Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Probleem met K3b  (gelezen 3270 keer)

[Opgelost] Probleem met K3b
« Gepost op: 2010/11/12, 22:49:39 »
Ik probeerde een cd te branden met K3b.
Doch bij het branden gaf het programma twee "fout"regels aan n.l.

[X CD record has no permission to open the device] en
[you may use K3b setup to solve this problem]

Wie kan mij helpen?

Ps lange tijd geleden ging dit wel maar toen gebruikte ik nog 08.04 en nu 10.4

Moderator edit: hoofdletters weggehaald uit topictitel
« Laatst bewerkt op: 2010/11/14, 17:13:38 door Vistaus »

Re: PROBLEEM MET K3B
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/12, 22:50:35 »
Gebruik je Ubuntu of Kubuntu?

« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/12, 22:54:14 »
Ik gebruik ubuntu.

« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/12, 23:05:41 »
Systeem>>>Beheer>>>Synaptic pakketbeheer

Installeer het pakket "systemsettings".
Na installatie:

ALT+F2>>>typ "systemsettings" (zonder aanhalingstekens)
Navigeer naar tabblad Geavanceerd>>>K3B Setup

Controleer of alles daar goed staat. Maak desnoods een screenshot ervan zodat wij mee kunnen kijken ;)

« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/12, 23:40:03 »
Ik heb dit gedaan maar kom niet verder na alt F2 toepassing uitvoeren en verder kom ik niet en krijg weer een fout melding
hier heb ik een schermafdruk van gemaakt maar weet niet hoe ik deze in een antwoord kan weergeven.
En via K3b settings ben ik al eerder K3b setup -KDE Controle module gekomen en heb daarvan ook een schermafdruk gemaakt met hetzelfde probleem

« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/12, 23:42:54 »
De screenshots kun je uploaden op bijv. imagebin.ca
Na het uploaden wordt je doorgestuurd naar de geüploade foto; wanneer de geüploade foto verschijnt, moet je even de URL uit je adresbalk kopiëren en die hier in je nieuwe bericht plakken. Zo ook voor de 2e foto, de link kun je zo in een nieuwe bericht plakken (natuurlijk wel beide in 1 bericht om dubbelposten te voorkomen ;)).

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/12, 23:47:03 »
Een paar jaar geleden gebruikte ik ook altijd K3B in Ubuntu, omdat het natuurlijk een heel prettig en gebruikersvriendelijk brandprogramma is. Maar daar ben ik enkele jaren geleden mee opgehouden. Ik merkte namelijk, dat K3B niet altijd even vlekkeloos werkte in Ubuntu. Storingen dus, en ook rechtenproblemen.

Mogelijk kwamen de storingen doordat K3B een KDE-programma is, dat in Gnome (Ubuntu) moest draaien. Bij installatie van K3B in Gnome (Ubuntu), kreeg ik ook altijd een enorme mep aan ondersteunende KDE-onderdelen mee. Het was dus niet zomaar een klein KDE-progje.

Ik ben toen overgestapt op Nero voor Linux en Brasero. Beide bevallen me prima, en werken bij mij altijd storingsvrij.

« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/12, 23:48:52 »
@Pjotr: Je analyse is fout. K3b geeft namelijk ook deze problemen in KDE. Net als in GNOME niet altijd, maar het komt even vaak in KDE voor als in GNOME. Dus het zit hem in K3b zelf.
In 80% van de gevallen is dit op te lossen door K3b-setup te gebruiken; dit is een nieuwe tool die bij K3B voor KDE 4 zit. Dit is ook wat de TS geprobeerd heeft en waarvan ik dus graag een screenshot zou willen om te kijken of K3b-setup goed staat.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/13, 00:01:50 »
De relativering schuilt in het woord 'mogelijk'  ;)

Als KDE-gebruiker kan ik beamen dat K3B dit bij mij ook wel eens doet, dus ik lees graag mee  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/13, 00:04:09 »
@asphyxia: Zou jij dan ook eens een screenshot willen maken van K3B-setup op jou computer? :)
Te vinden in Systeeminstellingen>>>tabblad Geavanceerd>>>K3B-setup

