Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Blender  (gelezen 13817 keer)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
  • Steunpunt: Nee
Blender
« Gepost op: 2006/12/30, 02:30:35 »
Ben gisteren met Blender begonnen :) leuk wat je er allemaal mee kan!

Op een aantal vlakken is Blender technologisch sterker dan andere 3D modelleerpakketten (zoals Maya of Houdini, pakketten van resp. 5.000 en 17.000 dollar)

Op een aantal andere vlakken in Blender momenteel wel zwakker, maar Blender wordt continu verbeterd :) Versie 2.43 gaat weer heel wat nieuwe features krijgen

Hier een paar renders die ik heb gemaakt met dit prachtige open source 3D modelleer programma.

PS: ik ben een beginner ;)

Afbeeldingen

Ruw profiel van een persoon:
(nadat ik een eerste blender tutorial had afgewerkt)


Dobbelsteen:
(nadat ik belichting en texturing had geleerd)


Deegmanneke:
(cameratechniek, uitgebreidere belichting, uitgebreidere texturing)


Video

Dobbelsteen: camera vliegt rond dobbelsteen; 131 kB; xvid low quality; 4sec
http://wesley.debianbox.be/blender/DobbelsteenAnimatieXvid.avi

Deegmanneke: lopend deegmanneke dmv beenderenstructuur (armature), cameramikpunt gelinkt aan deegmanneke; 488 kB; xvid high quality; 1sec; gemaakt om in loop af te spelen :)
http://wesley.debianbox.be/blender/Lopend_Deegmanneke.avi
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Aline

  • Gast
Blender
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/30, 09:37:23 »
Citaat van: profoX
Ben gisteren met Blender begonnen :) leuk wat je er allemaal mee kan!
Leuk, profoX!! Ik heb zelf ooit gekeken naar Blender, maar je moet er flink wat tijd in stoppen om er iets van te maken en die had ik toen zeker niet. Maar ik blijf het prachtig vinden :)

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
  • Steunpunt: Nee
Blender
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/30, 09:47:39 »
Weet iemand hoe je een jpg of png kan importeren? Het openen lukt me wel, en een texture ervan maken ook, maar hoe ik die texture kan gebruiken???  Staat niet onder standard textures of zo.

Offline Dennis Kaarsemaker

  • Administrator
    • dennis
    • http://www.kaarsemaker.net
  • Steunpunt: Nee
Blender
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/30, 10:38:17 »
Niet slecht voor iemand die net begint!

budster

  • Gast
Blender
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/30, 17:41:18 »
Je moet eens kijken naar POV-ray als renderer, dat is echt geweldig.

Offline eendje

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Blender
« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/30, 17:54:00 »
Citaat van: budster
Je moet eens kijken naar POV-ray als renderer, dat is echt geweldig.
Je kunt er hele coole dingen mee doen alleen met die scripttaal duurt het wel even... Ook is het coördinatestelsel linksdraaiend i.p.v. rechtsdraaiend waardoor alles wat je importeerd op de kop staat :D. Ik heb het zelf voor m'n afstuderen gebruikt om een animatie te maken van 10seconden... Ehhh, ~60 uur werk.... (kon gelukkig via wat scriptjes van internet en via conversie de boel wat versnellen :). Via Linux bestaat er gelukkig een modeller (kpovmodeller, zie SYnaptic). POVRAY zit trouwens ook in Synaptic (beiden multiverse).

Als je wilt zien wat je er mee kunt, kijk dan eens bij onderstaande link:

http://www.irtc.org/


@Profox
Ik heb ook een pogin gedaan Blender te leren, maar die interface is ZOOOOO anders dan elk ander pakket dat ik ken dat het heel wat moeite kost...
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

budster

  • Gast
Blender
« Reactie #6 Gepost op: 2006/12/30, 18:31:43 »
moddelers zijn voor watjes, echte vent typt gewoon in assci zijn model bij elkaar.

Ik heb wel eens zo een schaakstuk van een paard gemaakt, zag er echt super cool uit... kan het alleen nergens meer vinden :(

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
  • Steunpunt: Nee
Blender
« Reactie #7 Gepost op: 2006/12/30, 20:13:16 »
budster, eendje: povray, zal ik zometeen eens naar kijken... maar er is ook nog yafray he :) en die is open source.. ik zie trouwens geen optie om povray te gebruiken in blender bij de render tab, enkel "blender internal" en "yafray" -- maar het is misschien wel mogelijk op een andere manier

eendje: ik vind de interface van blender wel handig :) maar ik heb nooit iets anders gebruikt, dus ik ben het nu al helemaal gewoon..

