Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firefox loopt soms vast  (gelezen 9262 keer)

Firefox loopt soms vast
« Gepost op: 2010/11/27, 10:26:22 »
Ik gebruik Kubuntu 10.10 met Firefox 3.6.12. Bij sommige pagina's loopt Firefox helemaal vast inclusief de gehele laptop. Alleen een harde reset werkt dan nog. Ik heb al alle add-ons uitgeschakeld, dit verhelpt het probleem niet. Van twee sites weet ik zeker dat ie daar altijd op blijft hangen. Dat is coenensandershow.nl en als ik op Disney On Ice kaartjes wil bestellen. Verder kan ik gewoon surfen op andere pagina's, niks aan de hand. Als ik dezelfde pagina's met Rekonq bezoek, dan is er niks aan de hand, het ligt dus aan firefox. Wie kan me helpen?

Offline asphyxia

• Forumteam
Re: Firefox loopt soms vast
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/27, 11:23:53 »
Beste maartenkubuntu,

Ik heb net zoals jij Kubuntu 10.10 met FF 3.6.12/NoScript. Geen enkel probleem met deze sites.

Om eens snel te kunnen scannen wat er gebeurd, is het handig om de processen te bekijken als dit gebeurt. Als je een Terminal (Konsole) opent, en je geeft het commando top, dan zie je van processen real-time hoeveel die van je CPU vragen. Je stopt dit weer met Ctrl-q. Wat zie je dan?

Tip: je zou Yakuake kunnen installeren (zit in de repos, kan je via KPackageKit installeren). Dat is een handige drop-down terminal, dan hoef je maar op F12 te drukken en de terminal staat op je scherm. Grootte e.d. kan je instellen.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline barco78

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/27, 18:54:09 »
daarom ben ik op het moment overgestap naar chromium, dat bevalt tot nu nog steeds, opera schijnt ook wel fijn te zijn maar die moet ik nog proberen
Intel core i3-dual 3.06ghz-64 bit  -ram 4gb - 500gb hdd - videokaart:nvidia 1ghz
Besturingsprogramma : ubuntu 11.10

Daarnaast diverse computers vanaf 2,4ghz met verschillende distros
-------------------------------------------------------------------
Linux user number #527239 (Link) http://counter.li.org/
-------------------

« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/28, 00:28:43 »
Beste asphyxia,

Ik heb het even simpel gehouden en de Terminal (Konsole) gebruikt. Hierin zie ik dat FF bij het laden van pagina's die het wel doen, zo'n 5 a 7% max van de CPU gebruiken. Echter als ik een site laadt waar ie op vast loopt dan schiet het CPU gebruik naar zo'n 60 % en vervolgens hangt alles vast. Welke conclusie kan ik hier nu aan verbinden?

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/28, 05:55:18 »
Dit doe ik na installatie tav codes, flash, etc.
Misschien heeft dit er mee te maken.
http://sites.google.com/site/computertip/directdoen

« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/03, 11:50:17 »
Alle aanbevelingen gevolgd die werden geopperd op http://sites.google.com/site/computertip/directdoen .Echter FF loopt nog steeds vast op de eerder genoemde urls. De pagina's worden wel verder geladen dan eerst maar lopen nog steeds vast. Iemand nog een idee?  ???

« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/03, 14:32:09 »
Heb hetzelfde probleem; zelfs met het bekijken van youtube filmpjes. (Neen het is niet door add-ons of flash player)

www.efteling.com is voor mij zoals je hebt vermeld gelijk aan een harde reset.

Overgestapt naar Chromium (in softwarecentrum te downloaden + in Synaptic het pakketje chromium-browser-10NL meepikken voor de nederlandse taal) = geen een probleem !!! Snel, goed en je kan hem instellen als je standaard browser !

Opera is ook goed maar vereist wel een snelle processor (en die is bij mij helaas niet aanwezig).
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/03, 14:42:04 »
wat "zeggen" je logs? segfault misschien?

Offline glupper68

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/03, 14:49:56 »
Als je niet echte gehecht bent aan FF, stap dan over naar Chromium.  Ik weet niet beter,  snel,  overzichtelijk en makkelijk
Deze browser staat in Windows bekend onder Google Chrome en daar werkte ik ook al met dit programma.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/03, 14:52:43 door glupper68 »
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/04, 22:52:30 »
Hallo Leoquant,

Waar vind ik deze logs?

