kan nu wijzigingen aanbrengen op een cd-rom?

Graag enige uitleg van de opzet van Ubuntu hiermee.

Alle andere tips van het lezen van een linux usb stick via een windows ntfs usb-poort zijn welkom.

Offline Willemtk

• Lid
Re: Mounten usb vanuit ubuntu live.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/01, 23:42:36 »

Zojuist Ubuntu live CD opgestart. Nu wil ik een usb flash drive mounten maar dit werkt niet.

Hij geeft een foutmelding met een suggestie te gaan mounten.

Echter als ik wil mounten moet ik het su (superuser commando) ingeven.

Wat ik begreep van su was dat je zo root kon worden. Maar dit is een live cd; wie kan nu wijzigingen aanbrengen op een cd-rom?

Graag enige uitleg van de opzet van Ubuntu hiermee.

Alle andere tips van het lezen van een linux usb stick via een windows ntfs usb-poort zijn welkom.

op de cd breng je geen veranderingen aan. De ubuntu wordt tijdelijk  op het intern geheugen, de RAM, gezet. Op het RAM geïnstalleerd zeg maar.  En daar kun je wel dingen op veranderen.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/02, 18:32:06 »
Het probleem met je ntfs schijf, is dat ze niet in orde is. Standaard zal Ubuntu die schijf niet aankoppelen om verdere beschadiging te vermijden. Koppel die USB schijf eens aan een Windows systeem aan, en voer een schijfcontrole uit. Ontkoppel de schijf correct. Nu zal Ubuntu die ntfs schijf wel (ook vanuit Ubuntu live) automatisch en correct aankoppelen.

« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/03, 09:30:36 »
Het probleem met je ntfs schijf, is dat ze niet in orde is. Standaard zal Ubuntu die schijf niet aankoppelen om verdere beschadiging te vermijden. Koppel die USB schijf eens aan een Windows systeem aan, en voer een schijfcontrole uit. Ontkoppel de schijf correct. Nu zal Ubuntu die ntfs schijf wel (ook vanuit Ubuntu live) automatisch en correct aankoppelen.

Kan het ook zijn dat niet de goede drivers geinstalleerd zijn voor de USB-poorten?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/03, 15:00:14 »
Controleer eerst maar eens je schijf. Dat is hoe dan ook nodig. Dan kunnen we nog eens naar de drivers kijken mocht het nog nodig zijn.

« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/04, 13:30:36 »

Op zich is het niet meer actueel; ik heb de usb stick weer op mijn reguliere PC aangesloten en het oude Pentium 1 bakkie gaat terug in de kast.

Maar deze situatie geeft wel aan dat niet iedere USB poort automatisch een USB stick met UBUNTU accepteert.

Wat je zegt over de schijf; ik heb de kabels van HD eruit gehaald; in principe moet hij juist dan werken.

Kan het ook zijn dat bepaalde oude USB poorten niet automatisch door alle Ubuntu versies gesteund wordt?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/04, 14:41:49 »
Met schijfcontrole bedoel ik de controle van het bestandssysteem. Dat is een procedure die checkt of het bestandsopslagsysteem nog volledig consistent is. Dat moet je nu en dan eens doen, want kleine problemen met het bestandssysteem kunnen aanleiding geven tot grote problemen en bestandscorruptie.

Linux heeft zeker geen problemen met het herkennen van USB poorten, en allerminst nog met oudere systemen.