Kiwinote: http://en.wikibooks.org/wiki/Blender_3D:_Noob_to_Pro/The_Rusty_Ball Is dat wat je zoekt?

Dennis: bedankt, maar die tutorials hier beneden hebben me goed op weg geholpen ;)

iedereen die blender eens wil proberen kan ik deze tutorial aanraden die me al goed heeft geholpen http://en.wikibooks.org/wiki/Blender_3D:_Noob_to_Pro niet elk onderdeel van die wikibook is compleet, maar het is toch een erg goede hulp :) en alles is heel goed uitgelegd

voor de animatie heb ik trouwens wel extra informatie gezocht via Google...
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
  • Steunpunt: Nee
Blender
« Reactie #8 Gepost op: 2006/12/30, 20:28:21 »
Bedankt, is volgens mij wat ik zocht, zal ik binnenkort eens uitproberen :)

budster

  • Gast
Blender
« Reactie #9 Gepost op: 2006/12/30, 20:53:11 »
Lang lang geleden veel gewerkt met 3Dstudiomax maar helaas (hoewel het toen beetje buggy was) heb ik die software vaarwel moeten zeggen toen ik naar linux ging, wel eens een beetje wat met Blender gedaan maar nooit echt intensief het is toch wel heeeel anders als alle andere modellers.

ps. povray is ook opensource alleen niet GPL compatible :( omdat Povray al erg oud is, het mag bijvoorbeeld niet geforkt worden, je mag wel een eigen versie opzetten maar die moet je dan 'unofficial povray' noemen. Dat soort dingen. En nu komen ze niet meer van de licentie af omdat er onder andere in de licentie staat dat deze niet verandert mag worden.

budster

  • Gast
Blender
« Reactie #10 Gepost op: 2006/12/30, 20:56:43 »
@ profox, als ik het goed heb dan kan je jouw bestand exporteren naar .pov Zelf kan je dan in dat bestand nog het een en ander met materialen etc uit povray doen en via commandline renderen in povray. Ik heb veel raytracers uitgeprobeert ook de megadure die vooral in de filmindustrie worden gebruikt... povray veegt de vloer met ze aan.

Offline eendje

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Blender
« Reactie #11 Gepost op: 2006/12/30, 22:47:02 »
Citaat van: budster
moddelers zijn voor watjes, echte vent typt gewoon in assci zijn model bij elkaar.
:):) Het is inderdaad wel vet cool om zo'n model via ASCI in elkaar te typen. Alleen als je een animatie wil maken... *puf puf* dat valt toch niet echt mee (ik had gelukkig toen een script gevonden die met splines werkte zodat de bewegingen vloeiend waren). En ik wil eigenlijk wat sneller resultaat.
 

Toch even een plaatje om iedereen lekker te maken. My all time favorite en niet te onderscheiden van echt...



Dan heb je ook wat na 21 uur renderen.... ;)


Voor de mensen die grafisch willen werken, hier nog een alternatief: Je kunt ook Art of Illusion proberen. Werkt grafisch en in JAVA http://www.artofillusion.org/.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
  • Steunpunt: Nee
Blender
« Reactie #12 Gepost op: 2006/12/30, 23:38:21 »
budster: je bedoelt Photorealistic RenderMan met commerciële raytracers? :)

eendje: mooi! net echt.. is dat in blender gemaakt?
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

budster

  • Gast
Blender
« Reactie #13 Gepost op: 2006/12/31, 00:03:57 »
Citaat van: profoX
budster: je bedoelt Photorealistic RenderMan met commerciële raytracers? :)
inderdaad Renderman onder andere.... je moet eens de sampel dingen van povray renderen glas etc.... hout, steen... alles ziet er eigenlijk verschrikkelijk goed uit.

Citaat van: profoX
eendje: mooi! net echt.. is dat in blender gemaakt?
vast niet maar wel met povray gerendert.

Wel voor meer dingen is het interessant om eens in de hall of fame een kijkje te nemen: http://hof.povray.org/

Offline eendje

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Blender
« Reactie #14 Gepost op: 2006/12/31, 00:18:39 »
Citaat van: profoX
budster: je bedoelt Photorealistic RenderMan met commerciële raytracers? :)

eendje: mooi! net echt.. is dat in blender gemaakt?
tuurlijk niet... anders had ik het hier niet gepost... :D Is Gerenderd in MegaPOV een experimantele versie van POVRAY (Wat daarin zit komt op gegeven moment ook in POVRAY). Zie ook:

http://www.irtc.org/stills/2000-04-30.html
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline Michael Anckaert

