Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: /dev/hda1 per ongeluk gewist  (gelezen 1651 keer)

Offline fred101

• Lid
/dev/hda1 per ongeluk gewist
« Gepost op: 2006/12/30, 21:28:13 »
Ik heb perongeluk dev/hda1 weggegooit. :-(  Nu heb ik in gpart de hda1 weer op 0222 gezet en nu staat de hda1 weer in dev maar als ik reboot komt hij niet te voorschijn. Als ik hem wil mounten dan zegt ie dat deze niet in mtab voorkomt. In de manuals staat dat ik naar system/beheer/disks moet maar dat heb ik niet.

Heb ik eindelijk via wine sommige xp programma's (oa echolink) die ik miste aan de gang ben ik mijn disktoegang kwijt.

Verder bevalt ubuntu erg goed. Ik heb edgy en begin langzaam aan wat ervan te snappen.

Tweede vraag: Als ik software instaleer via bv add/remove of synapsys dan is dat ook meestal het laatste wat ik van de software zie. Heel soms komt er ergens een icoontje maar meestal verdwijnen die programma's ergens in de filestructuur en heb ik geen idee hoe ik ze vind. Laat staan ze kan gebruiken.

Fred

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/30, 21:33:22 »
Citaat van: fred101
Tweede vraag: Als ik software instaleer via bv add/remove of synapsys dan is dat ook meestal het laatste wat ik van de software zie. Heel soms komt er ergens een icoontje maar meestal verdwijnen die programma's ergens in de filestructuur en heb ik geen idee hoe ik ze vind. Laat staan ze kan gebruiken.

Fred
Op je tweede vraag:
vanuit de terminal is na installatie alles te starten. Bijvoorbeeld: een programma met de naam "Hupsakee", kun je starten door in de terminal in te tikken: hupsakee

Start Firefox zo maar eens!

Verder kun je eigen starters in je menu toevoegen met Alacarte menu editor.

Groet, Pjotr.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/30, 23:18:18 »
Citaat van: fred101
Ik heb per ongeluk dev/hda1 weggegooit. Fred
Controleer eens of de volgende regel staat in je FSTAB file, zoniet, gelijk toevoegen:/dev/hda1    /media/hda1     ext3    defaults        0       2Dit kan je doen door in de terminal een regel in te typen:Toepassingen > Hulpmiddelen > Terminalvenser
en dan type je:
sudo gedit /etc/fstab
Succes en laat het weten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline Kiwinote

• Lid
    • Launchpad
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/31, 09:56:12 »
daarna wel je fstab opnieuw laten inlezen met "sudo mount -a"

Offline fred101

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/06, 12:37:53 »
even stil geweest, ik had de pc afgezet en toen wilde hij niet meer aan. Daarna heb ik de XP partitie gewist en ext3 gemaakt. Daarop ubuntu opnieuw heinstalleerd en met veel kunst en vliegwerk mijn mail en firefox gegevens over gezet. Nu zit ik alleen met een heleboel data van de oude installatie op hda2 en hda3. Hoe ruim ik dat op want er staat ook spul op wat met de nieuwe versie te maken heeft. (niet op hda3 dat is alleen het oude systeem)
Nu heb ik xp nodig voor echolink en soms nog een pakketje. Dus heb ik wine geinstalleerd. Ik heb ook echolink geinstalleerd en dat werkt bijna (ik kan geen uitgaande connectie maken maar dat kan aan de router liggen), er staat een icoon op het desktop en dan start hij. Maar hoe start ik nu wine op. Ik heb bv voor mijn zoontje een spelletje geinstalleerd dmv sudo wine spelnaam.exe en in c:programfiles staat nu het hele spel, er staat geen icoon dus nu weet ik niet hoe het te starten.

fred

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/06, 13:09:58 »
Grappig, een echolink gebruiker op dit forum ........
Waar gebruik jij echolink voor ? (uit interesse, mogelijk kennen we elkaar ;))

Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline fred101

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/06, 14:50:42 »
ik ben zendamateur en ik wil daarmee experimenteren maar krijg geen verbinding met de testserver

fred
pd7tim