Ik wil idd toch met FF blijven werken, heb chromium ook gehad, alleen dat vond ik persoonlijk geen fijne webbrowser.

Offline sidius

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/04, 23:03:58 »
Als je niet echte gehecht bent aan FF, stap dan over naar Chromium.  Ik weet niet beter,  snel,  overzichtelijk en makkelijk
Deze browser staat in Windows bekend onder Google Chrome en daar werkte ik ook al met dit programma.
sorrie, chrome is toch echt geen crhomium.........

« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/12, 21:35:59 »
Iemand nog een idee?  ???

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/12, 21:53:48 »
Maarten, je logfiles vindt je onder Application Launcher (De grote 'K'  ;))>>System>>KSystemLog.
Kan je daar iets vinden wat met het vastlopen te maken heeft? En post het anders eens hier.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/13, 00:06:19 »
Er is alleen deze melding te vinden :
2010-12-12 23:34:33   j****-X51R*   kdm[917]   Unknown session exit code 0 (sig 9) from manager process

Verder beginnen de logs opnieuw bij iedere opstart, dus geen log meer te vinden van voor/tijdens de crash.

"segfault" is niet te vinden in mijn logs.

« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/13, 00:08:47 »
Wat dingen die je kunt proberen:

- controleren of het aan plugins en extensions ligt: firefox opstarten in de 'veilige modus':
firefox -safe-mode

- kijken of het aan iets in je profiel ligt. Sluit firefox en hernoem ~/.mozilla tijdelijk even naar ~/.mozilla-backup .

- foutmeldingen naar logbestand laten schrijven. Start firefox op vanuit terminal en laat alle tekst naar een tesktbestand schrijven:

firefox 2>&1 | tee  logbestand01.txt

Of voor meer detail:

strace -f -tt firefox 2>&1 | tee  logbestand02.txt

Over het algemeen is Flash een belangrijke oorzaak van vastlopers. Hoe heb je dit geinstalleerd?
« Laatst bewerkt op: 2010/12/13, 00:11:55 door AptlyNamed »

« Reactie #15 Gepost op: 2010/12/13, 21:05:21 »
Ik heb op diverse PC's ook problemen met Firefox gehad.
Uiteindelijk bleek dit te liggen aan de Silverlight clone Mono/Moonlight.
Na het verwijderen hiervan waren mijn problemen opgelost.

Na het opnieuw installeren kwam het probleem overigens niet meer terug.
Dit doet zich vooral voor met aanmaken van een nieuwe account/gebruikers.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2010/12/13, 21:24:59 »
Uiteindelijk bleek dit te liggen aan de Silverlight clone Mono/Moonlight.
Na het verwijderen hiervan waren mijn problemen opgelost.
Na het opnieuw installeren kwam het probleem overigens niet meer terug.
Wat heb je dan opnieuw geïnstalleerd, Firefox of Moonlight?

Ik heb net de Efteling getest - geen probleem met Firefox.
(actieve add-ons: BetterPrivacy; NoScript; RefControl; Ubuntu Firefox Modifications; User Agent Switcher; Woordenboek Nederlands; easyGestures; Novell Moonlight)
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

« Reactie #17 Gepost op: 2010/12/17, 11:05:15 »
@AptlyNamed: Geen van de opties werken. Firefox in de safemode loopt ook vast inclusief de gehele laptop, dus aan de plugins ligt het niet. de logbestanden zijn leeg. Ook een nieuw profiel helpt niet.

@ArjenDouwma: Ik heb firefox opnieuw geinstalleerd, zowel via PackageKit als via de website van Firefox, beide geen resultaat, alles loopt nog steeds vast.

« Reactie #18 Gepost op: 2010/12/17, 22:52:21 »
Heb zo hier en daar nog wat op dit forum rondgekeken omtrent vastlopers. Vervolgens heb ik met opzet een vastloop site geopend in Firefox. Toen alles vast liep heb ik de volgende toetscombinaties geprobeerd:

Ctrl+Alt+Backspace >Dit gaf geen effect.
Vervolgens:

Alt+SysRq+S
Alt+Sysrq+U
Alt+Sysrq+B > Vervolgens sloot het systeem af en starte opnieuw op.

