Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: KlamAV  (gelezen 1085 keer)

vroegop

• Gast
KlamAV
« Gepost op: 2010/11/11, 22:05:08 »
Hallo,

Ben sinds een week of twee van start met Linux, alles is dus nieuw en erg onwennig. Aangezien ik op een dual-boot draai met XP, wil ik in Ubuntu 10.10 een virusscanner installeren. Eerst KlamAV geïnstalleerd via het softwarecenter, maar ik had het gevoel dat het updaten van de database niet goed werkt.
Er komt wel een melding "commencing DB update", maar deze blijft (uren) staan, zonder een melding dat deze gereed is.
Van een collega advies gekregen het eens te installeren via Synaptic.
Via de zoekfunctie, zoeken op "clam" levert een serie mogelijke bestanden op, die mij met mijn Linux ervaring weinig zeggen.
Misschien onverstandig, maar alles maar geïnstalleerd wat mogelijk was.
Resultaat bij het updaten van de database blijft echter hetzelfde.
Ik heb 2 vragen:
-Zou KlamAV een gereedmelding moeten geven en zo ja, wat kan er verkeerd zijn aan mijn instellingen?
-Als ik iets wil installeren via Synaptic, hoe weet ik dan welke bestanden ik minimaal moet installeren en op basis van wat selecteer ik die?

Alvast bedankt voor een reactie.

gr
Johan

Offline asphyxia

• Forumteam
Re: KlamAV
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/11, 22:25:40 »
Beste Vroegop, allereerst welkom op dit forum  ;)

Als je Klamav wilt installeren, is dit dus met een 'K'.
Synaptic installeert vanzelf eventuele hulpprogramma's die nodig zijn. Je kunt dit ook met de Terminal doen (Applicaties>Terminal), vergelijkbaar met MS-DOS.
Klop eens in:
sudo apt-get install klamavDaarna wordt om je password gevraagd, gewoon ingeven, je ziet geen tekens, maar dit hoort zo.

Heb je dit nodig?
Uhmm, wellicht nee. Lees dit eens: http://sites.google.com/site/computertip/veiligheid
Deze site is van medeforumlid Pjotr, en op zijn zijn site staan vele tips om op gang te komen met Linux en Ubuntu.

Eventuele afwegingen: op een Linux pc heb je geen virusscanner nodig. Ik kan me voorstellen dat het wat shit aanvoelt als je je medemens een virus doorstuurt wat op jouw pc niks doet, maar dat kan je wellicht beter van je afzetten. Iedere pc-gebruiker is imho verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn of haar apparatuur, anders moet je er niet aan beginnen.

Dat trucje met de Terminal was om je een eerste zetje te geven, over hoe een pc en Linux in elkaar zit. Dat is een ogenschijnlijk lange maar erg leuke weg.
Links:
http://sites.google.com/site/computertip
http://wiki.ubuntu-nl.org

Daar vind je heel veel info over hoe dit alles werkt. Is leuk hoor! En als je iets wilt vragen, dan vraag je maar, daar zijn we voor  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/11, 22:34:44 »
Maak hier gebruik van BitDefender Unices om mijn Windows vanuit Ubuntu schoon te houden.
Tevens hou ik hier mijn Wine applicaties 'schoon' mee.

REF: http://www.bitdefender.com/world/business/antivirus-for-unices.html

NOTE: Voor thuis gebruik is het een gratis applicatie.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/13, 13:47:15 »

Heb je dit nodig?
Uhmm, wellicht nee. Lees dit eens: http://sites.google.com/site/computertip/veiligheid
Deze site is van medeforumlid Pjotr, en op zijn zijn site staan vele tips om op gang te komen met Linux en Ubuntu.

Eventuele afwegingen: op een Linux pc heb je geen virusscanner nodig. Ik kan me voorstellen dat het wat shit aanvoelt als je je medemens een virus doorstuurt wat op jouw pc niks doet, maar dat kan je wellicht beter van je afzetten. Iedere pc-gebruiker is imho verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn of haar apparatuur, anders moet je er niet aan beginnen.

Ik vind het niet erg verstandige info, stel nou dat vroegop wine heeft geinstalleerd, dan kan je dus zeker wel een virus binnen halen wat binnen je home zeker wel dingen om zeep kan helpen bv je complete home directory wissen.
Een grote fout die veel Linux gebruikers maken is dat vaak gedacht word dat Linux onschendbaar is maar dat is echt niet het geval. Juist doordat veel mensen denken dat ze niet op veiligheid hoeven te letten ontstaan beveiligings lekken, zo heeft onlangs maanden lang een trojan gezeten in een vooraanstaande Linux IRC server (linkje)

Het is wel heeeeel erg moeilijk om een virus actief te krijgen onder Linux maar niets is onmogelijk, zeker op een systeem waarop je ook windows of wine draait is het echt niet overbodig om zo nu en dan je systeem eens te scannen. Vooral op je windows schijf kan je vanuit Linux meer virussen herkennen en verwijderen omdat de systeembestanden van windows dan niet in gebruik zijn.

In mijn ogen is er dus echt niks mis met een anti-virus programma ookal is dat op een puur Linux systeem misschien toch een beetje overbodig. Een on-demand scanner die dus alleen draait wanneer jij die aanzet is echter wel voldoende.

Vooral beginners raad ik aan om icm wine/windows wel en virus scanner te gebruiken, ook de wine aanpassingen op de site van pjotr zijn echt niet overbodig. Wat Linux software betreft raad ik ook aan deze niet zelf van websites te downloaden maar enkel en alleen via synaptic te installeren en niet zomaar alle commando's en scripts uit te voeren die op fora worden voorgeschoteld want er gaan wel degelijk veel foute scripts en tutorials in de rondte. Bedenk maar eens wat een simpele fork bom of rm commando kan aanrichten voor een beginner. Een ervaren gebruiker weet dat niet de hele computer kapot is wanneer hij niet meer kan inloggen omdat zijn home directory gewist is maar een beginner snapt dit nog lang niet. Wees dus echt voorzichtig en speel gewoon lekker op safe.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/13, 14:04:26 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/13, 14:02:47 »
@socialdefect: ok dat je deze waarschuwing erbij geeft, je hebt gelijk dat het al iets anders is, als je onder wine draait, en het is een illusie dat je met Linux 'niets kan overkomen', zo zit de wereld niet in elkaar. Voorzichtigheid blijft altijd geboden (daarom draai ik bv. ook met NoScript op Firefox  ;))
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/13, 14:08:06 »
@socialdefect: ok dat je deze waarschuwing erbij geeft, je hebt gelijk dat het al iets anders is, als je onder wine draait, en het is een illusie dat je met Linux 'niets kan overkomen', zo zit de wereld niet in elkaar. Voorzichtigheid blijft altijd geboden (daarom draai ik bv. ook met NoScript op Firefox  ;))

Ja idd, noscript en ghostery zijn erg handige extenties als je graag foute scripts wil negeren en snel en zonder bullshit wilt kunnen surfen. Endan natuurlijk lekker met scroogle zoeken om big brother google buiten de deur te houden ;) http://scroogle.org/
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN