Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Centraal te gebruiken wachtwoord instellen en opslaan is dit mogelijk ?  (gelezen 714 keer)

Is het mogelijk een centraal wachtwoord in ubuntu 10.04 in te stellen ?.
Zodat je niet keer op keer je wachtwoord hoeft in te geven. 

Alvast bedankt voor de reacties...

Turbo-Eric
Turbo-Eric

Re: Centraal te gebruiken wachtwoord instellen en opslaan is dit mogelijk ?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/24, 17:48:24 »
Afhankelijk van waar je het wachtwoord voor gebruikt.
Je kunt kiezen voor het aanloggen dat dit automatisch gebeurt, maar voor systeem critische zaken zul je toch je wachtwoord nodig hebben.
Het is bedoeld als een soort van beveiliging dat niet jan en alleman systeem bestanden zomaar kan wijzigen.
Daar is Linux dus ook groot mee geworden, "de root", en die kan niet iedereen zomaar worden.

ik hoef bijna nooit mijn wachtwoord in te voeren, dat is alleen maar nodig als ik echt systeem critische zaken uitvoer.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/24, 22:56:19 »
Het is mogelijk om je wachtwoord geheel uit te schakelen, maar dan verlies je de totale beveiliging van je systeem, en is je systeem net zo onveilig als Windows.

« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/25, 13:30:54 »
Het is mogelijk om je wachtwoord geheel uit te schakelen, maar dan verlies je de totale beveiliging van je systeem, en is je systeem net zo onveilig als Windows.

Cumulus007,

Graag zou ik toch wel willen weten hoe ik ubuntu 10.04 zo kan in stellen dat ik niet steeds het wachtwoord hoef in te geven bij diverse acties van bijvoorbeeld software installatie etc.

En hoe je dit moet doen en waar je moet zijn inbuntu.

Turbo-Eric     
Turbo-Eric