Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: KlamAV stopt scannen, waarom?  (gelezen 1133 keer)

Offline stiller

• Lid
KlamAV stopt scannen, waarom?
« Gepost op: 2010/11/12, 21:22:40 »
Wellicht geheel overbodig, maar ik heb eens het KlamAV antivirusprogramma geïnstalleerd onder Ubuntu 10.04.
Maar bij het scannen gaat het al meteen mis: het geeft aan dat het geen toegang heeft tot een bepaald bestand, en voilá, KlamAV stopt met scannen.
Ben je mooi klaar mee. Wat nu? Afschaffen die hap?

Offline Tom

• Lid
Re: KlamAV stopt scannen, waarom?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/12, 22:06:26 »
Afschaffen die hap.
Installeer Avast als u een scanner wilt gebruiken.
Gratis Avast klik op het deb bestand.
http://www.av.eu/web/index.php?pageId=67&downloadItems=1&languagecode=nl
« Laatst bewerkt op: 2010/11/13, 09:36:29 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline stiller

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/13, 01:00:50 »
Dank.. Meteen gedaan, beide. Nu benieuwd hoe Avast werkt.
Aleens een virus onder linux tegengekomen? De 'openheid' van de gemeenschap heeft ook risico's in zich, of niet?

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/13, 01:10:49 »
Beste Stiller,

Lees dit eens over veiligheid in Linux: http://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

De gedachtengang zou kunnen zijn, dat je anderen zou kunnen besmetten met virussen, die op jouw pc niks kunnen aanvangen. Een tegenwerping kan zijn, dat eenieder zelf verantwoordelijk is voor zijn/haar pc. Die afweging is voor iedereen anders  ;)

Nog een tip (voor het geval je dit niet al hebt, hoor  ;)): overweeg eens GMail. Die scant nl. zelf al op allerhande malware.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/13, 01:12:58 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline stiller

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/13, 01:37:15 »
Daarom ging ik ook over op linux.
Maar in punt 1.1 staat dus óók precíes wat ik eerder aangaf: het is wel degelijk mogelijk om malware binnen te krijgen!
En die ontwikkeling zal zeker niet stilstaan.

Ik merk af en toe vreemde dingen aan mijn computer (bijvoorbeeld: mijn printer is plots 'zoek').
De oorzaak is nog niet achterhaald helaas. Zou een virusscanner dan kunnen helpen?

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/13, 11:38:07 »
De 'openheid' van de gemeenschap heeft ook risico's in zich, of niet?
Integendeel. Door de openheid kan iedereen zien welke programmacode (en door wie) wordt toegevoegd en wordt het door meerdere personen getest. http://wiki.ubuntu-nl.org/VeiligheidKort:
Citaat
# De openbare programmacode maakt het opsporen van beveiligingsfouten gemakkelijk.

Probleem kan juist niet-open software zijn uit niet-officiële pakketbronnen (die je bijvoorbeeld download van een website van derden). Maar de vraag is of een virusscanner je hiertegen kan/zal beschermen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline stiller

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/13, 12:12:51 »
Ik ben overtuigd!

Maar ehhh, grappig: nu krijg ik Avast niet gedeïnstalleerd!!
Staat wel in mijn 'Toepassingen'-overzicht, maar niet in het 'Software-centrum'.
Heb ik weer...