Betekend dit dat het niet aan FF ligt maar aan mijn kernel?
Heb een Memtest uitgevoerd, geen errors, ook opstarten met een andere kernelversie helpt niet.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/18, 00:03:17 door maartenkubuntu »

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2010/12/18, 12:24:51 »
Omdat je reeds meerdere stappen hebt gedaan/onderzocht, is de actuele status van je systeem (hier) niet meer bekend.
De status van je systeem kan je met de volgende stappen achterhalen (1+2 in de terminal, de rest met Firefox):

0. Probeer eerst de grafische effecten van KDE uit te schakelen.
Alle compiz-opties zoals vervagen/kubus etc. tijdelijk uitschakelen.

1. je kernel
uname -a
2. je Firefox versie
apt-cache policy firefox
3. je plugins
In de adresbalk van Firefox about:plugins typen, hierna enter

4. je add-ons
Welke add-ons zijn in gebruik (met versienummers)?

5. Bij welke onderpagina loopt Firefox vast?
Bij mij waren er geen problemen met de sites, maar ik heb geen idee of het direct bij de hoofdpagina fout gaat van http://www.disney.nl/disneyonice/100yearsofmagic/ of www.coenensandershow.nl - of dat er een bepaald sub-pagina is die als veroorzaker werkt.
Kan je misschien voor beiden een éénduidige onderpagina aanwijzen waar het systeem bevriest?

btw
Voor het opnieuw activeren van Ctrl+Alt+Backspace kan je in het forum zoeken of direct naar deze link gaan.

Offline glupper68

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2010/12/19, 00:48:49 »
sorrie, chrome is toch echt geen crhomium.........

Klopt,  ik zag het, heb google chrome ook geinstalleerd.  eenskijken wat de verschillen zijn
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

« Reactie #21 Gepost op: 2010/12/19, 10:45:07 »
Heb de sites geopend terwijl de desktopeffecten uitgeschakeld stonden, maar dit geeft geen effect, loopt vast.

uname -a >> 2.6.35-23-generic #41-Ubuntu SMP Wed Nov 24 10:18:49 UTC 2010 i686 GNU/Linux

apt-cache policy firefox >> Geïnstalleerd: 3.6.13+build3+nobinonly-0ubuntu0.10.10.1
  Kandidaat:     3.6.13+build3+nobinonly-0ubuntu0.10.10.1
  Versietabel:
 *** 3.6.13+build3+nobinonly-0ubuntu0.10.10.1 0
        500 http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ maverick-updates/main i386 Packages
        500 http://security.ubuntu.com/ubuntu/ maverick-security/main i386 Packages
        100 /var/lib/dpkg/status
     3.6.10+build1+nobinonly-0ubuntu3 0
        500 http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ maverick/main i386 Packages

plugins >>
Silverlight Plug-In Bestand: libmoonloaderxpi.so  Versie: 3.0.40818.0

VLC Multimedia Plugin (compatible Totem 2.32.0) Bestand: libtotem-cone-plugin.so Versie: The Totem 2.32.0 plugin handles video and audio streams.

Windows Media Player Plug-in 10 (compatible; Totem) Bestand: libtotem-gmp-plugin.so Versie: The Totem 2.32.0 plugin handles video and audio streams.

DivX® Web Player  Bestand: libtotem-mully-plugin.so  Versie: DivX Web Player version 1.4.0.233

QuickTime Plug-in 7.6.6  Bestand: libtotem-narrowspace-plugin.so  Versie: The Totem 2.32.0 plugin handles video and audio streams.

Shockwave Flash  Bestand: libflashplayer.so  Versie: Shockwave Flash 10.1 r102

Add ons>> Add-block Plus 1.3.2
                   Fireclam 0.6.5
                   Novell Moonlight 2.3.0.1
                   Ubuntu Firefox Modifications 0.9rc2
                   Unplug 2.035

Bij de coenensandershow.nl loopt ie al op de hoofdpagina vast, het laatste adres wat links onder in beeld vermeld wordt is bnn.sites.nl
Bij http://www.disney.nl/disneyonice/100yearsofmagic/ is dit op de subpagina http://www.disney.nl/disneyonice/100yearsofmagic/buytickets