  • Lid
    • http://www.sinax.be
  • Steunpunt: Nee
Blender
« Reactie #15 Gepost op: 2006/12/31, 10:16:50 »
Citaat van: eendje
Dan heb je ook wat na 21 uur renderen.... ;)
Benieuwd hoe lang mijn Core 2 duo erover doet :)
Even de source downloaden en in gang steken!
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
  • Steunpunt: Nee
Blender
« Reactie #16 Gepost op: 2006/12/31, 10:19:13 »
Dan wil je echt niet weten hoelang mijn 500Mhz'je erover zal doen. 4 dagen? :)

Offline Michael Anckaert

  • Lid
    • http://www.sinax.be
  • Steunpunt: Nee
Blender
« Reactie #17 Gepost op: 2006/12/31, 10:21:26 »
blijkbaar zoekt hij een png file terwijl het een jpeg file is, zal wat in de source moeten rommelen :(
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

budster

  • Gast
Blender
« Reactie #18 Gepost op: 2006/12/31, 10:25:16 »
Citaat van: Kiwinote
Dan wil je echt niet weten hoelang mijn 500Mhz'je erover zal doen. 4 dagen? :)
Zal wel mee vallen toen ik veel met povray deed had ik een p75, als ik een scene aan het renderen was ging ik even wat drinken en een serie op tv kijken en als ik terug kwam was het meestal wel klaar, gewoon refraction niet op 5000 zetten.

Offline Soul-Sing

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Blender
« Reactie #19 Gepost op: 2006/12/31, 10:34:42 »
Citaat van: Masuran
Citaat van: eendje
Dan heb je ook wat na 21 uur renderen.... ;)
Benieuwd hoe lang mijn Core 2 duo erover doet :)
Even de source downloaden en in gang steken!
je heb een dual core, wat voor kernel heb je draaien? voor mijn restricted modules heb ik iets met restr.modules non free. maar heb geen idee wat voor kernel optimaal is voor dual core 64 bit......
ik heb nu: 2.6.17-10-generic. sorry het is vreselijk off topic!

Offline Michael Anckaert

  • Lid
    • http://www.sinax.be
  • Steunpunt: Nee
Blender
« Reactie #20 Gepost op: 2006/12/31, 11:26:45 »
@leoquant, de gewone kernel die bij edgy zit, heeft standaard SMP aan boord.
michael@michael-desktop:~$ uname -a
Linux michael-desktop 2.6.17-10-generic #2 SMP Tue Dec 5 22:28:26 UTC 2006 i686 GNU/Linux
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Offline Soul-Sing

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Blender
« Reactie #21 Gepost op: 2006/12/31, 11:32:02 »
Citaat van: Masuran
@leoquant, de gewone kernel die bij edgy zit, heeft standaard SMP aan boord.
michael@michael-desktop:~$ uname -a
Linux michael-desktop 2.6.17-10-generic #2 SMP Tue Dec 5 22:28:26 UTC 2006 i686 GNU/Linux
bedankt!
leor@leor-desktop:~$ uname -a
Linux leor-desktop 2.6.17-10-generic #2 SMP Tue Dec 5 22:28:26 UTC 2006 i686 GNU/Linux
 ;)

Offline eendje

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Blender
« Reactie #22 Gepost op: 2006/12/31, 14:04:22 »
Citaat van: Kiwinote
Dan wil je echt niet weten hoelang mijn 500Mhz'je erover zal doen. 4 dagen? :)
Nee hoor, kijk maar:

Citaat van: IRTC site
RENDER TIME:
    21 hours

HARDWARE USED:
    Pentium 133 (general design, modelling), Pentium 200 (tests),
Pentium II 350 (final tests and final renders)
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
  • Steunpunt: Nee
Blender
« Reactie #23 Gepost op: 2006/12/31, 17:40:11 »
Citaat van: profoX
Kiwinote: http://en.wikibooks.org/wiki/Blender_3D … Rusty_Ball Is dat wat je zoekt?
Is idd precies wat ik zocht, bedankt.
@ eendje Hoelang geleden is dat plaatje eigenlijk gemaakt?

Offline eendje

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Blender
« Reactie #24 Gepost op: 2006/12/31, 18:31:27 »
Citaat van: Kiwinote
Citaat van: profoX
Kiwinote: http://en.wikibooks.org/wiki/Blender_3D … Rusty_Ball Is dat wat je zoekt?
Is idd precies wat ik zocht, bedankt.
@ eendje Hoelang geleden is dat plaatje eigenlijk gemaakt?
In 2000 zie mijn link in post #15
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?