Het lijkt mij ook onzin.
Ten eerste zitten er al een aantal energiebesparende onderdelen in Linux, die standaard aan staan.
Ten tweede zijn die mede ontwikkeld door de dames en heren van Intel, dus ik neem aan dat zij wel weten waar ze mee bezig zijn.
De benchmarks van Granola zijn ook niet helemaal eerlijk.
Er wordt een laptop bekeken waarvan het scherm, netwerk en wifi uitstaan. En laten die nou net relatief veel energie verbruiken bij een laptop... de cpu verbruikt dus relatief weinig. En dat is het enige onderdeel dat Granola beïnvloed.
Dit is puur gedaan om hogere percentages te scoren.
Ze hebben alleen gebenchmarked met Windows 7, dus waar de claim vandaan komt dat hun programma het beste energiebesparend middel op Linux is, is mij een raadsel.
Ze hebben eerst de powermanagement van Windows uitgezet, om als "referentie" te gebruiken. Nogal logisch dat je een hoop kan besparen op zo'n manier... Iedere vorm van powermanagement die je daarna wel toepast wint dan al, ook al is het een hele slechte vorm die zelfs slechter is dan de standaard powermanagement van Windows of Linux.
Kortom: ik geloof geen bal van hun claims en zal het programma dus niet eens proberen.
Bovendien is het closed source en moet je je registreren op de site, dus het is goed mogelijk dat het programma ook hele andere dingen doet dan "energie besparen".