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2010/12/19, 12:30:04 »
Een aanrader onder de add-ons is NoScript. Op de BNN-site met Coen en Sander worden bij mij i.e.i. de verwijzingen naar de flash-inhouden geblokkeerd. Deze media-inhoud geef ik alleen tijdelijk toestemming met NoScript.
Tip: Je kan eerst NoScript installeren voordat je aan de vervanging van Totem begint (zie hieronder). Als je de site met NoScript benaderd, zie je minder - maar de site loopt waarschijnlijk niet vast. Als je dat weet, dan is het zeer waarschijnlijk dat de multimedia-plugins (waarvan dus NoScript de flash-weergave blokkeert) de veroorzakers zijn.

VLC Multimedia Plugin (compatible Totem 2.32.0) Bestand: libtotem-cone-plugin.so Versie: The Totem 2.32.0 plugin handles video and audio streams.
Windows Media Player Plug-in 10 (compatible; Totem) Bestand: libtotem-gmp-plugin.so Versie: The Totem 2.32.0 plugin handles video and audio streams.
DivX® Web Player  Bestand: libtotem-mully-plugin.so  Versie: DivX Web Player version 1.4.0.233
QuickTime Plug-in 7.6.6  Bestand: libtotem-narrowspace-plugin.so  Versie: The Totem 2.32.0 plugin handles video and audio streams.
Voor DivX heb ik geen plugin geïnstalleerd.
Bij mij is Totem verwijderd - ik werk met de Xine+VLC. De vervanging van Totem door Xine+VLC heb ik destijds gedaan (als ik mij goed herinner) om de websites van de omroepen te kunnen bekijken. Nederland en Duitsland gebruiken helaas veel MS/Windows-gebaseerde websites. Met Xine+VLC en Firefox gaat het prima.
Je kan dus met Synaptic naar Totem zoeken en deze verwijderen. Hierna kunnen Xine+VLC geïnstalleerd worden.
Op de website van Pjotr (en die heeft veel meer getest dan ik) wordt trouwens wel Totem geadviseerd.
Citaat van: Pjotr
Let op: installeer niet de Mozilla-plugins (Firefox-plugins) voor VLC of Mplayer! Video- en filmweergave op websites gaat tegenwoordig namelijk beter met de standaard ingebouwde Totem-plugins.

NB: Ik heb een 64bits-systeem en de oudere kernel van Lucid. Dat het passend is voor mij, zegt nog niet dat alles net zoals bij mij werkt met Xine.
Maar misschien kan het ook bij jou door de vervanging van Totem door Xine worden opgelost.

Bij de coenensandershow.nl loopt ie al op de hoofdpagina vast, het laatste adres wat links onder in beeld vermeld wordt is bnn.sites.nl
Bij http://www.disney.nl/disneyonice/100yearsofmagic/ is dit op de subpagina http://www.disney.nl/disneyonice/100yearsofmagic/buytickets
De buytickets-onderpagina is in onderhoud en kan op dit moment niet getest worden.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #23 Gepost op: 2010/12/19, 12:31:57 »
Schakel de Moonlight-plugin eens uit.... Werkt voor geen meter en veroorzaakt vaak problemen. Dan maar geen Silverlight-inhoud bekijken....

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2010/12/19, 12:53:27 »
@Pjotr: Zijn er Silverlight-sites waar het helemaal niet en andere waar Moonlight wel werkt?

@maartenkubuntu: Ik heb trouwens net ontdekt dat ik met mij "perfecte" combinatie ook vastlopers kan produceren. Ik dan wel nog met de rechter muisknop in de gekleurde balk boven klikken en via sluiten Firefox beëindigen (3 tellen wachten dan komt de vraag, venster is bezig, wil je echt sluiten). Een systeemcrash komt hierbij niet voor.
Voorbeeld: Ga naar http://nos.nl/video/206231-afellay-door-de-psvjaren-heen.html. Deze video kan ik normaal afspelen, stoppen en weer doorgaan met afspelen. De Firefox-crash komt zodra ik met de rechter muisknop in het videobeeld klik. Ik moet dus erom denken, dat ik alleen de linker muisknop gebruik en op de icoontjes klik van start/stop/volledig beeld. Zodra ik het context-menu wil laten tonen in het beeld, komt de vastloper.