Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop energie besparen: Granola  (gelezen 1268 keer)

Offline Remuzzz

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Laptop energie besparen: Granola
« Gepost op: 2010/11/27, 13:30:32 »
Hoi!

Wilde kijken of ik mijn nieuwe laptop wat zuiniger kon laten draaien en stuitte toen op Granola. Een tooltje dat dynamisch je CPU downgrade, en weer sneller maakt wanneer je het nodig hebt. Je merkt er niets van en ik bespaar nu wel 50% CPU-energie.

http://www.grano.la

(Ben niet betrokken bij het project, maar dacht dat andere users er misschien wat aan hebben, vandaar mn post)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Dwarsligger
  • Steunpunt: Ja
Re: Laptop energie besparen: Granola
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/27, 21:00:00 »
Mijn Acer schakelt automatisch terug van 2GHz naar 1GHz, wanneer geen snelheid nodig is.
Dit is te controleren door het applet processor snelheid te installeren.
OpenStandaard evangelist, OpenSource promotor, OpenData liefhebber.
Xubuntu gebruiker en voorstander (XFCE).
In Nederland bekend als een Dwarsligger.

Offline Nollie

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/27, 21:47:40 »
Hmmm... ik weet het nog niet. Waarom zijn velen zo negatief op http://www.webupd8.org/2010/11/granola-improves-your-netbooklaptop.html ?

Ubuntu 17.10 en 18.04 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
  • Steunpunt: Nee
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/28, 05:34:42 »
Het lijkt mij ook onzin.
Ten eerste zitten er al een aantal energiebesparende onderdelen in Linux, die standaard aan staan.
Ten tweede zijn die mede ontwikkeld door de dames en heren van Intel, dus ik neem aan dat zij wel weten waar ze mee bezig zijn.

De benchmarks van Granola zijn ook niet helemaal eerlijk.
Er wordt een laptop bekeken waarvan het scherm, netwerk en wifi uitstaan. En laten die nou net relatief veel energie verbruiken bij een laptop... de cpu verbruikt dus relatief weinig. En dat is het enige onderdeel dat Granola beïnvloed.
Dit is puur gedaan om hogere percentages te scoren.

Ze hebben alleen gebenchmarked met Windows 7, dus waar de claim vandaan komt dat hun programma het beste energiebesparend middel op Linux is, is mij een raadsel.

Ze hebben eerst de powermanagement van Windows uitgezet, om als "referentie" te gebruiken. Nogal logisch dat je een hoop kan besparen op zo'n manier... Iedere vorm van powermanagement die je daarna wel toepast wint dan al, ook al is het een hele slechte vorm die zelfs slechter is dan de standaard powermanagement van Windows of Linux.

Kortom: ik geloof geen bal van hun claims en zal het programma dus niet eens proberen.

Bovendien is het closed source en moet je je registreren op de site, dus het is goed mogelijk dat het programma ook hele andere dingen doet dan "energie besparen".

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Dwarsligger
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/28, 15:56:02 »
Dan is mijn idee toch het goedkoopste en zit standaard in Ubuntu.
Eigenlijk is mijn idee alleen een controle op de werking :lol:
OpenStandaard evangelist, OpenSource promotor, OpenData liefhebber.
Xubuntu gebruiker en voorstander (XFCE).
In Nederland bekend als een Dwarsligger.