Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: verander het standaard-documenttype in Abiword  (gelezen 2801 keer)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: verander het standaard-documenttype in Abiword
« Gepost op: 2010/11/13, 23:33:49 »
Abiword is een leuke lichtgewicht tekstverwerker. Alleen lastig, dat het standaard-documenttype .abw is. Dat maakt een document wel erg beperkt uitwisselbaar met anderen. Je kunt natuurlijk per document telkens het bestandstype wijzigen, maar dat is een vervelende extra handeling die je gemakkelijk vergeet.

Het is handiger om het documenttype standaard op .rtf of .odt te zetten. Dat doe je als volgt: http://sites.google.com/site/computertip/varia#TOC-Standaard-documenttype-wijzigen-in-

Veel plezier met deze prima lichtgewicht!  :)
« Laatst bewerkt op: 2010/11/13, 23:36:23 door Pjotr »

Offline vanadium

• Lid
Re: Tip: verander het standaard-documenttype in Abiword
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/14, 10:51:55 »
Als je standaard met een 'vreemd' bestandstype werkt, dan is het wel even opletten dat al je opmaak behouden blijft tussen verschillende sessies. Zelf zal ik altijd werken met het eigen bestandsformaat van een tekstverwerker. Als het nodig is, dan "exporteer" ik het bestand wel.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/14, 12:38:24 »
Als je standaard met een 'vreemd' bestandstype werkt, dan is het wel even opletten dat al je opmaak behouden blijft tussen verschillende sessies. Zelf zal ik altijd werken met het eigen bestandsformaat van een tekstverwerker. Als het nodig is, dan "exporteer" ik het bestand wel.

Een juiste kanttekening, want dat is zo.

Bij Open Office of Lotus Symphony zal ik het daarom inderdaad niet aanraden om het standaard-bestandtype te veranderen, want dat zijn zeer uitgebreide programma's die hoogst complexe documenten kunnen vervaardigen. Het risico van opmaakschade bij gebruik van een niet-standaard-bestandtype, is bij complexe documenten dan te groot. Jouw aanpak is dan de beste.

Maar bij Abiword "durf" ik het wel aan. Zeker wanneer je geen plugins erin hebt gestopt, is het een erg simpel tekstverwerkertje, zonder toeters en bellen. Het gevaar van opmaakschade wegens het gebruik van een niet-standaard-bestandtype, is daardoor minimaal.  :)

« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/14, 15:18:46 »
@Pjotr: Bij Lotus en OOo kun je het makkelijk veranderen. Standaard is het odt, maar je kunt het ook veranderen in doc. Ik zou niet weten waarom je het niet van odt in doc zou durven veranderen. Ikzelf gebruik odt waar mogelijk, daar niet van, maar er is niks engs aan doc hoor.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/14, 15:28:26 »
@Pjotr: Bij Lotus en OOo kun je het makkelijk veranderen. Standaard is het odt, maar je kunt het ook veranderen in doc. Ik zou niet weten waarom je het niet van odt in doc zou durven veranderen. Ikzelf gebruik odt waar mogelijk, daar niet van, maar er is niks engs aan doc hoor.

Soms kunnen er door de conversies kleine verschuivingen zijn in layout, formules en figuren worden niet altijd correct geconverteerd, bullets zien er na de conversieslagen lichtjes anders uit, sommige velden zijn niet meer functioneel omdat het Word formaat geen equivalent kende, de hiërarchie van je stijlen gaat verloren, frame stijlen gaan verloren, enz...

Voor eenvoudige documentjes geeft dat meestal niets, maar als je er zeker van wil zijn dat je volledig behoudt wat je hebt, werk dan in het native tekstverwerkingsformaat.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/14, 16:07:11 »
Soms kunnen er door de conversies kleine verschuivingen zijn in layout, formules en figuren worden niet altijd correct geconverteerd, bullets zien er na de conversieslagen lichtjes anders uit, sommige velden zijn niet meer functioneel omdat het Word formaat geen equivalent kende, de hiërarchie van je stijlen gaat verloren, frame stijlen gaan verloren, enz...

Voor eenvoudige documentjes geeft dat meestal niets, maar als je er zeker van wil zijn dat je volledig behoudt wat je hebt, werk dan in het native tekstverwerkingsformaat.

+1

« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/14, 20:21:56 »
Conversie? Als je een bestand opslaat als .doc ipv .odt, dan vind er een conversie plaats? Laat me niet lachen.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/14, 20:29:23 »
Ja, intern gebruikt OO.o zijn eigen indeling, odt. Bij het opslaan wordt dat weer omgezet in .doc

« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/14, 20:34:24 »
Ja, intern gebruikt OO.o zijn eigen indeling, odt. Bij het opslaan wordt dat weer omgezet in .doc

Ow, vandaar. Dankjewel voor de uitleg, nu snap ik het :)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/14, 21:42:09 »
Conversie? Als je een bestand opslaat als .doc ipv .odt, dan vind er een conversie plaats? Laat me niet lachen.

Een wat respectvollere manier van discussiëren zou prettig zijn. Er is geen enkele reden voor deze toon: alle voorafgaande berichten waren immers rustig en beschaafd. Je bent dus niet geprovoceerd.

« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/14, 21:44:31 »
Mijn excuses Pjotr; dit kwam door iets in een ander draadje waardoor ik even niet lekker in mijn vel zat. Ik had dit inderdaad beter moeten brengen.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #11 Gepost op: 2010/11/14, 21:45:17 »
Mijn excuses Pjotr; dit kwam door iets in een ander draadje waardoor ik even niet lekker in mijn vel zat. Ik had dit inderdaad beter moeten brengen.

OK. Wat mij betreft: zand erover.  :)