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/13, 00:30:24 »
@Pjotr: Je analyse is fout. K3b geeft namelijk ook deze problemen in KDE. Net als in GNOME niet altijd, maar het komt even vaak in KDE voor als in GNOME. Dus het zit hem in K3b zelf.
In 80% van de gevallen is dit op te lossen door K3b-setup te gebruiken; dit is een nieuwe tool die bij K3B voor KDE 4 zit. Dit is ook wat de TS geprobeerd heeft en waarvan ik dus graag een screenshot zou willen om te kijken of K3b-setup goed staat.

Het was geen analyse, maar een vermoeden. Daarom begon ik de zin ook met "Mogelijk". Zoals asphyxia ook al aangaf.

Als 't hem zit in K3B zelf, dan vergroot dat mijn vertrouwen in dat progje niet bepaald. Dat zou voor mij al reden kunnen zijn om het niet meer te willen gebruiken, in welke werkomgeving dan ook, inclusief KDE.

Voor de lezer die het niet opvalt: ik gebruik in de vorige zin de woorden "kunnen zijn" en niet "zijn".
« Laatst bewerkt op: 2010/11/13, 00:34:02 door Pjotr »

Offline petervs

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/11/13, 09:11:57 »
Van mij geen oplossing, maar ik denk niet dat het aan k3b zelf ligt, maar ergens in de instellingen.
Onder zowel ubuntu als kubuntu heeft k3b bij mij nog nooit verzaakt, en ik brand me toch wel zeer regelmatig cd's en dvd's.
ik praat dan alleen over audio-cd's, data-cd's en dvd's, video-dvd's en images op cd en dvd.
Of zal het zo zijn dat k3b afhankelijk is wat voor hardware je hebt en dat het op de ene computer wel, en op de andere niet lekker werkt?
Ubuntu MATE 16.04

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/11/13, 09:19:43 »
Sinds 9.10 heb ik niet meer fatsoenlijk met K3b kunnen werken. Bij iso's branden kreeg ik foutmeldingen, multisessie-DVD's hadden rechtenproblemen en na verloop van tijd hadden multisessie-CD's dat ook.
Ik ben een uurtje of wat bezig geweest met het instellen van K3b-Instellingen->Systeemtoegangsrechten instellen, maar zonder resultaat.
Ik doe nu alles met Brasero en die werkt vlekkeloos.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/11/13, 09:23:45 »
Zit je bij de groep "cdrom" ? Dit kan je zien door in een terminalwindow
het commando "groups" te geven. Als "cdrom" er bij staat mag je je
cd/dvdwriter gebruiken (naar toe schrijven), anders niet.

Ach, waarschijnlijk zit je er wel bij, anders zou Brasero ook niet werken.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/13, 09:26:38 door aartje »

« Reactie #14 Gepost op: 2010/11/13, 12:47:24 »
Van mij geen oplossing, maar ik denk niet dat het aan k3b zelf ligt, maar ergens in de instellingen.
Onder zowel ubuntu als kubuntu heeft k3b bij mij nog nooit verzaakt, en ik brand me toch wel zeer regelmatig cd's en dvd's.
ik praat dan alleen over audio-cd's, data-cd's en dvd's, video-dvd's en images op cd en dvd.
Of zal het zo zijn dat k3b afhankelijk is wat voor hardware je hebt en dat het op de ene computer wel, en op de andere niet lekker werkt?

Kennelijk over mijn posts heen gelezen? Ik zei ook niet dat het bij iedereen gebeurd.

