Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [SOLVED] Ubuntu 10.10 op HP elitebook 8540w  (gelezen 1186 keer)

Offline djarne

• Lid
  • Steunpunt: Nee
[SOLVED] Ubuntu 10.10 op HP elitebook 8540w
« Gepost op: 2010/11/27, 14:21:07 »
Hallo,

Wegens zeer goede ervaringen met Ubuntu wil ik dit natuurlijk ook installeren op mijn spiksplinter nieuwe HP elitebook 8540w. Dit moet naast Windows 7 gebeuren aangezien ik dit nodig heb voor mijn studie (Adobe, 3D CAD). Nu loop ik bij de installatie van Ubuntu echter tegen het volgende aan:
HP heeft heel leuk 4 primaire partities gemaakt. Eerder (op andere pc´s) maakte ik de windows partitie simpelweg kleiner zodat ik een tweede (Ubuntu) partitie en een swap ernaast kon zetten. Nu is dit niet mogelijk, g-parted meld mij dat ik een primaire parititie moet verwijderen en een extended partitie moet maken. Ik ben bang dat ik hierbij windows 7 opnieuw moet installeren. Weet iemand hoe ik Ubuntu kan installeren zonder windows 7 opnieuw te moeten installeren?
Ik ben bijvoorbeeld ook zeer benieuwd waarom HP zoveel partities nodig heeft. De partities zijn als volgt:

Totale schijfgrootte: 320 GB
C: - 280GB - NTFS - c-schijf zoals windows altijd heeft (boot vanaf deze schijf)
HP_Recovery - 15 GB - NTFS - recovery schijf met besturingssysteem ???
HP_Tools - 2 GB - FAT32 - Wat kan ik hiermee?
System - NTFS - 0,3 GB - Wat is dit?

Wellicht een beetje onduidelijk verhaal, waar het op neerkomt is dit:
Ik wil ubuntu naast Windows 7 installeren op mijn HP 8540w. Dit lukt niet omdat HP 4 primaire partities heeft gemaakt.
Mijn twee vragen aan de forumgebruikers zijn:
- Hoe kan ik dit het simpelste oplossen zonder data (en partitie) verlies?
- Wat staat er op de HP schijven en waarom zijn deze nodig?

PS: ik heb al enkele uurtjes gegoogeld, dus ik zou het grappig vinden als er iemand via google snel het antwoord weet te vinden. Het gaat tenslotte altijd om de search-entries  XD
« Laatst bewerkt op: 2010/11/27, 15:01:52 door djarne »

Offline djarne

• Lid
Re: Ubuntu 10.10 op HP elitebook 8540w
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/27, 15:01:29 »
Ah, ik heb het antwoord gevonden na nog een uurtje googelen:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1400095

Het komt er op neer dat de hp_tools partitie tijdelijk verwijderd kan worden.
Handig voor andere mensen die tegen hetzelfde aanlopen.

Offline Pjotr

• Lid
    • http://sites.google.com/site/computertip
Re: Ubuntu 10.10 op HP elitebook 8540w
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/27, 15:02:03 »
Pas nog hetzelfde meegemaakt met een HP Mini. Ik heb de HP Tools-partitie vernietigd, zodat ik een extended primaire partitie kon aanmaken (met daarop een aantal logische partities).

Nergens last van gehad in de Windows 7 die er al op stond; blijkbaar zijn die HP Tools onbelangrijk.