Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gnome-terminal & && verschil en WEP key vraag  (gelezen 536 keer)

Offline yozdje

• Lid
gnome-terminal & && verschil en WEP key vraag
« Gepost op: 2010/11/03, 18:09:40 »
Even twee vragen die totaal niks met elkaar te maken hebben, maar mij te binnen schoten en Google leverde niet veel op:

(1) Ik kan met 'gnome-terminal -e ./scriptje' iets opstarten in een nieuwe terminal.

Als ik nu 'gnome-terminal -e ./scriptje & gnome-terminal -e ./script2' doe, dan krijg ik 2 terminals over elkaar.
Als ik nu 'gnome-terminal -e ./scriptje && gnome-terminal -e ./script2' doe, dan krijg ik 2 terminals bijna naast elkaar. Wat is nu het verschil in die '&' en '&&'? En in het verlengde daarvan: hoe positioneer ik de terminal vensters op een eigen gekozen plek?

(2) Als ik wil connecten naar een router beveiligd met WEP en ik heb de verkeerde key; hoe zie ik dat? Ik heb een en ander geconfigureerd in mijn /etc/network/interfaces:

auto wlan0
iface wlan0 inet dhcp
wireless-essid NAAM
wireless-key KEY
wireless-channel X

Doe ik nu /etc/init.d/networking restart (of gewoon bij het booten), dan krijg ik verbinding. Perfect. Maar in het geval dat mijn KEY fout is, hoe zie ik dat? Ik heb voor de gein een keer een verkeerde ingevuld en toen kreeg ik geen IP, het DHCP offeren had geen succes en ging sleepen. Verder kreeg ik geen info dat het aan mijn key lag (al wist ik zelf natuurlijk wel dat het daar aan lag). Is het nergens te zien dat het aan de key lag? Dit in verband met toekomstige problemen bij bijvoorbeeld netwerken op werk e.d. Dat maakt het oplossen van eventuele problemen wel makkelijker namelijk. Voordat ik aan allerlei andere instellingen ga prutsen.

Ik ben benieuwd!