@aartje: De groep "cdrom" heeft er niks mee te maken; de groep "burning" zou er eerder wat mee te maken hebben, maar het heeft voornamelijk te maken met de rechten voor je CD/DVD-speler. Daarom wil graag screenshots van K3B-setup zien van de mensen die problemen hebben.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #15 Gepost op: 2010/11/13, 13:01:44 »
Mijn K3B schermschot:

Ik heb nog nooit iets gewijzigd aan de instellingen, dus dit is default  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #16 Gepost op: 2010/11/13, 13:09:57 »
@asphyxia: Oke :)
Zet eens een vinkje bij "Use burning group" en dan Toepassen.
Mocht dat niet helpen, zet dan eens een vinkje bij je DVD-speler onder "Devices" en dan Toepassen.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #17 Gepost op: 2010/11/13, 13:27:03 »
Ik krijg bij beide methodes de foutmelding 'There is no group "burning" '. Is dat een gebruiker, die eerst aangemaakt moet worden?

« Reactie #18 Gepost op: 2010/11/13, 13:28:10 »
Hmm, hier is die er standaard wel. Maar als die er bij jou niet is, dan heeft het geen zin die te proberen. Haal dat vinkje maar weer weg en probeer alleen dat vinkje bij je DVD-speler ;)

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #19 Gepost op: 2010/11/13, 18:08:17 »
Hmm, hier is die er standaard wel. Maar als die er bij jou niet is, dan heeft het geen zin die te proberen. Haal dat vinkje maar weer weg en probeer alleen dat vinkje bij je DVD-speler ;)

Gedaan, geen foutmelding deze keer, maar ik heb het resultaat niet kunnen uittesten- ik vrees dat m'n CD/DVD speler naar de vaantjes is  :-[

Eén van de anderen, TS, proberen?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #20 Gepost op: 2010/11/13, 19:50:24 »
ik vrees dat m'n CD/DVD speler naar de vaantjes is  :-[

Misschien niet.... Probeer het eens met Nero voor Linux?
http://www.nero.com/enu/downloads-linux4-trial.php

« Reactie #21 Gepost op: 2010/11/13, 20:18:11 »
ik vrees dat m'n CD/DVD speler naar de vaantjes is  :-[

Misschien niet.... Probeer het eens met Nero voor Linux?
http://www.nero.com/enu/downloads-linux4-trial.php

Ik denk dat asphyxia bedoeld dat zijn ding sowieso naar de vaantjes is, dat die dus sowieso niks meer doet en dat K3B dus geen rol speelt hierin.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #22 Gepost op: 2010/11/13, 20:41:13 »
Update  ;)

Met een lege cd werd deze niet herkend, nog voordat ik überhaupt een programma opgestart had. Vandaar m'n opmerking over m'n CD/DVD speler.

Ik heb eens een muziek ceedeetje erin gelegd. Na 3 pogingen werd deze zowaar gelezen en kreeg ik e.e.a. afgespeeld. Ik vermoed nu, dat de leeskop flink vervuild is.
Opnieuw geprobeerd, nu met een DVD. Deze werd zowaar herkend, een poging gedaan met K3B, maar ik kreeg 3 foutmeldingen:
-unable to fixate the disk. (?)
-cdrecord has no permission to open the device.
-You may use K3Bsetup to solve this problem (ok, da's geen foutmelding, maar toch).

Het is op zich geen halszaak, ik doe alles met USB-sticks. Laat de TS eens proberen?  ;)

« Reactie #23 Gepost op: 2010/11/13, 20:51:40 »
@asphyxia: Gelukkig maar dat ie niet kapot is :) Die cdrecord-foutmelding kun je nog oplossen door even een vinkje te zetten bij cdrecord in K3B-setup en dan op Toepassen te drukken ;)

« Reactie #24 Gepost op: 2010/11/14, 10:12:12 »
Sorry maar ik ben maar een simpele gebruiker en niet zo vaak op Internet maar zoals gevraagd, in het begin van deze discussie heb ik twee scherm afbeeldingen gemaakt maar ik weet nog steeds niet hoe ik deze als simpele ziel in een antwoord kan doorgeven. ik kom niet verder als de volgende regels als ik kopieer.

/home/hans/Schermafdruk-1.png

/home/hans/Schermafdruk.png

Maar hier hebben jullie volgens mij niks aan.
Het zal wel dom zijn maar ik kan niet beter!

Hans